MartheMor+Lillegutt Skrevet 21. februar 2008 #1 Skrevet 21. februar 2008 Jeg var til forsamtale i Haugesund for to uker siden, og de så en cyste på den ene eggstokken. Jeg ble bedt om å gå til en privat gynekolog for å sjekke denne før oppstart IVF. Er det noen andre som har opplevd dette? Kan dette utsette forsøket (må den være borte før oppstart, og hvorfor)? Merker at dette stresser meg endel. Er redd for at det skal være noe galt, og redd for at vi må vente enda lenger før vi kan begynne..
venter7 Skrevet 21. februar 2008 #2 Skrevet 21. februar 2008 Hei! Jeg skal i gang med mitt 2.IVF-forsøk. Ble gravid ved fryseforsøk i desember og til etterkontrollen hos min gynekolog fant hun en syste. Hun forklarte at dette var veldig vanlig og helt sikkert ikke noe farlig. De tok en blodprøve for sikkerhetskyld, som viste seg å være fin. Vanligvis sprekker visst disse væskefylte cystene av seg selv, men noen ganger må de opereres bort eller punkteres. Jeg ringte Haugesund og hørte hva de mente i forhold til IVF-forsøket. De vil at jeg skal kontrollere cysten før jeg begynner på medisin og hvis den er som før skal jeg til Haugesund og punktere den, før jeg begynner på hormonsprøytene. Punkteringen er et lite inngrep, som egguthenting, der de går inn og trekker ut væsken fra cysten. Grunnen til at de vil gjøre det er at en cyste kan virke inn på hormonbehandlingen (kroppen reagerer muligens ikke godt nok på behandlingen når cysten er der). Du skal ikke være bekymret. Dette ordner seg helt sikkert! Bare ta kontakt med lokal gynekolog og få den sjekket. Du får sikkert henvisning fra Haugesund....det skulle jeg få! Lykke til med forsøket!
MartheMor+Lillegutt Skrevet 21. februar 2008 Forfatter #3 Skrevet 21. februar 2008 Åhh, tusen tusen takk for svar venter7, nå ble jeg bare veldig letta her!! Ble så redd for at det skulle være noe alvorlig, plutselig kom hele sykehusangsten snikende på en gang. Da skal jeg prøve å senke skuldrene litt og heller glede meg over at jeg har ringt inn mens i dag. Har fått datoer for spray/Gonal-F nå, alt er plutselig mer virkelig. Skal ringe til min gynekolog i morgen og få time, like greit å gjøre det med en gang. Du må ha masse lykke til du også, skal krysse fingrene for oss begge:)
venter7 Skrevet 21. februar 2008 #4 Skrevet 21. februar 2008 Ja, vi får følge litt med på hverandre fremover da....vi ligger jo ganske likt i løypa nå. Jeg skal begynne på spray 8.mars. Egguttak og innsetting uke 15. Hva med deg?
MartheMor+Lillegutt Skrevet 21. februar 2008 Forfatter #5 Skrevet 21. februar 2008 Da ligger vi veldig likt i løypa! Jeg starter med spray 11. mars og Gonal-F 2. april. Så blir det UL-kontroll 11. april og uttak/innsetting uka etter (altså uke 16). Så gøy med noen med nesten samme datoer, blir spennende dette her:) Du vet jo mer om hva du går til, jeg er foreløpig blåøyd og naiv og gleder meg veldig til å komme igang:) Dette er ditt andre forsøk i Haugesund?
venter7 Skrevet 21. februar 2008 #6 Skrevet 21. februar 2008 Mitt 2.forsøk i Haugesund ja....er veldig fornøyd med den behandlingen jeg har fått der! Koselige sykepleiere og leger. Jeg har hatt dr.Schwennicke og ved den første innsettingen hadde jeg ei dame. Likte veldig godt Schwennicke! Virket dyktig! Ellers har jeg reagert godt på medisinene- Lite bivirkninger, men ganske trøtt og etter hvert oppblåst i magen. Jeg bruker puregon i stedet for gonal-F. Blir spennende dette her:)
MartheMor+Lillegutt Skrevet 21. februar 2008 Forfatter #7 Skrevet 21. februar 2008 Det er betryggende å høre at mitt førsteinntrykk av de i Haugesund stemmer. Virket veldig koselige alle sammen. Vi hadde en kvinnelig lege, kjempegrei. Så bra med lite bivirkninger:) Hvorfor bruker du Puregon og jeg Gonal-F? Hvordan bestemmer de det egentlig?
søskenforsøk Skrevet 21. februar 2008 #8 Skrevet 21. februar 2008 hei jeg kan bare snakke ut fra egen erfaring. jeg hadde en cyste ved den ene egg stokken. fikk den punkter to ganger. før forsøk begge gangene ble neg resultat. gikk til en privat klinikk. d esjekket cysten og fortale meg at noen cyster innholder en veske som siver ned i livmoren. denne vesken lager dårlig miljø for egget. Cystene er ikke farlige!!!!!! men jeg valgte å fjerne cysten og jeg ble gravid etterpå. Som sagt så erd ette min erfaring. Er ikke lege men jeg ville tatt meg styret og få sjekket cysten skikkelig. hvis den ser ut til at den kan " forgifte" livmoren er det definitivt verd å fjerne den og vente med forsøk. jeg har fire førsøk bak meg og noen fryseforsøk. Det er definitivt verd det når barnet kommer men forsøkene koster fysisk og psykisk så det er viktig at de usikre faktorene er så fås om mulig. Lykke til skjønner omd et kan bli litt nedtur og lese denne meldingen men føler at det er bedre og fortelle om min erfaring hvis det skulle være en lignende cyste du har,
MartheMor+Lillegutt Skrevet 21. februar 2008 Forfatter #9 Skrevet 21. februar 2008 Tusen takk for svar, alle erfaringer tas imot med takk:) Jeg innrømmer jo at jeg ikke har lyst på noen forsinkelser i denne prosessen. Men det er jo klart at dersom det har noe å si for resultatet så gjør jeg det med glede. Jeg får vel bare krysse fingrene for at den er borte når jeg skal på kontroll i neste uke:) Lykke til med søskenforsøk, er du igang eller?
venter7 Skrevet 21. februar 2008 #10 Skrevet 21. februar 2008 Hvordan virket det med den operasjonen da? Tok det lang tid før du kunne gå i gang med forsøk etter det? Eller ble du da gravid på egenhånd? Rart at legene ikke har nevnt noe om operasjon da....trodde bare de valgte å operere dersom de var veldig store. Men godt du forteller din historie! Kan være greit å få med seg den informasjonen som finnes. Ikke alltid legene kommer med all inf. Skal spørre legen om dette jeg nå!
Juli68 Skrevet 21. februar 2008 #11 Skrevet 21. februar 2008 Jeg kan også berolige deg. Jeg fikk punktert en cyste ganske langt ut i nedreg. fordi den ikke ville sprekke eller tørke ut av seg selv - begynte med sprøyter dagen etter. Det er mest ryddig å få den bort slik at den ikke forstyrrer eller ligger i veien for alle de flotte folliklene du skal produsere med sprøytene. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå