Gå til innhold

Påmeldt til Birken

Anbefalte innlegg

Meldte meg på Birkebeinerrennet på ski for flere mnd siden men har blitt gravid og kommer til å være 12 uker på vei når det går. Bør jeg fortsatt kunne stille til start så lenge jeg føler meg i fin form, eller er det bare å glemme? Noen som har samme dilemma eller som har gått Birken med barn i magen før?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136924684-p%C3%A5meldt-til-birken/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det stod et sted her inen om skiløpere og skigåing når man er gravid. Skulle gå fint så lenge man ikke blir dårlig av det (i fht bekkenet og sånt), og det merker du jo bare selv. Ville passet litt på pulsen så den ikke går helt i max, men det skal jo ikke være farlig å trene under graviditet, så hvis du er i form så ville jeg starta, jeg:-) Det stod også at fosteret ligger godt beskytttet i magen så det ville bare være risiko hvis du skulle få en skitupp eller stav i magen. Tåler litt. Bare tenk på Anna Karin Olofsson som gikk skiskyting VM nå i Østersund når hun var så vidt bikka inni 5.måned:-) Hu hadde bare finni en litt annen liggestilling i liggende skyting:-) Ville sett på det positivt at du vil og orker å gå på ski og trene jeg. Lykke til med Birken!

Det kommer an på grunnformen din før graviditeten og ikke minst formen din ved ca 12 uker. Det anbefals at vi ikke overanstrenger oss, blir for varme og/eller trening over lang tid. Det står faktisk 30 min som anbefalt, jeg synes det er litt snaut da!

Jeg viser også gjerne til Olofson som altså gikk verdenscuprenn og verdensmesterskap helt til 5. måned. Men, tror det er veldig mange gravide som ikke kunne gjort noe sånn! Du må dessverre bare kjenne etter selv, vi andre kan bare si hva vi syns:-(

Jeg deltok selv i løpekonkurranser til måned 4 tror jeg, men da mye kortere enn Birken er. Klarer du f.eks å håndtere blæren din i 4 timer? (Jeg hadde selv store problemer med tissetrangen, selv så tidlig som ved 12 uker).

Lykke til, uansett ha du velger!

Har nå forhørt meg både med fastlege og ei venninne som har studert idrettsfag, og begge frarådet meg fra å stille i Birken. En ting er å trene og gå på ski som før, men å gå 54 km på ski er tross alt ikke noe man normalt gjør! Et annet argument var at det kan bli vanskelig å få i seg nok næring underveis. Det hadde helt sikkert gått bra, men det ville vært en risiko å ta. Velger nok å følge nok deres råd og står over rennet i år!

• 5 måneder senere...

Annonse

dette hørtes tøft ut, syns det er alt for risikofylt med tanke på fall og slik. Gikk selv Berlin-marathon på rulleskøyter bare 2 uker på vei, men det var jeg ikke klar over da...kunne jo ha godt skikkelig galt.

ikke gjør det, for barnets skyld!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...