Gå til innhold

Selvavvenning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ammer mitt barn på 20 måneder ganske mye, mest om dagen, litt om natten.

Og selv om jeg synes tanken på selvavvenning er litt skremmende, så ser jeg at det kanskje er en mulighet for at vi venter til barnet selv er klar til å avvennes.

For jeg finner egentlig ingen god grunn til å slutte med ammingen, sålenge begge koser seg og sålenge barnet viser så tydelig at dette er noe som gir både nærhet og trøst og kos i hverdagen.

Amming i andre leveår har jeg opplevd som noe helt annet fra den intense fullammingsperioden, der amming handlet først og fremst om overlevelse, ernæring og overføring av imunstoffer. Nå handler det mest om mor-barn-forholdet og å gi næring til de nære båndene mellom oss. Å gi barnet påfyll etter nye erfaringer og mestring av nye ferdigheter.

Ja, hvorfor skulle vi egentlig slutte bare fordi barnet fyller to år?

WHO-anbefalingen sier vel egentlig at amming anbefales i m i n s t to år, eller?

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begge barna mine fikk selv bestemme når de ville slutte å puppe.Og begge var fornøyde da de hadde fylt 3 år.

Skrevet

Det er trist at man nesten må unnskylde seg for å gi barnet sitt det godeste man ønsker av kjærlighet og kos. Klart man kan amme så lenge barnet ønsker det!

Min gutt sluttet av seg selv allerede da han var 14 mndr. Det synes jeg var alt for tidlig, og hadde sikkert holdt på et par år til, hadde han ønsket det. Reaksjonene fra omgivelsene bidrar selvfølgelig til at man gjemmer seg bort i større grad. Men det er virkelig synd at det skal være slik, amming er jo bare av det gode, uansett hvor gammelt barnet måtte være.

Denne gangen håper jeg lillebror vil ta for seg av varene i lang tid!

Skrevet

Min er 21 mnd, og han får 3 ganger daglig. For et par mnd siden så det ut som han ikke gadd mer på kvelden, men nå har det tatt seg opp igjen. Ammer også litt om natten, eh, kl halv seks, da sovner han igjen og står opp halv syv. HS var ikke helt fornøyd med "nattammingen", men det er vår hjemmesituasjon det er snakk om, så jeg gjør som det passer oss:) På dagen ammer jeg før luren hans, da blir han mer søvnig og sovner lettere. Spør jeg om han vil sove er det nei, men spør jeg om han vil "amme" så løper han inn og legger seg. Jeg ser heller ingen grunn til å slutte ennå:) Syns også det styrker nærheten og kosen nå:) Godt at det er flere:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...