Gå til innhold

babyen sluttet og vokse?

lokpo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos jordmora idag og fikk stort avvik på vekstkurva til babyen.. Er nå i uke 30 og vekstkurva har vært kjempefin rett over streken, men idag 2 uker siden sist jeg var der, har magen gått ned til under gjennomsnittsstreken. Har babyen sluttet å vokse og hva har skjedd? Har noen andre vært borti dette? Skal på ultralyd å sjekke men de hadde ikke ledig time før om ei uke.. Er så nervøs at tårene triller!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde en kontroll der vekstkurven plutselig var lavere. Jordmora mi sa at det kunne avhenge litt av hvordan babyen lå akkurat når hun målte... Også vokser de jo litt i rykk og napp da, akkurat som de gjør når de kommer ut! Vekstkurven hos meg går mye opp og ned....Og jeg går jevnlig til ul p.g.a. andre ting og der ser veksten bra ut!

Lenge å vente en uke på ul da... men trøst deg med at jordmor nok hadde reagert og sendt deg til sykehuset dersom hun mente det var nødvendig!

Lykke til!

Skrevet

Jeg hadde ringt sykehuset og krevd å få komme til UL med en gang! Jeg var selv bekymret og ringte sykehuset da jeg var 28 uker på vei ifjor, og de avblåste meg med andre forklaringer. Jeg også reagerte på at magen ikke vokste lengre, selv om det var andre grunner til at jeg ringte til sykehuset. Da jeg var 30 uker på vei, ringte jeg igjen til sykehuset fordi jeg ikke klarte å roe meg med usikkerheten min lengre, og da fikk jeg komme til kontroll. Da var babyen død i magen min. Obduskjonen viste flere store infarkter i morkaken, og gjennomsnittsvekten til min baby var den til en baby på 25 uker, så dette sa de hadde pågått over tid. Dermed følges jeg nøye opp denne gangen for at de nettopp skal kunne avdekke avvik i veksten.

Det var tydelig at dersom babyen sluttet å vokse kunne de ha reddet abbyen min dersom de hadde oppdaget dette i tide ved å få ut babyen, siden jeg var såpass langt på vei.

Nå er det jo ikke sikkert at det er noe galt hos deg, men når en vet at det kan skje synes jeg du bør få en time til UL på dagen!

Skrevet

Samme her. Vekstkurven min hadde også sunket betraktelig. Er 33+2. Jormor ville sende meg på ul om en uke for å sjekke. Men det kunne ha med at babyen har lagt seg godt til rette med hodet ned. Det kjente hun. Jeg kjenner masse liv så jeg er ikke redd for at han ikke har det bra. Men godt å få sjekket det. Kjenner du liv syns jeg ikke du skal bekymre deg unødig. Men er det mindre liv enn normalt kan du jo ringe føden å få komme inn på en sjekk. Det får du garantert med en gang hvis du er bekymret.

Skrevet

Hei,

Dette opplevde jeg med min nr 2.

På kontrollen i uke 34 var målet rett over gjennomsnitt streken, mens på kontrollen i uke 36 var målet godt utenfor det skraverte feltet!

Det var ingen kjekk opplevelse, men jeg kjente liv som vanlig og kom tilbake 6 dager senere for ekstra sjekk, da var målet igjen oppe til gjennomsnittet så det hadde antakelig noe med hvordan barnet lå.

Men om du er svært bekymret og om du ikke merker aktivitet i magen som vanlig ville jeg kontaktet føden for ekstra sjekk

Skrevet

Datteren min hadde vekstavvik (på grunn av infarkt i morkaka) men kom ut 5 dager før termin og alt gikk heldigvis godt. Faktisk viste ingen vekstavvik på vekstkurven, Jeg ville ha ringt flere ganger og bedt de sjekke opp, ikke kjekt å gå rundt ¨å være nervøs hvertfall.

Skrevet

Jeg ble satt igang i uke 34 pga av vekstavvik på babyen. Dette ble oppdaget hos jordmor ved sf mål. Jeg ble sendt på ul med en gang.

Ville nok ha hørt med jordmor og spurt om en kontroll. Bedre å sjekke en gang for mye enn en gang for lite.

Skrevet

jordmor målte et lite avvik på meg på mandag, skal imidlertid på kontroll på sykehuset i morgen, så da regner jeg med å få beskjed (er i uke 32).

Det er masse liv og hun snur seg rundt i alle retninger, så regner med at hun har det bra!

• 2 uker senere...
Skrevet

for 14 dager siden i uke 34 var jeg hos jordmor og sf målet ble målt til 27 mot 26 i uke 29. ble sendt til registrering og målt på nytt til 24..... ble sendt til UL dagen etter og alt så bare bra ut men måtte på ny UL 14dager senere altså i dag da var SF 29,5 og fortsatt ser alt helt supert ut men skal på ny UL om 14dager til ny sjekk.

så lenge du kjenner at baby er aktiv og ellers alt virker ok hadde jeg ikke bekymret meg så veldig. stol på magefølelsen ;-) og ikke la deg skremme så mye av alt som kan gå galt det sliter deg bare ut og tar fra deg gleden.alle vokser i forskjellig tempo og leie på barnet har også noe å si, og det er snakk om små marginer som kan gi store utslag på ett skjema

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...