Gå til innhold

JA TIL TVUNGEN DELING AV PERMISJON!!!

Anbefalte innlegg

Nå synes jeg vi som er nybakte mødre skal slå et slag for tvungen deling av permisjon. Jeg snakker her om den såkalte tredeligen. Mor tar en tredel, far tar en tredel og den siste delen bestemmer familien selv. I media får man inntrykk av at alle småbarnsforeldre er imot dette. Men når jeg leser innlegg på denne siden ser jeg at mange av dere som skriver her sliter med at fedrene ikke vil eller kan ta permisjon.

Jeg er i utgangspunktet ikke for statlig paternalisme, men nå har vi faktisk stått stille de siste årene når det kommer til likestilling i hjemmene. Tror både mødre, fedre og arbeidsgivere trenger et skikkelig tupp i ræva for å få løsnet opp i disse fastløste kjønnsrollemønstrene når det kommer til barneomsorg. Å tvinge menn ut i permisjon vil ha mange positive ringvirkninger både for menn og kvinner. Menn vil delta mer på hjemmebane både når det gjelder barnestell og husarbeid, noe spm vil lette byrden for kvinner. Menn vil slippe å føle skyld for å prioritere familien foran jobben, og slik få anledning til å bli de fedrene de egentlig ønsker å være. Deling av merminsjo har også vist seg å ha en utjevnende effekt på løønsforkjellene mellom menn og kvinner.

Jeg har personlig erfaring med at det ikke er bare bare å dele permisjonen mellom mor og far. Jeg og mannen min deler permisjonen, og vi måtte sende inn papirene 3 ganger før våre arbeidsgivere og faktisk også NAV(!) klarte å registrere det riktig. Begge unnskyldte seg med at det var så uvanlig at fedre tok mer enn 7 uker. Fremdeles må mannen min minne kollegaene sine om at han skal være borte i 5 måneder, IKKE syv uker..

Dersom vi har tvungen deling av permisjon i 10-15 år tror jeg vi deretter kan gå tilbake til den frie ordningen vi har i dag. Jeg tror familier lettere vil kunne foreta gode valg når det har blitt normalt for menn å ta permisjon.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136917361-ja-til-tvungen-deling-av-permisjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er sterkt i mot tvungen deling av permisjonen, og det av den enkle grunn at jeg syns voksne mennesker som velger å få barn selv må få bestemme hvordan de vil organisere sitt familieliv. Det blir helt feil og heller veldig mot kommunisme spør du meg når politikere skal bestemme hva som er best for hver familie! Ja demokrati og selvbestemmelsesrett sier jeg!

Men når 99 % velger at mor skal ta hele permisjon (bortsett fra fedrekvoten) er det da virkelig et reellt valg? Alle familier er forskjellige sier dere, men hvorfor velger da alle likt? Og hvorfor er det da så mange kvinner som klager over at mennene deres ikke ønsker å ta permisjon? Og menn som klager på at kvinnene ikke vil "gi" dem mer av permisjonen? Eller at menn føler at arbeidsgiverne deres ikke aksepterer at de tar permisjon? En permisjon som kvinner helt urettmessig har gjort krav på da det slett ikke er en MAMMApermisjon, men en FORELDREpermisjon som mor og far har like mye krav på..

Man har frihet til å velge i dag ja! At fleste parten velger å dele slik at mor tar mesteparten av permisjonen betyr bare at det er det de fleste ønsker for sin familie da. Det heter foreldrepermisjon ja, det betyr at FORELDRENE skal bestemme hvordan de deler permen, ikke staten!

Hei!

Jeg hører argumentene dine, men klarer ikke helt si meg enig! Tror innerst inne at jeg ikke har så veldig lyst å dele mer med far....fordi jeg setter så utrolig stor pris på å få den tiden sammen med barnet. Vet at far bør ha lik rett til samvær med barnet, men samfunnet må da og bestemme seg hva som er viktigst. Amming \ MME?? Er morsmelkdråpene så dyrebar som fagpersonene skal ha det til? Tror ikke like mange vil klare å å amme like lenge som de fleste kvinner gjør i dag hvis delt permisjon.

Personlig synes jeg MME er greit i de tilfeller amming ikke fungerer, men de som kan/ klarer bør amme.

Er helt enig i at kvinner og menn bør likestilles på de områdene der det IKKE er åpenbare forskjeller! Men, menn kan IKKE og vil aldri kunne amme og det bør en ta hensyn til!

Godt vi lever i et samfunn der forskjellige meninger er akseptert!

Lykke til i kampen din, men min stemme får du nok ikke:)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...