Gå til innhold

Når man har minus på synet er man da nærsynt eller langsynt?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Takk for svar:-)

Men får ikke dette til å stemme med intervjuet som er lagt ut på hovedsiden. Der står det at nærsynhet er uvanlig for barn før skolealder. Skjeling er vanlig på langsynhet.

Jenta mi på snart 2 år har -5 på synet og har begynt å skjele. Men hun sitter nærme TV da som er vanlig ved nærsynhet.

Hun har vel kanskje bare et sært syn hun da;-)

Er spent på om hun får briller nå som hun har begynt å skjele. De har vært veldig i tvil...

Annonse

JEg har omtrent det samme som datteren din og vil anbefale at hun virkelig får seg briller. Jeg fungerer ikke uten.

Og den gangen jeg fikk det oppdaget jeg at trærne hadde blader og slikt. Visste det jo, men hadde alltid bare sett en grønn masse!

Og forresten, ved så dårlig syn i så ung alder må hun følges nøye opp.

Jeg startet med -1,25 på begge og har nå -4,75 på begge.

Om hun (mot formidning) skulle ha samme utvilking kan jeg legge til at -13 er regnet for blindhet!

Øyenlegen var veldig i tvil da vi var der i sommer. Men siden hun ikke skjelet så valgte de å ikke gi henne briller. Hun var der først og fremst p.g.a skeling. Hun skjelet da hun var baby og faren er operert for skjelling. Var på ny kontroll rett før jul da skjelet hun fortsatt ikke og de målte ikke synet da.. Rart syns jeg. Men for en uke siden begynte hun å skjele. Har fått ny time i mars så det blir spennende. Virker som hun ser bra, merker ikke at synet hemmer henne men regner med det blir briller nå. Men jeg har ikke peiling på +/-. Har et supert syn selv;-)

Har du fått med deg brilleseddel?

Det er ikke så vanlig at små barn er nærsynte,men heller ikke så veldig uvanlig.

Om hun får briller eller ikke,så vil hun helt sikkert få lapp på det svakeste øyet.Dette for å trene det opp til å bli like dominant som det sterkeste.

Dette er mest effektivt hvis det blir påbegynt før skolealder.

Hvis hun har -5 i styrke,så ser hun ikke langt fremfor seg.

Merker dere at hun hemmes av å se dårlig da?

Barn kompensere veldig bra!

Mini i hus har +7.5, og har skjelt i et år og har nettopp bestilt briller. Vi har fått beskjed om at det ikke gjør noe om h*n ikke vil bruke brillene med det første heller........

For jeg må jo legge til at det er en vanesak også, jeg så mye bedre før jeg begynte å bruke briller til daglig... (altså når jeg ikke hadde dem på da:p)

Men som sagt, jeg vil tro at det kommer til å hemme henne veldig dersom det ikke allerede gjør det.

Jeg kan til nød lese et blad på sengekanten med nesa omtrent nedi skrifta med mitt syn. Og jeg har hverken skjeve hornhinner eller skjeling som problem, kun at jeg er nærsynt!

Dakar liten:( Du får filleriste nærmeste optiker:p

Annonse

Nei, vi merker egentlig ikke noe. Som sagt så ble hun henvist av helsesøster siden faren er operert for skjeling. Oldemora som mente hun skjelte. Hun var ca. 1 1/2 år på første kontrollen. Da så de ikke noe til skjelingen men målte synet til -5. Var på ny kontroll rett før jul (6 måneder etter). Hun skjelte fortsatt ikke og de målte ikke synet. Begynte å skjele for 1 uke siden. Da ringte jeg og fikk time i mars. Da skal de måle synet og se på skjelingen.

Regner med det blir lapp og ja!

Hmm.. du er helt sikker på at det er -5 hun har, og ikke -0,5?

Jeg begynte med -1,25, da trengte jeg virkelig briller, merket selv at jeg så dårlig. Nå har jeg -3, og uten brillene ser jeg ikke skriften på dataskjermen uten å bøye meg ganske helt inntil, jeg kan knapt kjenne igjen folk på 4-5 meters avstand, osv.. Det er utrolig vanskelig å forstå om folk snakker til meg, for jeg ser ikke hvem øynene deres hviler på, så jeg vil tro du merker godt dersom datteren din ser så dårlig som -5 altså!!

Det er veldig stor forskjell på barn og voksne, så hun ser nok bedre en tallet tilsier pga kompensering.....

Men det er jo ikke feil å få briller etterhvert heller, tross alt

Nei, hun har -5. En annen slektning av oss hadde -9 da han fikk briller som 1-åring. Det ble og oppdaget med at han skjelte. Merket ikke noe på han heller utenom skjellingen.

Men som stripete ullsokk skriver så merkes det dårligere på barn siden de kompentserer bedre.

Regner med at de drypper øynene hennes da,for da har hun ikke mulighet til å kompensere noe.

Da slapper øyemusklene helt av,og den reelle styrken kommer frem.

Har dere prøvd å teste henne med å få henne til å si ting som er langt unna?

Feks Kan hun se fuglene på himmelen?

Eller båten på havet?

Dette kan gi dere en pekepinn på hvor mye hun egentlig greier å kompensere,og hvor godt hun dermed greier å se.

Ok.

Styrken kan gå litt ned etter en tids bruk med lapp,men ikke alltid.

Øyeleger tenker ofte sånn at hvis det ikke hemmer barnet,så kan vi vente litt til,så her må dere stå på hvis dere vil at hun skal få briller.

Dere vil også få dekt det meste gjennom Nav,siden det er ledd i skjelebehandling,så her har dere lite å tape :-)

Håper og tror det ikke blir en kamp om å få briller. Siden de har vært såpass i tvil før så regner jeg med det blir briller uansett nå siden hun har begynt å skjele.

Vet du noe om vi må betale egenandel? Eventuelt hvor mye? Får man dekt bare glassene og må betale selve rammen selv?

Takker:-)

Det eneste dere skal betale er alt som overstiger 400.- på innfatningen.

Så hvis den koster feks 1000.- ,så skal dere betale 600.-

Resten dekkes av Nav.Derfor trenger dere ikke å tenke pris.

Sørg for å få tynne,lette glass,for det blir penest.

Men det varierer om optikeren sender regning til Nav på det resterende,eller om dere må forskuttere og selv kreve pengene refundert av Nav.

Husk bare at dere må få med rekvisisjon fra øyelegen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...