Gå til innhold

Cøliaki?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare et spm....

Jenta mi er 1,5 år. Nå er det tredje runde med gul diare siden desember.

Ikke oppkast, men hus spiser nesten ikke og drikker lite. Er så slapp at hun nesten ikke står på beina. Nettopp hatt RS-virus.

Jeg skjønner jo at dette mest sannsynlig er tre runder med magevirus og at hu er ekstra mottagelig siden hun har vært så mye forkjøla innimellom.

Det jeg vil høre er at dette IKKE kan være cøliaki.

Hun har jo tross alt normal mage innimellom.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke det er cøliaki. Min erfaring er at det ofte er en tilstand som er varig og ikke skiftene slik du beskriver. At hun mister matlyst bare i periodene hun er dårlig sier meg også at dette er en infeksjon.

Dersom dette vedvarer over lenger tid så kan du be om utredning for cøliaki, i første omgang er dette en blodprøve. Desverre er ikke blodprøven sikker før barnet er eldre, en blodprøve når hun er så liten vil mest sansynlig ikke slå ut uansett.

Skrevet

Dette er ikke et typisk cøliaki tilfelle, men er det noe jeg har smertelig erfart så er det også at det ikke finnes noen fasit på hvordan cøliaki arter seg.

Det finnes visse symptomer å gå etter, men hos andre (inkl. min lille gutt) lever det sitt eget liv.

Diareen trengs ikke å være konstant for at de skal være cøliaki. Det kommer jo i forskjellige grader og en kan bli bedre eller dårligere ut ifra hva en spiser mest.

Andre ting du kan holde øynene åpne for hvis dette fortsetter er om magen blir oppblåst og om hun sover mer. Den oppblåste harde magen er typsi cøliaki mage, men selv det er ingen regel.

Ta henne ialfall med til lege hvis det fortsetter, uansett grunn så skal det ikke være slik at hun går ned mye i vekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...