Gå til innhold

Sperrelag

junijente fikk julijente

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er egentlig dette med sperrelag? Har man først bleie, så brillebukse i ull, og så en ullbukse utenpå der igjen? Eller er det den brillebuksa som er sperrelaget? Har man truse mellom noen av disse lagene? Hva med body?

Og til slutt: det er brettebleier og formsydde som trenger sperrelag? Samme type?

Nå ble det veldig mange spørsmål, håper noen kan svare, går litt i surr med alle disse lagene jeg :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker, brettebleie, brillebukse (bomull) og ullbukse.

Det er ullbuksa som er sperrelaget. Ja, man har brillebuksa mellom disse lagene, hvis du velger som meg. Bodyen har du etter ullbuksa.

Brettebleier og formsydde trenger sperrelag ja, du har valget mellom ull og PUL. Eller så kan du velge en alt i ett-bleie som ikke trenger sperrelag. Men jeg har ikke så god peiling på de som "allerede" har sperrelag.

Skrevet

Heisann,

det er fort å bli forvirret ja...

For det første - det er ikke alle bleier som trenger sperrelag nei. Bare brettebleier og formsydde som ikke har det fra før.

Brillebuksen er av bomull :) så har du sperrelaget utpå der igjen.

Altså blir rekkefølgen: bleie, brillebukse, sperrelag (av ull eller pul).

Jeg slår et slag for lommebleiene, evt alt i ett-bleier. De er nettere og enklere og man trenger ikke sperrelag, bare innlegget og bleien selv. Bleiebaken blir ikke så gigantisk, og man kan bruke alle barneklær!!

Skrevet

Takk skal dere ha, da fikk jeg ryddet litt opp i forvirringen min :-)

Jeg tenker nok også at lommebleier og alt-i-ett høres enklest ut, og kommer nok til å satse på det, om jeg får sambo med på tøybleiene. Men tror nok jeg skal klare å overbevise ham om de som ligner mye på engangs (som jeg har forstått at lommebleier og aie gjør).

Skrevet

Men puster sperrelaget på alt-i-ett bleiene like godt som ullbukser gjør? Og er brillebukser det samme som babytruser, i bunn og grunn? De små med hull til bena foran? Kan jeg i så fall kjøpe vanlige babytruser på Lindex e.l., i stedet for de dyre på nøstebarn eller polarn o. pyret?

Skrevet

PUL, som er på altiett og lommebleier puster IKKE like godt som ull, men ikke så verst. Noen få barn tåler ikke pul døgnet rundt, og mange bruker ullbukse om natta, feks, når det ikke er så viktig at bleia er liten.

Brillebukser er det samme som babytruser, og det er akkurat det samme hvor du kjøper de, bare de tåler 60 graders vask og evt 90 grader en gang i blant. Jeg tror ikke de er billigere på lindex enn nøstebarn, har du virkelig sjekket det? Men i såfall er det jo bare å handle på lindex.

Jeg er ikke helt enig med emlyn i at lommebleier og altiett er best - finner du en modell som passer akkurat til ditt barn, så er det selvfølgelig flott, men ofte gjør de ikke det. Formsydde eller brettebleier med ullbukse (og evt. pul-trekk på dagtid) er lettere å tilpasse det enkelte barn. Husk at bleia ikke skal bli for våt, og ikke tenk at en nyfødt tisser lite - de vokser jo kjempemasse og har behov for masse næring, og næringen de får er blandet ut med vann.... så de tisser gjerne overraskende mye.

Skrevet

Og da glemte jeg et poeng - for at bleia ikke skal bli for våt, må du ha mer innlegg i den, lage den tjukkere, rett og slett. Det er ikke like enkelt i lommebleier og altiett som i formsydde eller brettebleier.

Skrevet

Kjempefint, tusen takk! Har ikke sjekket priser, nei, har bare fått det inntrykket fra andre. Så det stemmer nok det du sier:) Og innlegg høres bra ut - ligger det utenpå brettebleien, og inni brillebuksen?

Skrevet

Innlegg kan du velge plassering av - mange bruker feks. en helt vanlig frotte-vaskeklut som de bretter inn i selve brettebleien, om du skjønner. Og på nattestid kan det hende du trenger to brettebleier utenpå hverandre. Hvordan du løser det vil være litt avhengig av størrelse og fasong på barnet ditt, men det finner du jo ut av. Men inni brillebuksa er jo greit, så holdes det på plass.

Noe av det fine med å bruke brettebleier er jo at man selv blir ekspert på sitt eget barns behov, og det er en god følelse for en mamma. Bedre det enn å bli frustrert over engangsbleier som ikke holder mål. :-)

Skrevet

Bare for å kverulere vil jeg si at lommebleier kan du stappe så fulle du bare orker og vil. Vi bruker 3 innlegg i Fuzzi Bunz på natt - da holder de i 12 timer +!

Vil i tillegg anbefale hamp eller bambus-innlegg, siden de suger bedre enn bomull i forhold til størrelse. Dette gjelder uansett bleietype :)

Lykke til i tøybleiejungelen.

Skrevet

Jeg kverulerer tilbake og gir deg rett på at lommebleiene kan stappes bra og med ulike materialer og holder til de flestes behov. Men det er en kjensgjerning at de når et metningspunkt hvor det jo ikke går an å stappe mer. Så de som tisser mye om natta, feks, kan trenge en tjukkere bleie enn du klarer å få til med en lommebleie. :-)

Skrevet

Heisann Hepp,

du har rett i at det selvsagt ikke er noen fasit på hva som er best! Men jeg for min del hadde nok vært en aktivere tøybleiebruker tidligere, hvis jeg hadde oppdaget lommebleiens fortreffeligheter før. Hadde noen Kushies som jeg brukte med ujevne mellomrom og som jeg var fornøyd nok med, men det var først da bum genius kom i hus at jeg begynte å foretrekke tøybleie overfor engangsbleiene. Nå har jeg ikke brukt en engangsbleie på tvillignene på to uker, og det er ny rekord! Jentene er så tørre og fine, all sårhet er borte, og ja - jeg er forfengelig nok på deres vegne til å si at jeg er glad de får på seg de fancy H&M-buksene sine selv med tøybleie på :)

Lommebleie med to mikrofiberinnlegg holder i lange baner om natta her i gården. ;o)

Skrevet

(Det går vel forresten ikke an å si at man hadde vært "aktivere". Jeg mener mer aktiv! Hehe.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...