Anonym bruker Skrevet 22. februar 2008 #1 Skrevet 22. februar 2008 Altså etternavn som Olsen, Johansen osv. Virker som om folk velger etternavn til barna sine kun etter hvem som har det mest sjeldne etternavnet. Hvorfor gjør dere det? Syns det virker litt....snobbete. At det er dumt å hete Pedersen høres merkelig ut for meg. Mine barn får farens -sen-etternavn, og jeg kommer til å bytte fra mitt mye mer sjeldne navn til hans, når vi gifter oss.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2008 #2 Skrevet 22. februar 2008 Jeg har selv ett -sen navn som er veldig vanlig og ett annet etternavn som færre enn 10 stykker i landet har. Hvis jeg engang skal velge bort ett av de, kommer jeg til å velge bort -sen-navnet, fordi jeg gjerne vil føre det sjeldne navnet videre. Det forteller noe om hvor jeg kommer fra (også navn på hjemgården), og jeg føler dette forteller mer om meg, i stedet for å være bare en av mange tusen med dette navnet. Men det er da naturligvis ikke noe galt med -sen-navn heller, slett ikke! Personlig synes jeg bare det virker litt upersonlig og kjedelig med mitt sen-navn, særlig siden jeg har ett veldig vanlig fornavn også.
Vannmann35 Skrevet 22. februar 2008 #3 Skrevet 22. februar 2008 Ingenting galt med sen-navn, men prøv og finne mine venninner Line Hansen og Monica Jacobsen på telefonkatalogen.no.... Du får 164 treff på Line Hansen og 91 på Monica Jacobsen - med andre ord er slike navn veldig upersonlige spør du meg. Da er det greiere hvis man heter Line Ness eller Monica Dahl. Har man et sen-navn bør man i alle fall velge et spesielt fornavn, eller et andre fornavn alle Line Marianne Hansen, så det blir litt individuelt og personlig - synes jeg.
Troillpia Skrevet 22. februar 2008 #4 Skrevet 22. februar 2008 Synes -sen navn er helt ok, og har det selv også! Dessuten er de akkurat like personlige som alle andre navn... Husk på at opprinnelsen til Olsen, Hansen, Pettersen, Jensen osv. var jo nettopp fedrenes fornavn...
ma-85 Skrevet 22. februar 2008 #5 Skrevet 22. februar 2008 Jeg synes ikke det er noe galt med -sen navn... Det er jo faktisk navn etter en "stamfar"! Heter man Hansen, er det jo fordi en eller annen mann bak i slekta het Hans, og barna hans fikk navnet Hansen... Etterhvert slutta man jo å få navn på den måten, men etternavnet ble ført videre. Er da ikke noe galt i å ha et vanlig navn. Mitt pikenavn er veldig vnlig uten å være -sen navn. Så lenge for- og etternavn passer sammen, synes jeg det er det samme hva man heter...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå