Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #1 Skrevet 21. februar 2008 Er det ekstra risiko for overvektige gravide enn for normalvektige? Og eventuelt hvilke?
Lotta med novembergutt Skrevet 21. februar 2008 #2 Skrevet 21. februar 2008 Det virker som om det er veldig mange delte meninger om dette. Jeg leste et svar fra Jordmor - Siri (som vel driver dette nettstedet?), og hun svarte at det ikke var noen større risiko så fremst du var sunn og frisk i svagerskapet. Andre igjen sier at det er farlig å bli gravid om man er overvektig, og fraråder det på det sterkeste. For meg blir det litt for ekstremt egentlig ... Komplikasjonene som _kan_ oppstå er svangerskapsdiabetes, for store barn, slitasje på kne/rygg, vanskelige fødsler, svangerskapsforgiftning... Men dette med svangerskapsforgifting tror jeg ikke forskerne er helt sikre på. Så vidt jeg vet har de enda ikke funnet grunnen til at noen kvinner utvikler dette. Når det gjelder sv.diabetes og store barn, så tror jeg ikke dette kommer av overvekten egentlig. Noen har grunnlag for å få det, rett og slett. Andre har et så usunt sv.skap, med lite bevegelse og mye usunn mat, at de utvikler det. Og dette med mye sukker/karbohydrater og lite bevegelse fører da også til store barn, som igjen kan føre til vanskelige fødsler. Så altså, om du er overvektig, men holder deg i aktivitet, og unngår så og si alt av usunn mat og salt, så tror jeg ikke man ligger noe dårligere ann enn normalvektige kvinner. Jeg har lest masse om dette på nettet, og jeg har enda til gode å få et utdypende svar om hvorfor overvektige har såkalte risikosvangerskap og risikofødsler - _dersom_ de holder seg til sunn mat og aktivitet. Men jeg tror noen tar det for gitt at de som er overvektige har et stillesittende liv med alt for usunn kost. Og da er det jo klart at det kan oppstå komplikasjoner ... Tror jeg da
Chezka Skrevet 22. februar 2008 #4 Skrevet 22. februar 2008 Dette spurte jeg min lege spesielt om. Ifølge henne er det kun risiko for svangerskapsdiabetes - og derav at barnet skal bli "for stort" for fødselen. Hun mente at det eneste jeg behøver å gjøre er å unngå juice, brus og kaker/godter, og ellers leve som normalt. Overvektige blir fulgt opp spesielt med tanke på svangerskapsdiabetes, og jeg fikk beskjed om at dette skulle jeg ikke bekymre meg for i hele tatt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå