Gå til innhold

Embla (AHUS) noen ?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei! Jeg har vært på embla samtaler! Jeg hadde ekstrem fødselsangst, og jeg vil si at den oppfølgingen og samtalene jeg fikk hjalp meg slik at jeg ihvertfall fikk litt glede av graviditeten..... Jeg fikk ks hvis jeg ville ha det, og jeg skulle bestemme meg når jeg ville. Gikk til samtaler igjennom hele svangerskapet og det var vel aldri tvil om at ks var det rette for meg.... Så for meg hjalp samtalene meg slik at jeg ikke var så redd for sykehus, fødeavdelinger, leger, osv, men de fikk meg aldri over angsten for å føde!

• 3 uker senere...

Jeg fikk hjelp med EMBLA-teamet og er storfornøyd med dem. De tok meg på alvor fra første stund, de hørte på meg og fulgte mine ønsker og jeg følte at jeg ble veldig godt passet på.

Nå har jeg flyttet og er igjen gravid. Fødselsangsten er værre enn forrige gang. Og jeg trenger virkelig noen å snakke med. Skulle ønske jeg aldri hadde flyttet fordi akkurat nå skulle jeg ønske jeg hadde EMBLA-teamet til å støtte meg. Hadde jeg hatt dem så hadde jeg følt meg en god del tryggere!

Så, de er dyktige, de hører på deg og de tar deg på alvor. Er du engstelig så benytt deg av dem, -du som har muligheten!

Hvordan behandler Embla folk som er redde for å føde? Prøver de å oppfordre gravide som er redde for fødselsmertene dem likevell til å gjennomgå fødselen uten noe smertestillende for å bryte barrierren eller respekterer de folks angst og tar ønsket deres alvorlig hvis de ber om mye smertestillende når de skal føde???

Jeg har nå vært på 3 samtaler hos Embla. Først bare et kort møte med lege hvor vi snakket om angsten(trodde aldri jeg skulle være i en angst situasjon!!), men kom ikke frem til noe konkusjon på hvorfor jeg er så redd..

Andre gangen gikk JM gjennom de forskjellige fasene av fødselen og hva de hadde av tilbud av smertestilliende o.l. I tillegg fikk jeg en omvisning på fødeavdelingen.

Tredje gangen satt vi opp ønskeilste for meg - hvordan jeg ville at ting skulle være og også vha jeg ønsket av smertestillende. De så for seg at man helst ikke tok noe medisinsk smertestillende i starten, men etter 4 cm åpning(mner jeg det var) så kunne man begynne med smertestillende..Jeg valgte Epidural og det var helt greit for dem..pluss badekar, akunpunktur(selv om jeg har sprøyteskrekk) i startfasen. Men som hun sa, alt kan endres underveis..jeg hadde også noen ønser om hvordan JM skulle være, dvs type person..

Første møtet gråt jeg gjennom hele time, andre møtet gråt jeg litt mindre mens i den siste så kunne jeg prate uten å gråte i det hele tatt..!! det var herlig..

Vanligvis kan jeg prate med "alle" om fødsel og til og med si at jeg gruer meg veldig, men når det kommer til leger, Jm og sykehus så bare gråer jeg med en gang man begynner å prate om fødsel..rare greier for jeg skjønner ikke hvorfor..

dette ble langt, men..

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...