♥ DAME Skrevet 21. februar 2008 #1 Skrevet 21. februar 2008 Da jeg var til utredning på sykehuset her jeg bor såg legen på ultralyd at jeg hadde endometriose. Da jeg var til samtale på KK i Bergen såg overlegen der at jeg hadde endometriose på UL også. Har snakket med en annen lege som sa at det var umulig og se endomertiose på UL..... Han syns også det var veldig rart at de ikke fjernet endometriosen FØR jeg skulle igjennom IVF. Var visst mye vanskeligere å blir gravid da også. Nå er jeg veldig forvirret her De må jo ha sett det for de viste meg det på skjermen at der var litt endometriose... Noen som vet noe om dette?? Blir meget glad for svar.
eple3 Skrevet 21. februar 2008 #2 Skrevet 21. februar 2008 Hei, Slik jeg har forstått det kan man ikke være 100% sikker på endometriose før de kan se vevet - altså må man ta f.eks. laparoskopi for å være helt sikker på diagnosen. Dersom de ser det på UL er det antagelig cyster, som de mistenker for å være endom.cyster - det er ganske vanlig. Disse er blodfylte (gammelt blod som er brunt og ekkelt nok kalles "sjokoladecyste"). Dersom en har dette bør den/de fjernes før ivf forsøk da endo.vev og spesielt cyster skaper et ugunstig miljø for graviditet. Endo.vevet i seg selv tror jeg ikke de kan se bare ved UL - må cyster til for at det skal synes (tror jeg iallfall). Hos meg så de cyster som de mistenkte for å være endo.cyster - ble sendt til laparoskopi (kikkhullsoperasjon), det var flere endo. cyster som satt på eggstokken, og disse ble da fjernet. Fikk beskjed fra klinikken at det ikke var vits å å starte med ivf før dette var gjort. Dersom de ser endo cyster har jeg forstått det slik at det bør fjernes før ivf slik at en optimaliserer miljøet for verdifulle forsøk. Dersom de ikke gjør dette og mistenker cyster hos deg ville jeg ha spurt dem mer ang dette. Kan bl.a. lese mer om endometriose her; http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=1357 http://www.endometriose.no/ufrivillig_barnloshet Lykke til
♥ DAME Skrevet 21. februar 2008 Forfatter #3 Skrevet 21. februar 2008 Tusen takk for utfyllende svar Var dette jeg var redd for ja. Men skjønner ikke at overlegen på KK i Bergen ikke sa at jeg måtte få fjernet det først. Kanskje hun mente det var så lite at det ikke var noe i veien for å gjennomføre IVF... Men kommer til å ta med meg denne utskriften og vise henne. Tusen takk igjen eple3
eple3 Skrevet 21. februar 2008 #4 Skrevet 21. februar 2008 Ja, det kan jo være de mente det ikke var så uttalt, men uansett kan de egentlig ikke vite dette uten lap./ operasjon. Kommer kanskje ann på om du har vært plaget/har mye symptomer. Dersom de mistenker vev, så kan de ikke vite omfanget før de går inn v operasjon. Men uansett, er det cyster bør de vel bort. Vet forøvrig at enkelte som har en alvorlig grav av endo med mye vev og cyster av og til (evt i tillegg til operasjon) må gjennom noen måneders hormonkur (for å komme i kunstig overgangsalder) for å "tørke ut" endo vev, da dette vokser ved blødninger/mens.
Gjest Skrevet 21. februar 2008 #5 Skrevet 21. februar 2008 Jeg har også forstått det slik som eple sier at man ikke kan vite 100% sikkert om det er endometriose uten lap, men erfarne gynekologer kan gjerne se på ul om cyster er endometriosecyster. Hos meg kunne legen i tillegg kjenne endometriosevev ved gu. Jeg ble sendt til lap for å fjerne cyste og samtidig undersøke om egglederne var åpne. Cyster, sammenvoksninger og mye endo ble fjernet. Jeg ble deretter henvist til ivf. Jeg tror det er lurt med lap før ivf når det er mistanke om endometriose for å gjøre forholdene så ideelle som mulig. Noen opplever også at det er letter å bli gravid uten hjelp etter lap. Når det er sagt er det ingen fasit på denne problemstillingen. Jeg fikk nye, store endometriosecyster ca 5 mnd etter operasjon, og desse ble det ikke anbefalt å operere bort før neste ivf. Endo i eggstokkene kan gjøre at eggkvaliteten blir dårligere og at det blir færre egg, men samtidig kan en operasjon også fjerne eggstokkvev slik at man får færre egg av den grunn. Jeg har også et inntrykk av at noen leger alltid anbefaler endo før ivf, mens andre mener at det ikke er viktig, så som pasient er det ikke så lett å vite hva man skal gjøre. Lykke til!
kosejent1 Skrevet 21. februar 2008 #6 Skrevet 21. februar 2008 Hei alle sammen. Dette lurer jeg også veldig på. Har selv funnet flere forskjellige svar. Har vært gjennom 3 forsøk i Porsgrunn uten positivt resultat. Jeg fikk fjernet moderat endo under lap ca et halvt år før jeg begynte med ICSI. Ved forrige UL oppdaget legene en endocytste på den ene eggstokken, fikk beskjed av overlegen i Porsgrunn at de ikke under noen omstendighet ville operere bort denne så lenge jeg var i "fruktbar" alder (fruktbar my ass;-). Han sa videre at endometriose på eggstokkene kunne være i veien for eggutvikling, men dette er ikke noe problem for meg (produserer egg som en middels høne;-)). Videre ble jeg fortalt at endo kan tette eggledere, men dette punktet "hopper" man jo over ved IVF/ICSI så det er kun aktuelt hvis man prøver å bli gravid naturlig. Siden jeg har vært igjennom 4 negative innsettinger og kun har 2 egg på frys i det offentlige har jeg virkelig prøvd å undersøke hvordan endometriosen virker inn på prøverør, men kommer ikke frem til noe samstemt resultat. Den ene legen jeg snakket med anbefalte å fjerne endometriosecystene hvis de var over 3cm og i veien for eggstimulering. Har også lest at endo og cyster kan gjøre at forholdene dårligere for at egget skal feste seg, men det har ingen av legene kunne bekrefte/avkrefte til meg. Ellers har jeg blitt anbefalt å tørke ut endometriosen ved hjelp av nesespray (synarella) eller p-piller, men dette vil de ikke gi meg i Porsgrunn. Skal på en siste undersøkelse hos Aleris om et par uker og håper på å få tommelen opp for en enda en lap før siste offentlige innsetting. Lykke til alle endojenter og gi meg gjerne beskjed hvis dere finner en suksesskur for å få egget(ene) til å feste seg eller hvordan dere har fått fjernet endoen!
♥ DAME Skrevet 21. februar 2008 Forfatter #7 Skrevet 21. februar 2008 Vet ikke om det er viktig i denne forbindelse, men jeg tok en utskraping (fjerning av polypper) under narkose. Har det noe med endometriosen å gjøre eller er det noe helt annet?? Tusen takk for svar så langt:) Dere er så gode å ha )
baby ventes 11 mars :) Skrevet 23. februar 2008 #8 Skrevet 23. februar 2008 hei:) jeg er helt ny og helt grønn, men jeg var og undrsøkte en cyste her om dagen og legen mente det var bedre og bare la den være der, han mente at det ville gjøre større skade og fjerne den og at den ikke lå i veien,men etter det folk sier så blir jeg veldig i tvil...
LMI82 Skrevet 27. februar 2008 #9 Skrevet 27. februar 2008 Endelig var vi igang, og jeg reiste til Tromsø til US... Der fant de en cyste, og legen trodde det kunne være en "sjokoladecyste". Den var på ca. 5cm, og denne måtte opereres bort før IVF... Jeg var så glad for endelig å være igang, men nå sitter jeg igjen med en følelse om at vi tar et skritt frem, og to tilbake... Jeg vet ingenting om hvor lang tid det tar før jeg får innkallelse- kunne ta alt fra tre uker til tre mnd. Og hvor lang tid må man vente etter en lap.operasjon? Legen så cysten på UL, men kunne ikke si hva den inneholdt... Mener hun sa at det ikke var vann, det kunne hun se.... Er noe redd for leger/sykehus, så jeg husker egentlig ikke så mye av det legen sa... Jeg vil også si lykke til til alle dere som er igang med IVF:)
eple3 Skrevet 27. februar 2008 #10 Skrevet 27. februar 2008 Til LissMI; jeg skjønner godt at du føler du "blir dyttet tilbake i køen" med denne beskjeden - men prøv å tenk at dersom det er en endo.cyste er sjansen antagelig større for å lykkes når du først skal igang med ivf. Da jeg fikk samme beskjed, var jeg også rimelig utålmodig etter å komme igang.. Etter at henvisningen var skrevet/sendt til sykehuset hvor lap skulle utføres, ringte jeg for å høre om de hadde mottatt henvisningen, og når de trodde det ble aktuelt at jeg ble tatt inn, og så spurte jeg om det var noen mulighet for å "putte meg inn" dersom det ble gjort avbestillinger/endringer i operasjonsprogrammet. Jeg var heldig, fordi dette var i midten av desember, og da er det lavaktivitet - så jeg fikk time veldig raskt. Etter å ha utført lap i midten av desember, var jeg igang med medisiner i januar og hadde første uttak i februar. Men jeg "pushet" jo på litt ift tid selv da og ringte rundt for å ordne datoer i forkant av brev, epikriser etc ble sendt. Spurte etter kopi av operasjonsnotatet da jeg ble utskrevet og tok dette med selv da jeg skulle på neste time ved fertilitetsklinikken. Ble langt dette.. men ikke mist motet!
LMI82 Skrevet 7. mars 2008 #11 Skrevet 7. mars 2008 Til eple3:) Tusen takk for svar og oppmuntring:) Ikke for å være ondskapsfull, men det er så godt å se at man ikke er alene. Håper jeg kan få høre fra deg om hva som skjer vidre med deg:) Lykke til:)
eple3 Skrevet 8. mars 2008 #12 Skrevet 8. mars 2008 Hei, bra om svarene kan være oppmuntrende da Jeg er iallfall bevis på at det funket - vi har prøvd i 3,5 år, og etter lap og 3 ivf innsettinger, hvor jeg mistet i ma i uke 8 og tidlig sa neste gang, er jeg nå gravid i uke 21 med ei lita jente - så det nytter, må "bare" smøre seg med en god porsjon tålmodighet.. noe som ikke alltid er like lett. Masse lykke til dere som venter og skal til pers : )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå