Gå til innhold

Barn og briller!!???!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en venninne på besøk nå, hun har en gutt på fem år som må begynne med briller.. Hun har ingen erfaring, og jeg kan ikke hjelpe.. Så vi spør dere!

Har dere noen gode råd om hva hun bør tenke på, noen spes brillebutikker som er bedre enn andre, og er det forsikringer eller noe en bør ha? En barnebrille får vel gjennomgå en del???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke direkte erfaring selv. Vet ikke så mye om ulike brillebutikker, og vet jo ikke hvor venninen din bor, men på Jessheim så synes jeg alltid det har sett som at de har et godt utvalg i briller til barn.

Lillebroren min fikk briller når han var rundt den alderen. Gikk kjempefint, ikke noen ødelagte briller der. Mamma var jo nødt å vaske dem ofte da, ettersom han tok i glasset med skittne fingre. Men det er sikkert ikke dumt med forsikring hvis det finnes.

Skrevet

Finn en brillebutikk hvor de yter god service! Det blir endel turer innom for å rette opp, sette på nye neseputer osv, osv, så det er viktig at de gjør slike ting som ren service, og ikke tar betalt for det. Kjekt er det også om butikken ligger i nærheten av hjemmet slik at det er enkelt å stikke innom på tur hjem fra barnehage ol. Min sønn begynte med biller da han var 4 år. De skal behandles av øyenlege fram til skolealder (optikere får ikke lov). Vi kjøpte alikevel selve brillen hos en optiker som jeg vet er flink (de har en egen barneoptiker der), for da sønnen min ble 6 år og ikke lengre skulle gå til kontroll hos øyenlege, men hos optiker, hadde vi allerede etablert et "forhold" hos denne optikeren pga mange turer innom for å rette på og kjøpe nye briller. Hos min sønn holder ei brille i ca 1 år. Både pga at synet forandrer seg og at han vokser, slik at innfatningen blir for liten. I tillegg er gassene ganske ripete etter 1 år.

Et annet tips: Ikke kjøp den billigste innfatningen du finner - det blir ofte dyrt i lengden!

Skrevet

Har en treåring med briller og det går heldigvis bra. Finn en optiker og brillebutikk som yter service og som hun kan stole på. En barnebrille får noen trøkker i løpet av levetiden!

Selv går vi hos interoptikk, og kunne ikke ha vært mer fornøyd!!

Kjøp briller som holder. Første gang vi kjøpte innfatning, så vi nok litt for mye på pris og farge *kremt* og det straffet seg! Innfatningen holdt ikke lenge. Du får hva du betaler for! Kjøp noen som er solide, men tenk på at brillene tross alt sitter midt i ansiktet, og at alle ser dem!

Skrevet

Dropp Brilleland, min erfaring er at der tar ting uforholdsmessig lang tid. Vi måtte ha ny stang til brillene til sønnen min og hos Brilleland tok det tre uker, hos Interoptik eller Gundersen og Løken tok det tre dager...

Støtter de andre som anbefaler å se på kvalitet framfor pris, og så vil jeg absolutt anbefale å få satt kroker til å ha bak ørene på. Det er et must for aktive barn.

Skrevet

Det kommer til å gå så fint så. Sønnen min har brukt briller i over 3 år nå, og han er helt avhengig av dem. Så han passer godt på dem. De har gått i stykker 2 ganger og vi har fått dekket glassene på trygdekontoret. De dekker også en viss prosent av innfatningen. Vi har brukt den brillebutikken ved Tinghuset i Oslo - Gundersen? de er flinke.

Skrevet

Vær obs på at du ikke alltid får dekket noe av NAV. Min sønn er bare nærsynt og har litt skjeve hornhinner. Dette er ikke nok til å få dekket noe gjennom NAV.

Skrevet

Det synes jeg var rart, sønnen min er langsynt og sjeler - bruker lapp på det friske øyet 2 timer hver dag.

Jeg synes det er urettferdig at ikke alle barn får dekket briller hvis de trenger det.

Skrevet

Vi får også dekt det meste av nav (brilleglassene pluss noe av innfatningen) men for å få det så må du ha henvisning fra lege/spesialist om at du trenger briller av spesielle årsaker. Holder ikke at en vanlig optiker sier at du trenger briller.

Skrevet

Det er vist en grense (et tall jeg ikke husker) når det gjelder om en får dekt noe fra NAV når det gjelder skjeve hornhinner. Min sønn nådde ikke denne grensen, derfor; nada! Og det spilte ingen rolle at vi de første 2 årene gikk til øyenlege med han. Årsaken er ikke spesiell nok.

Skrevet

For at man skal få dekt brilleglass + deler av brilleinnfatningen fra NAV må det være såkalt "ledd i behandling" dvs at uten briller kan synet bli varig skadet. De mest vanlige grunnene til att man får dekket er at barna skjeler, har skjeve hornhinner over 2,00 eller 2,50 (husker ikke) eller mer enn 2,00 forskjell på øynene i styrke.

Øyelege må bekrefte behovet før første kjøp, mens senere kan optiker bekrefte at behovet fortsatt er der. (men man bør selvfølgelig gå til oppfølging hos øyelege så lenge de anbefaler det uansett)

Hvis det er et barn som er rundt over alt, vil jeg anbefale innfatning fra Lindberg. De tåler det utroligste og skal i prinsippet ikke gå i stykker og de har full garanti i 2år. Og så er det lurt å ha reservebriller. Desverre dekker ikke nav det uansett, men det finns mange billige løsninger man kan ha i reserve, de blir jo forhåpentligvis ikke brukt så ofte.

Skrevet

Det er de vi bruker også, og vi er kjempefornøyd med både utvalg og service!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...