Gå til innhold

Skatte til Norge?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det mange av dere som skatter til Norge? (skatter dere pga at dere eier bolig i Norge?) Har Norge skatteavtale med det landet du bor i?

Vi skal flytte til et land Norge har skatteavtale med, men vi eier bolig i Norge (som jeg vet jeg må skatte av), men må jeg også skatte av lønnen?

Noen av dere som slipper å skatte av lønnen? Hvordan har dere klart det? Skatteavtale eller jobber dere feks i FN eller noe sånt?

• 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser at dette innlegget er gammelt. Skjønner egentlig ikke hvorfor du spør om dette på et forum fullt av damer. Damer er som kjent ikke særlig interessert i skatt! Men siden du var så heldig at en mann stakk innom så skal du få svar ;-)

Hvor du skatter bestemmes av skatteavtalen mellom Norge og det landet du bor i.

Skatteavtalene er vanligvis bygd opp etter OECD-mønster (bortsett fra veldig gamle avtaler som typisk er med UK + kolonier).

Hvis vi antar at du ikke er bosatt i Norge.

Typisk er det tre tilfeller:

1) Du skatter for all inntekt både i Norge og land X. Det du betaler i skatt i land X blir trukket fra skatten i Norge. Dette er typisk for nyere skatteavtaler og det høyskattland strever etter i forhandlinger. Slike avtaler gjør det til økonomisk risikosport å flytte til land hvor man må betale for alle offentlige goder siden man da må betale dobbelt opp.

2) Du skatter for inntekten du har i Norge i Norge (f.eks. inntekt fra utleie av leilighet). Du skatter for inntekten du har i X i X. Denne modellen brukes mellom de nordiske land og er grunnen til at mange svenske håndtverkere liker å jobbe 50% i norge og 50% i sverige siden de da "aldri" betaler toppskatt.

3) Samme som 2), men når skatten beregnes i Norge legges inntekt i X og Norge til grunn for utregningen av skatt. Deretter trekker man fra den delen av skatten som "tilhører" inntekten som kom fra X. Litt vanskelig forklart, men det betyr at man ender opp kun med å betale skatt i Norge for inntekt fra Norge, men man betaler toppskatt o.l. raskere fordi inntekten fra X blir tatt hensyn til.

Hvis det finnes en skatteavtale av type 2) eller 3) så kan man ende opp med å betale lite skatt. Det er mange muligheter for å slippe unna med lite skatt. Land man flytter til er ofte villige til å gi skattelette til arbeidsinnvandrere, samtidig som de er klar over OECD-avtalens ordlyd. Dette fører til kreativ lovgivning og grobunn for heftige honorarer for skatteadvokater.

Noen triks:

- Tilby flat skatt for pendlere (sverige tilbyr 25% flat skatt).

- Tilby 0% skatt (ikke det samme som skattefritak) for dermed å "skattlegge" inntekt slik at "det andre" landet ikke kan skattlegge.

- Tilby skatt etter avtale.

- Tilby skattefritak for kapitalgevinster som ikke tas med inn i landet de første Y årene etter at man flytter til landet (vanlig i mange land. for UK gjelder det for all fremdig - derfor alle millionærer i London).

- Tilby skattefritak for folk som underviser (lærere som drar fra Norge->USA betaler ingen skatt hverken til Norge eller USA i visse tilfeller).

Skatteavtaler er morsomt.

Men når sant skal sies så er det vanligste å bare ikke oppgi inntekt i utlandet for beskatning i Norge. Dette er spesielt enkelt når landet man bor i heller ikke krever skatt siden man da ikke har noen papier norske myndigheter kan etterspørre.

- Hilsen skatteinteressert mann.

PS: Jeg er ikke jurist eller noe slikt så ta det jeg skriver med en klype salt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...