Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #1 Skrevet 21. februar 2008 "Alle" syns jo det er så harry, jeg selv inkludert. Pluss at mange kriminelle heter det. Hvorfor akkurat det navnet?? Hvorfor blir Ronny`er kjeltringer og sleipinger? Vet at jeg generaliserer voldsomt, men det er for å illustrere poenget, da:)
Vannmann35 Skrevet 21. februar 2008 #2 Skrevet 21. februar 2008 Det finnes en bok som heter: "Fornavnet mitt er Ronny" som er skrevet av den svenske professor emeritus Ronny Ambjörnsson - den tar opp dette navnet... I en omtale av boka kan man blant annet lese: "På femtitallet var det ikke Harry å hete Ronny i Sverige. Den gang var det et kult navn med smak av amerikansk filmstjerne, på lik linje med Roy, Kent, Clark, Billy og Benny. Hadde Ronny Ambjörnsson blitt jernarbeider som faren, hadde navnet sikker vært ok den dag i dag. I stedet foretok han, som så mange i hans generasjon, en livslang klassereise, og endte opp som professor i idéhistorie ved universitetet i Umeå. Professor Ronny, altså. Det svinger det ikke veldig av. Men hvorfor gjør det ikke det, egentlig?" http://www.nrk.no/nyheter/kultur/4494957.html
prebs Skrevet 21. februar 2008 #3 Skrevet 21. februar 2008 Jeg vet ikke hvor gammel du er ,anonym, men Vannmann, du husker sikkert Pelle Parafins bøljeband. Der var det jo en koselig representant for Ronny, de stut dumme kjeltringene (sic!) Randi og Ronny med gjøkur på ryggen. *Mimre*
Vannmann35 Skrevet 21. februar 2008 #4 Skrevet 21. februar 2008 He, he - ja! "Idiot a Ronny" - Randis standardkommentar :-)
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #5 Skrevet 21. februar 2008 Vel,prebs, jeg tror ikke akkurat at d har så mye å gjøre med hvor gammel man er, og hvilket inntrykk man har av navnet Ronny. Men jeg er hvertfall enig i at navnet Ronny er litt belastet ja. Jeg vet om fire karer som heter Ronny, både som enenavn og som mellomnavn eller førstenavn med et mellomnavn. Og faktisk, den ene er kriminell, to av dem er ganske så pøblete og vill, og ikke akkurat "mor`s beste barn", mens han fjerde er en veldig grei og artig fyr. Disse karene er mellom 24 og 36 år... Så, jeg har også et inntrykk av at dette navnet er litt "ladet". En annen litt intressant ting jeg kan fortelle, er at da min nevø ble født, ville svigersøsteren min kalle gutten for Kim Ronny. Og faktisk, stort sett ALLE var imot d, av den grunnen at de mente d var et belastet navn, og med Kim foran, var sjangsene enda større for at det ble en pøbel, mente de! Så d er nok ganske så mange som ikke har et godt inntrykk av det navnet.. Og han fikk et annet navn. Men hvorfor det er så mange Ronny`er som kansje "sklir litt ut", er ikke godt å si. Kan være bare tilfeldig så klart.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2008 #6 Skrevet 22. februar 2008 Jeg vet hvorfor Ronny er et litt ladet navn for min egen del iallfall. På barneskolen hette den værste pøbelen og bråkmakeren nemlig Ronny. Husker han måtte inn til rektor jevnlig...
Vannmann35 Skrevet 22. februar 2008 #7 Skrevet 22. februar 2008 En av grunnene til at så mange Ronny'er har sklidd ut er jo nettopp at det var så mange på 70-tallet som het det... Men - det navnet som er vanligst i norske fengsler er faktisk Jan - av åpnebare grunner ;-) Ellers så het min store kjærlighet på ungdomsskolen Ronny, han både var og er en eksemplarisk gutt - aldri noe tull med han (og han har høyere utdanning i dag), så man kan uansett ikke skjære alle over en kam.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2008 #8 Skrevet 22. februar 2008 Litt på siden kanskje, men se denne for "morsom" (?) lesning om navn og sosioøkonomisk status... http://www.dinside.no/php/art.php?id=493466
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå