Gå til innhold

Hva med pappaperm i to mnd i Thailand?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring med dette, eller som skal til sommeren?

Vi reiser 16. juni, tilbake igjen 14. august. Noen som har tips om leilighetsleie og fine steder å være der mor kan dykke, far og barn kan kose seg, der vi kan leie leilighet eller bra hotell for under 8000 per måned og der vi kan spise godt og shoppe litt? Fine strender er også et must!

Skrevet

Driver og planlegger Thailandtur selv nå, reiser i slutten av august og skal være en måned. Det som er viktig når en reiser midt i regntiden er å velge rett reisemål! Styr unna Phuket og Krabi. Phuket har kraftige undervannsstrømmer i regntiden som gjør bading farlig. Litt dumt med tanke på at du skal drive dykking.

Hua Hin og Koh Samui er vistnok mest stabilt i det tidsrommet. Det ligger MYE fine leiligheter til leie ute på finn!

Skrevet

Jeg vet jeg høres neggativ ut, men mit beste tips er å droppe det.

For det første er det skummelt å ta med et så lite barn til et sted med helt annen bakterieflora og helsetilbud. Undersøk i hvertfal i god tid hva som er anbefalt av vaksiner og sjekk ut helsetilbudet der dere skal bo.

For det andre mister far muligheten til å ha hovedansvaret for barnet mens mor holder seg unna. Det tror jeg både far og barn vil tape på på sikt.

Skrevet

Misunnelig! Vi har akkurat kommet tilbake etter en tre uker tur i Thailand og hadde det kjempebra! Har ingen tips ang leilighetsleie el, men vil si at jeg er ikke enig med Poamin som anbefaler deg å droppe turen. Hvis dere reiser til et av turiststedene hvor det er ordenlige leger/sykehus dere kan dra til hvis det skulle skje noe er det ikke noe problemer. Vi måtte til lege og gikk til en lege som snakket bra engelsk og han kunne også enkelte ord på skandinavisk.

Vet ikke hvilke andre tips dere har fått tidligere, men jeg vil anbefale dere å ta med alt av barnemat. Så ikke veldig nøye på barnematen der, men det lille jeg tittet gjorde at jeg fikk intrykk av at anbefalingene der er litt andre enn de i Norge... Bleier er dyrere der, men er helt greie. De hadde til og med noe pampers der, men de vi så var feil i str i forhold til det vi trengte, så vet ikke om de er like de i norge. Eneste problemet med bleier var at minimarkedene der vi bodde kun hadde pakker med 4stk i, men større butikker utenom hadde vanlige pakker.

God tur!

Skrevet

Ingen vaksiner til barn under 1 år. Hørt om mange barn som ha blitt alvorlig syke på chartertur til Thailand?

En god reiseforsikring er et must uansett hvor man skal.

Tror nok veldig mange familier har godt av å kunne ta seg en laaang ferie sammen, og ha tid til hverandre. Like viktig det som at pappaen på død og liv skal være alene hjemme med den lille.

Skrevet

Det er tull at det ikke er vaksiner til barn under 1 år. Mitt barn fikk sin første vaksine 1 dag gammel.

Skrevet

å? Fikk beskjed om at man ikke trengte noen vaksiner til barn under 1 år når man skulle til Thailand. Fikk denne beskjeden både hos Lege og på to forskjellige HS.

Skrevet

Hovedgrunnen til at jeg advarer e at jeg kjenner folk som har gjort som dere vil. De fleste får en fin tur selv om mange klager i ettertid på at far er dårlig til å ta ansvar for ungene. Problemet er der ungene blir syke. Jeg kjenner to fammilier det har hendt med. For den ene jenta holdt det på å ende riktig ille. For den andre var det sansynligvis ikke livstruende, men førte til at det ble en forferdelig tur for fammilien.

Skrevet

Unger kan selvsagt bli syke uansett hvor en oppholder seg, det kan skje uavhengig om en reiser utenlands 1 dag eller 10 år. Kjedelig om en skal holde seg i ro i 18 år av den grunn.

Papparollen er vel uansett ganske mye mer enn den "obligatoriske" 6-ukers pappapermen, ganske slapt om de skal skippe unna resten av livet fordi de ble "frarøvet" seks ukers alenetid.

Heldigvis tenker vi alle forskjellig (:

Skrevet

Hei!

Vi reiser til Thailand på tirsdag og skal være der en mnd. Minste jenta er da fire mnd og sønnen vår er 4 år. Stilte et spm her inne ang reisen og fikk da samme pekefinger av "poamin" som det du gjorde.

Vi har vaksinert oss alle sammen unntatt minstejenta. Dette begrunnet med at de ikke satte reisevaksine på barn under ett år. Vi tar våre forholdsregler der nede og tror vi kommer til å få en kjempetur. Syke kan man bli hjemme også så det er vi ikke bekymret for engang. Har for sikkerhets skyld sjekket med forsikringsselskapet hvilket sykehus vi skal oppsøke dersom det skjer noe og fått div nyttige tlf.nr.

Vi leier leilighet i phuket, betaler 8400 kr for en mnd. Fant den på finn, et norsk ektepar som leier den ut. Kjempefin med tipp topp utstyr.

Kan ikke gi deg noen reisetips, men ønsker dere god tur og lykke til med planleggingen.

:)

Skrevet

Fikk tilbud om BCG på sykehuset etter fødselen.

Skrevet

Noe av grunnen til at så små barn ikke får vaksiner er ikke at de ikke trenger dem, men at de ikke tåler dem. Jeg ville ikke reist til et land med så ulik bakteriekultur som Thailand med et barn som fortsatt ikke har et ferdig utvikklet imunforsvar. Etter min mening er det uforsvarlig og eggoistisk av foreldrene og jeg ville har store problemer med å tilgi meg selv om barnet mit hadde blitt syk på en slik tur.

Om dere reiser håper jeg alle får en fin tur, men sjekk i hvertfal nøye angående vaksiner, sykhusstandard ol der dere skal bo. Husk også å beskytte ungen veldig, veldig godt mot sol, varme og overoppheting.

Skrevet

Håper dere får en fin tur og at dere er forsikktige.

Uansett om jeg mener dett er en dum ting å gjøre håper jeg dere forstår at jeg ikke skriver dette forde jeg tror dere er dårlige foreldre eller noe i den dur.

Skrevet

Beklager, Poamin, men den pekefingeren du vifter med kommer alltid fra mennesker som ikke har vært andre steder enn på Gran Canaria og som er skeptisk til alle land utenfor Skandinavia. Dersom man planlegger nøye, og reiser til land med høy sykehusstandard, lav kriminalitet og god hygiene, så er ikke dette noe problem. Det thailandske helsevesen er minst like velutvikla som det norske, og vi har svært god reiseforsikring. Vi planlegger nøye, jeg har reiseglad, har besøkt over 35 land, så er ikke akkurat Thailand den store utfordringen. Vaksinering er vi i gang med, og selvfølgelig kan små barn få vaksiner! Hepatitt B vaksine kan settes på små barn, denne anbefales ved reiser over en måned og lillegutt får to doser av denne før vi reiser, i tillegg til at vi fremskynder MMR-en.

Tusen takk til dere andre for gode tips! Tar gjerne mot flere! Vi har mest lyst på Koh Samui pga dykkinga, men vurderer også Cha Am og Hua Hin pga prisnivå og barnevennlighet. Har vært på Koh Samui tidligere. Noen som vet om det finnes store butikker a la Tesco der slik at vi får tak i bleier og barnemat som ikke er fake?

Barnefar er dessuten svært involvert i lillegutt, og tar sin halvdel av både husarbeid og barnestell til vanlig, så det er jeg ikke akkurat bekymra for.

Skrevet

Ikke til thailand, men nesten.

Skrevet

Fikk hepatitt også, forresten.

Skrevet

Jeg kan love deg at jeg har vært på mange rare steder og sett mye rart. Det er vel heller derfor jeg er såpass skeptisk som jeg er

For meg handler det ikke om at jeg har dårlig tiltro til helsevesenet i Thailand, det handler om at det er ulikt det vi er vant til her og at det derfor er vanskeligere å forholde seg til enn helsevesenet hjemme.

Selvfølgelig kan små barn få mange vaksiner. En del ingår jo uansett i vaksinasjonsprogrammet, men de kan ikke få alle.

Jeg sier det jeg gjør forde jeg mener det, ikke forde jeg ønsker å ødelegge for dere. Hvis dere reiser håper jeg selvfølgelig dere får en fin tur.

Skrevet

Finnes både Tesco Lotus og Big C på Koh Samui.

Skrevet

dere kommer nok til å ha en kjempe flott tur! drømmen min er også thailand i et par måneder... og jeg synes ikke det gjør noe om moren er til stede i pappa permisjonen! da kan dere slappa av alle sammen! er ikke ofte man kan få en sånn lang ferie uten noe som helst jobb, så nyt tiden dere har sammen!!!

dette kommer jeg/ vi til å gjøre når neste man har kommet også!

har dere funnet noe billig hotell?

god tur:)

Skrevet

BCG og Hepatitt vaksinen tror jeg små barn tåler veldig godt. Hvis ikke hadde det vel ikke vært rutine å gitt det til alle som har en eller to utenlandske foreldre når de er kun et par dager gamle.

Gutten min har afrikansk far, og fikk dermed BCG og hepatitt. Dette uten at han skal reise noen steder da.. Men det er slik de gir alle. Også ungen til hun på barselgruppa som er fra Nederland......

Skrevet

Vet du om Big C ligger på Chaweng eller Lamai, Malenemor? Er dette varehuset også ganske stort, slik at de har bra utvalg av bleier og babymat?

Vi har fått oss en liten utfordring i og med at lillegutt er ekstremt melkeallergisk og må ha Nutramigen morsmelkerstatning. Han får det lille jeg har av melk, og barnelege bedyrer at han kan få soyamelk eller rismelk når vi reiser, og så kan vi gi han en stor flaske Nutramigen om dagen i tillegg til vanlig mat. Så det blir noen bokser Nutramigen i kofferten.

Vi har bestilt fly og har fått innvilga bassinet både på tur og retur. Jippi! I tillegg har vi brukt litt ekstra penger på å finne et flyselskap som flyr om natta både på tur og retur, slik at lillegutt kan sove.

Fant flere interessante boliger på www.finn.no i går, så nå må vi bare bestemme oss for om det blir Koh Samui eller Hua Hin/Cha Am. Dykkinga er fantastisk på Samui, men er jo viktig at pappaen og lillegutt har det fint også. -Hmmmm - er veldig vanskelig å velge! Vi har ikke allverdens å rutte med til bolig, så prøver å finne noe til ca 7000-8000 per måned inkl strøm og vann. Føler meg priviligert som har en barnefar som vil ha lang permisjon, han har hatt tre uker til nå, og skal ha tre måneder til, og til høsten deler vi tidskontoen slik at dagene i barnehage ikke blir for lange.

Noen som har noen tips om hva som er å se og gjøre i Hua Hin og Cha Am? Spisesteder? Fine strender? Har ikke vært der, så frister litt å prøve noe nytt, må innrømme det.

Skrevet

Er nettopp kommet hjem etter 3 mnd i HuaHin. Vi tilbrakte ca 1 uke i Cha Am. I HuaHin er det ca dobbelt så mange innbyggere som i Cha Am. I Cha Am er det ingen solSENGER på stranden, bare solstoler.... Man må gå over en veldig traffikert vei for å komme på stranden i Cha Am. Må si at jeg liker HuaHin mye bedre. Det tar bare 20 minutter å kjøre mellom plassene. Vi betalte 6000 for et hus i lukket område, inkludert vasing og gartnere. MYE billigere å leie hus fra thai eller svensk, dansk, engelskmenn osv. Så og si alle nordmennene tar 3 ganger så mye som utleiere fra andre land. Nabohuset vårt var til leie for 14000 baht, mens vi betalte ca 33000 baht i mnd. Prisen på vårt hus har økt fra 6000 nok til 10000nok i mnd. i løpet av kort tid.

Thailand er et supert land å feriere i. Nå er mine 5 år og 2 år, men ingen av oss var syke under oppholdet. Men det kan jo skje....

HuaHin har mange fine spisesteder. Japanske restauranter og italienske. Thaimat og masse fiskemat. Du får alt i HuaHin, untatt bearnaise!!

Skrevet

Big C ligger nærmere Bophut. Både Big C og Lotus ligger på vei fra Bophut mot Chaweng om du skjønner:)Big C er stort, like stort som Tesco Lotus. De hadde bra utvalg av både bleier og barnemat. Vi handla der. Vi hadde med morsmelkerstatning når vi reiste. Har du vært på Koh Samui før?

Skrevet

Sesamfrø: Tusen takk for gode råd! Du har ikke tilfeldigvis navn eller adressen til steder som leier ut billig? Hadde en følelse av at det å leie fra nordmenn var mye dyrere enn fra andre nasjonaliteter, og det bekrefta du! Utelukker Cha Am etter det som du skrev, så da står det mellom Koh Samui og Hua Hin. Noen shoppingtips til steder der man handler det som smågutter trenger i Hua Hin? Hva med prisnivå på bleier og babymat? Vi kommer for øvrig til å venne lillegutt til noe asiatisk mat før vi reiser. Han er vant til mye rart gjennom morsmelka mi, og liker alt han har fått hittil.

Bearnaisen lever jeg godt uten - også i Norge. :-) Thaimat derimot - mmmmmmmmmmmmmm!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...