Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #1 Skrevet 21. februar 2008 Vi holder på å bygge hus. Og som førstegangsforeldre i etableringsfasen så trenger vi all den hjelpen vi kan få både økonomisk og med pass og hjelp i huset. Mamma og Pappa har latt oss bo i kjelleren og spist sammen med dem. gratis. Så det sparer vi mye penger på! bruker bare litt penger på oss selv og mat til mini. Mamma og Pappa kjøpte ny vogn til mini når han ble fødd (8000,-) de gav 5000,- i gave når mini ble døpt og de betalte halve kostnaden av middagen. Mamma passer så ofte hun kan og Pappa er opp i huset sammen med sambo så snart middagen er spist. Men med svigers er det verre Hun passer ikke for hun har så mye annet å gjøre (hjemmeverende med bare ei på 12år resten har flytta hjemmefra) Svigerfar har vert opp i huset 1 gang siden vi begynte å bygge (over et går siden) og vi bor 7 min unna med bil. Og det var en gang sambo spurte om han ikke kunne vere så snill å vere med å hjelpe. men det ble med den ene dagen, så sambo orka ikke mase hver dag (han håpte han skulle ta hintet og se at de trengte hjelp) Vi har fått noen små gaver når mini ble født, men ingenting stort. Og det hadde jeg skjønt om det var slik at de hadde dårlig råd. men neida De kjøpte seg ny campingvogn, tett etterfølgt av nytt bad nede, så pussa de opp badet oppe og kjøpte et råflott nytt kjøkken. Og når vi satt å slikka på de siste kronene. Bilen står i garasja fordi vi ikke har råd til å reparere den ennå. Og mens vi skal kome oss over denne kneika så får vi god hjelp fra mamma og pappa for å ikke havne helt på bar bakke. Så kommer svigers å gnir en splitter ny bil i trynet vårt!..... Jeg holder på å søke på nye jobber, men er litt usikker på hvordan vi skulle gjøre det med barnepass. Spurte svigermor om hun vær så snill kunne hjelpe oss om de skulle bli nød, siden min mor jobber og jeg må nesten få meg jobb om dette skal gå i den siste innspurten av husbygginga. Men NEI....hun vil bruke tiden til andre ting.... så da trår min mor til igjen og lover å betale barnepass enten det blir barnehage eller dagmamma. Så jeg blir litt skuffa når mine foreldre gir og gir og av svigers får vi ingenting! er jeg helt på jordet? trenget svar fra noen med et litt annet perspektiv
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #2 Skrevet 21. februar 2008 Ei venninne hadde akkurat samme problm ang barnepass. Men da var det mora hennes som ikke ville passe barnet. Mora til venninna mi argumenterte med at nå hadde endelig alle 3 barna hennes blitt eldre og kunne klare seg selv ( søsteren til venninna mi er 15) så nå ville hun bruke tid på seg selv i helger og ferier. Det kan jo være din svigermor føler at hun endelig har litt tid for seg selv, siden minsta begynner å bli eldre og klarer seg mer og mer for seg selv. Men.. allikevel synes det er dårlig gjort..å ikke hjelpe dere... omså de ikke gir dere penger, så kunne de nå hjelpt til med tjenester som å hjelpe til i nyhuset osv.. Har selv svigerforeldre som prioriterer seg selv foran sitt eneste barnebarn.. de gir oss penger da, men jeg vil ikke ha penger. Jeg vil at sønn min skal kjenne å være glad i farmora og farfaren sin. De bor 6t fra oss, og de har ikke vært oppe hos oss en eneste gang etter at småen ble født ( han er 6mnd), mens mamma har vært her ihvertfall 4 ganger ( bor også 6t i fra oss). Så han har bare vært med farmor og farfar 3 helger!! Og de gangene var det vi som reiste ned til dem, hadde vært så mye lettere for oss om de kunne komt til oss... men neida... i vinterferien (som er nå) reiste de til Paris...
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #3 Skrevet 21. februar 2008 Syns jo du høres usannsynlig bortskjemt ut. Det er vel jammen ikke svigers sitt problem hverken at dere bygger hus eller har skaffet dere barn. Og voksne unger som forventer at foreldrene skal kjøpe babyutstyr og holde dem med mat og hus det begriper ikke jeg noe av. Nei, se til å bli voksen og ta ansvar for deg selv og ditt, sammen med samboeren din, og ikke la foreldrene deres streve mer med dere nå.
woo-woo Skrevet 21. februar 2008 #5 Skrevet 21. februar 2008 Anonym: Trenger ikke angripe henne fordi om hun føler hun ikke får hjelp fra svigers........ Hun har faktisk foreldre som BRYR seg og hjelper dem i en "trang" periode. Er ikke det lov kanskje? Har de pengene så må det vel være lov å bruke de på dem de er glad i! Sjelden jeg blir så provosert altså, men dette synes jeg var frekt..
kjapttrygtogbilliigKIWIKIWI Skrevet 21. februar 2008 #6 Skrevet 21. februar 2008 Dere er kjempe heldige som får mye god hjelp fra dine foreldre - men dere kan ikke forvente at svigers skal hjelpe dere like mye! har dere tatt dere helt vann over hodet når det gjelder finansiering av huset eller??? jeg syns du overreagerer, dere er VOKSNE mennesker som har barn dere selv har ansvar for å ta vare på/skaffe barnehage til osv osv og huset er jo også deres ansvar. en annen ting er at det er godt med hjelp altså, både økonomisk og til avlasting av barn. men dere kan ikke kreve dette. og det er urettferdig mot din mann og mot svigers å sammenlikne med dine foreldre bare fordi di er overveldende snille mot dere! dine svigerforeldre har jo tross alt sitt liv. virker som det er flere som ønsker å være midtpunkt hele tiden altså, som du som hadde svigers som reiste til paris, det må da være lov til å prioritere seg selv litt også, det betyr ikke at de ikke er glad i dere/barnebarn. folk har jo forskjellig behov for hvor mye kontakt en vil ha med barn/barnebarn og forskjellig måte å uttrykke ting på.,
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #7 Skrevet 21. februar 2008 jeg er ganske enig med ei anonym her faktisk! Det er dere som har valgt å sette barn til denne verden, og i tillegg valgt å bygge hus midt i en vansklig økonomisk periode! Hvorfor skal svigerforeldrene dine "svi" for dette?? Du er kjempeheldig som har foreldre som hjelper til, og vær takknemmelig for det. Hadde du prøvd å se det på en annen måte, altså og ikke se alt du ikke får, men vær takknemmelig for den hjelpa du faktisk får! Er de færreste som får såpass som dere får! Et tips til! Pass på at du ikke sliter ut foreldra dine.. høres forferdelig slitsomt ut for dem!
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #8 Skrevet 21. februar 2008 Er nå engang slik at man kan ikke forlange hjelp til barnepass økonomi eller annet. Vil folk ikke hjelpe så er det opp til dem. Syntes at du ikke skal fokusere så mye på at de ikke gidder og ikke vil, og heller fokusere på hvor fantastisk heldig du er som har foreldre som er så snille og hjelpsomme. For dere er faktisk fantastisk heldige som får all den hjelpen. Vi sliter også utrolig mye økonomisk men har ingen vi kan snu oss til for hjelp. Vi fikk 5000kr av svigerforeldrene mine til vogn når barnet vårt ble født. Og 10 000kr når vi skulle gifte oss. Foreldrene mine har gitt oss 500kr i gave når barnet var født, 500kr i bryllupsgave og begge sett besteforeldre kjøper litt klær innimellom. Vi er utrolig glad for det de har gitt oss, og reagerer ikke på at mine foreldre har gitt mindre. De har mindre å rute med og prøver å planlegge pensjonen da de er bare noen år unna. Svigerforeldrene mine har litt bedre råd så de har gitt mer men de jobber og sliter for pengene sine de også. Og trenger hva de tjener. Ingen av besteforeldrene stiller opp som barnevakt. De bor et stykke unna så det er ikke så enkelt heller da.
M&MH Skrevet 21. februar 2008 #9 Skrevet 21. februar 2008 Heeelt enig med anonym over her som kalte deg bortskjemt. Voks opp!!
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #10 Skrevet 21. februar 2008 Beklager, men du høres faktisk ut som en bortskjemt tennåring! Dere er nå voksne mennesker med ansvar for egen økonomi og barn. Kjempe flott at dine foreldre hjelper så mye, nesten litt i overkant høres det ut som i mine ører, men skjønner godt at svigers har andre prioriteringer. På tide å bli voksne å klare seg selv!
loveandmarriage Skrevet 21. februar 2008 #11 Skrevet 21. februar 2008 Hadde dere noen avtale på forhånd da? At de skulle hjelpe dere? Ellers så kan du jo egentlig ikke kreve det av de. Her har vi så smått begynt å snakke om å få en til etterhvert. Men jeg visste at jeg kanskje kunne trenge litt avlastning fra besteforeldre, så jeg hørte med begge parter om de kanskje kunne hjelpe til hvis det etterhvert kommer en til. Og det sa de ja til, med glede. Da vet jeg jo at de stiller opp hvis det trengs. Men hadde jeg ikke spurt de, bare kjørt på, så kunne jeg heller ikke forvente at de skulle hjelpe meg. Klart, litt kan man gjøre for hverandre. Men folk har forskjellig syn på hva det er å hjelpe hverandre. Noen mener et par timer barnevakt, mens andre mener flere ganger i uka. Tror du bør senke forventingene dine. Som flere andre sier her, du er utrolig heldig som har fått så mye hjelp fra foreldrene dine! Alle kan trenge hjelp til tider, men går man i gang med hus e.l. så er det jo greit å vite om man har penger til det.. Kan ikke kreve hjelp fra andre. Hva hadde du følt hvis situasjonen var motsatt, og svigerdattera di krevde hjelp med penger og barnevakt? Selvfølgelig kan de hjelpe til, men det må jo bli på de sine premisser.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #12 Skrevet 21. februar 2008 Nå får du jammen skjerpe deg kjerring, går da ikke ann å forlange penger, gratis arbeid, barnepass mm, svigers har vel ett liv de oxo????? Du høres jammen bortskjemt ut, bli voksen, dette blir for dumt.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #13 Skrevet 21. februar 2008 Skjønner deg godt jeg. Ikke det at man kan forvente noe som helst. Jeg er vandt til at i min familie så hjelper vi hverandre. Jeg hjelper også dem når de trenger det. Det er hyggelig å kunne gjøre hverandre en tjeneste. Svigerfamilien min er egentlig helt forskjellige fra min familie. De hjelper hvis vi spør, men jeg er vandt til at folk er på tilbudssiden. Pleier selv å være det. Har til slutt etter mye irritasjon at jeg må bare godta at man er forskjellige. Det er sjelden nei til svar hvis vi spør, så får bare akseptere dem som de er. Det er som de andre sier her at du ikke kan kreve at de skal stille opp for dere. Kan dere ikke be til dugnad da? Alltid hyggelig å jobbe flere sammen. Be begge familier på dugnad med pølser og brød, så kan dere ha en hyggelig sammenkomst samtidig som dere jobber.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #14 Skrevet 21. februar 2008 Er det mulig og være så jævelig bortskjemt???? Kanskje dere burde ventet litt med husbygginga til dere hadde fått litt bedre økonomi??
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #15 Skrevet 21. februar 2008 Ja, du er helt på jordet! Det er ikke en selvfølge at foreldre og svigerforeldre skal bidra så mye som du ønsker! Foreldrene dine er velig snille som gjør dette, men du kan ikke forlange det samme av svigers.. Når dere har blitt så voksne at dere har skaffet dere barn og bygger hus (!), er det ikke andre sitt ansvar å passe deres barn, eller bygge deres hus! ....og hvorfor i all verden har dere valgt å bygge hus nå, når dere sliter sånn økonomisk??
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #16 Skrevet 21. februar 2008 Jeg synes du er helt på jordet. Du kan ikke forvente at svigermor skal passe barnet ditt fast mens du jobber, hadde hun sagt ja hadde dere vært ekstremt heldige, akkurat som jeg synes dere er med hjelpen dere får fra dine foreldre. Det er nok ikke så vanlig å få så mye hjelp fra familien sin.
LRMG Skrevet 21. februar 2008 #17 Skrevet 21. februar 2008 Har du spurt deg selv hva du har gjort for dine svigerforeldre da? Man bør jo gi og ta på begge sider, ikke bare tenke på hva man selv kan få ut av svigers. Du bør heller være veldig takknemlig for at du har så snille foreldre. Og hvis dere har så dårlig råd, så skjønner jeg ikke hvorfor dere bruker 8000 på en vogn, når du kan få en helt fin brukt til 1000 på Finn. Barnehageplass bør det jo heller ikke komme som et sjokk at du trenger når du skal jobbe. Min svigerfar er død, og svigermor har vært på besøk 2x30min siden han ble født for 6 mnd siden - kom ikke til dåpen en gang, og har bare gitt noen små gaver hun ikke har lagt noe sjel i. Mine foreldre stiller opp så mye jobbene deres tillater det, men jeg hjelper jo også dem med ting når jeg kan. Det er ikke sånn at man er i noen særstilling fordi man har fått barn - det gir deg ikke rett på en masse goder. Jeg tror du vil få det mye bedre med deg selv og svigers hvis du justerer forventningene dine litt i tråd med det folk skriver her.
Patetica fåkksi Skrevet 21. februar 2008 #18 Skrevet 21. februar 2008 At dine foreldre har en kjeller til overs og mye tid og penger til overs betyr ikke at dine svigerforeldre skylder dere noe. Aa si at det er surt at de bygger nytt bad og kjökken i stedet for aa gi dere penger..? Det er kun deres ansvar.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #19 Skrevet 21. februar 2008 kjære deg...vå får masse av mine foreldre vi også..de har pusset opp hele huset vårt (3etg)og skiftet alt det elektriske,og betalt masse regninger for oss når vi har slitt..så nå er vi ute av alle kriser jeg kan studere uten og jobbe og bare kose når vi er hjemme...men aldri i verden om jeg har blitt sur på mine svigeforeldre av den grunn,tror kanksje du må vokse opp og forstå at folk har forsjellige ting og ordne med..er desverre ikke deg de trenger og ta vare på..men når de blir pensjonister og eventuelt sliter litt så reiser ikke du på ferie vel..blir hjemme for å vaske huset dems...og gir dem pengene dere skulle på ferie med til de? skjønner ikke hvorfor du skal bygge hus når du overhode ikke har råd..?for du ikke litt dårlig samvittighet ovenfor foreldrene dine når de bruker all energi og penger på dere...og om ikke det er nok forventer du at svigers skal gjøre det samme? ærlig talt... har sagt til mine foreldre at jeg skal betale tilbake når den tid kommer... er nesten flaut og fortelle at man blir foret av foreldrene når du faktsik har flyttet ut. selg huset/tomten og får orden på økonomien for dere gjør det...er faktisk ungen din dette går ut over også...ikke bare deg selv og hva du ikke får men vil ha.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #20 Skrevet 21. februar 2008 Jeg skjønner at du er skuffet. Er man vandt til å ha en famile som hjelper blir man lett skuffet over at sigers ikke er like hjelpsom. Mine svigers er gå gjerrige at det halve kunne vært nok. Men jeg vet at de er sånn og at det er lite jeg kan gjøre for å endre det, så jeg har valgt å godtta det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå