Gå til innhold

særemne......jeg vet hva jeg har lyst å skrive om, men jeg vet også at jeg har lyst på en høy karakter...

Anbefalte innlegg

Skrevet

for å få det, bør jeg da velge ett forfatterskap?

jeg har lyst å skrive om folkeeventyr vs moderne-eventyr. hva som gjør at det fenger og utvikler barn i en god retning. jeg vil bruke askeladden vs sabeltann konseptet (fordi likhetene og forskjellene kommer best frem der) jeg kan også trekke inn den romantiske-tidsepoken vs nyrealismen og forskjellene der. men jeg føler det blir litt i tynneste laget til å oppnå full score?

jeg kan alltids velge en forfatter og 3 bøker, men jeg brenner ikke like mye for det som jeg gjør for eventyr akkuratt nå.

Fortsetter under...

Skrevet

Skal du score bra på sånne ting er jo sikkerstikket å finne lærerens favoritt. Derfor har jeg skrevet om Albertine en gang.

Skrevet

hmm, da blir det erlend loe som gjelder. men det er jo ikke bare læreren som skal avgjøre, det er jo sensoren som har siste ordet. skikkelig kjekt om han ikke kan fordra naiv.super og doppler.

Skrevet

p.s albertine av krogh (om jeg ikke husker helt feil) fungerte fint for realismen, den gjorde vel noenlunde det samme som bjørneboe og jonas gjorde.

Skrevet

Velg det du brenner for. Da skriver du sansynlig vis mye bedre. Jeg tror du kan få mye mer ut av ditt tema enn om du bare velger en kjent forfatter.

I utgangspunktet synes jeg kansje du burde velge temaet litt bredere enn Askeladden - Sabeltann. Vi har en fantastisk eventyrskatt i Noege. Selv sitter jeg på flere gammle eventyrbøker med helt andre typer eventyr enn i Asbjørnsen og Moe. De er bare de mest kjente sammlerene, men det var mange flere.

Om du velger å skrive om eventyr før og nå, hvordan de har utvikklet seg, hvordan eventyrene har blitt brukt osv Skulle jeg veldig gjerne lest oppgaven. Det kan bli veldig spennende.

Læreren kommer sikkert til å være drittlei av å lese analyser av de samme forfatterene.

Jeg fikk foresten beste karakter på min oppgave om barnearbeid. Det var med utgangspunkt i nesten bare barnebøker.

Annonse

Skrevet

Hvis det var meg du spurte så er jeg 40. Er en stund siden jeg skrev særemne nå ;-)

Skrevet

men om jeg trekker inn flere eventyr kan det fort gå i baddel på muntlig. jeg skal tross alt huske 20 eventyrfigurer. grunnen til at jeg velger asbjørnsen & moe er rett og slett fordi at de er sentrale skikkelser i nasjonalromantikken. og den er viktig i problemstillingen (som jeg ikke har klar) for å forstå utviklingen fra et "orginalt" eventyr til et moderne eventyr. læreren ga meg egentlig tommelen opp da jeg fortalte hva jeg hadde tenkt på, men sa at jeg måtte passe på og ikke gjøre det til en psykologisk oppgave. det er der det er vanskelig å skille syns jeg, fordi de aller fleste eventyr har en psykologisk oppgave sett fra et voksent ståsted. takk for utfyllende svar forresten ;)

hørtes utrolig interresant ut oppgaven din også, hvilke bøker tok du utgangspunkt i?

Skrevet

neida, den var ikke til deg poamin, men til hun oppforbi deg ;) men takk for opplysningen allikevel ;D

Skrevet

Den gangen jeg skrev særemne så valgte jeg en forfatter som det ikke er blitt skrevet særemne om før.

Jeg fikk ganske god karakter (5+)...

Hva som skulle til for å få en 6'er er jeg någet usikker på..

Skrevet

Da jeg hadde særemnet, valgte jeg noe jeg var interessert. Husker ikke helt problemstillingen, men var noen slik: hvilke fellestrekk er det innen for norks barnelitteratur.

Altså hvilken måte bøkene blir skrevet på (bruk av ord/setninger)

Hvordan hovedpersonene er.

Hvordan omgivelsene blir beskrever o.l

Valgte 3 bøker hvor jeg så etter fellestrekk.

Fikk 5 så er stor fornøyd med det.

Var veldig krevende å finne svar på det. Når man tar for seg en forfatter så er det ofte at man får veldig mye 'gratis' info fordi det har blitt skrevet om før.

Annonse

Skrevet

Jeg valgte å skrive særemne om en sjanger (kriminalsjangeren) Synes det var utrolig interessant. Leste da en bok innen hver undersjanger.

Jeg leverte ikke særemnet mitt ( Læreren vurderte det ikke heller før jeg skulle opp i det muntlig)

Både sensor og eksiminator var storfornøyd, og de sa at det alene sto til 6, men siden det var flere deler (og jeg var ikke like stødig i alle, fikk jeg 5)

Mitt råd er ihvertfall at du skriver om det du synes er mest interressant. Det er da du gjør det best;)

Lykke til.

Skrevet

Husker ikke alt sammen, men det var i hvertfal Sisdsel sidsek, Den siste viking, Mor og en fra et barnehjem på Hedemark rundt århundreskifte.

Skrevet

jeg har hørt man helst ikke skal velge krimbøker, siden krim ikke ligger innen pensum.. hvis ikke jeg husker helt feil da

jeg hadde 3 bøker av amalie skram.. syns det var veldig interessant.. men mange som brukte enten skram eller ibsen, da ihvertfall.

et anna spennende emne er "forbudte bøker".. feks "uten en tråd" av bjørneboe.

Skrevet

Hvis du skriver om noe du brenner for, blir det en mye bedre oppgave.

Skrevet

Jeg fikk nå ihvertfall lov til å skrive om kriminalsjangeren... Jeg gikk på privargymnas, vet ikke om det kan ha noe å si, men pensum er vel det samme uansett?

Skrevet

Jeg skrev også om krim sjangeren. Blant annet Alan Edgar Poe. Fikk 5+.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...