Gå til innhold

Attføring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, hvordan fungerer det med attføring?

Jeg har gått hjemme en stund på overgangsstødnad siden mammaperm tatt slutt og har nå fått gutten inn i bhg. Men så er jeg ikke helt i stand til å jobbe merker jeg. Har jobbet litt for vikarfirma men det verker i ledd og hele kropp etter en arbeidsdag, så jeg kvier meg for å ta telefonen hvis de ringer. Har tidligere misstenkt noe fibromyalgi men har en ¤¤¤¤ til lege som bare sier hvil deg en dag eller to så går det bra.

Har fått beskjed om å søke attføring fra venner men vet ikke helt hvordan. Hva trenger jeg for å søke. Baseres det på inntekt?

Jeg har jo ikke krav til sykmeldingspenger siden jeg aldri klarer å opparbeide meg de fulle ukene.

Takk hvis noen har greie på dette og vil hjelpe meg med dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Yrkesrettet attføring

Hensikten med yrkesrettet attføring er at du skal skaffe deg arbeid, eller beholde ditt nåværende arbeid gjennom bistand fra NAV.

For å ha rett til yrkesrettet attføring må du oppfylle følgende vilkår:

Være mellom 16 og 67 år

Oppholde deg i Norge

Du må på grunn av sykdom, skade eller lyte ha fått din evne til å utføre inntektsgivende arbeid varig nedsatt eller ha fått dine muligheter til å velge yrke eller arbeidsplass vesentlig innskrenket

Hvordan søker du?

Du må først registrere deg som arbeidssøker. Dette kan du gjøre på to måter:

Logg deg inn på nav.no og registrer deg som arbeidssøker. Her vil du også finne aktuell informasjon om arbeidsmarkedet og søkeprosessen.

Oppsøk NAV lokalt som også kan bistå deg med registrering som arbeidssøker.

Søknadsskjema

Når du er registrert som arbeidssøker fyller du ut kravskjema for yrkesrettet attføring.

Vedlegg til søknaden

Legeerklæring av nyere dato.

Dersom kravskjemaet mangler nødvendig vedlegg, kan dette føre til at kravet ditt ikke kan behandles, at behandlingen blir forsinket eller at kravet avslås.

Søknaden med vedlegg sendes/leveres NAV lokalt der du bor.

Eg har villet byttet lege og fått det orntlig undersøkt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...