Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært ute og reist, er glad i fisk men hvordan i all verden eter jeg sushi? Sånn som går rundt på et samlebånd? Vil jo gjerne være trendy:), men helst uten å drite meg ut... Dvs. setter jeg meg bare ned ved samlebåndet og velger en tallerken?

Skrevet

Ja.

Oftest er tallerknene fargekodet, og fargen avgjør hva den koster. Du stabler tallerknene og de telles opp når du skal betale.

Men det er jo ofte like effektivt å bestille fra meny, da.

Skrevet

Så enkelt, ja. De sushirestaurantene jeg gikk forbi hadde samlebånd. Og jeg turde ikke prøve meg. Tror definitivt meny er mer meg:)

Skrevet

Det kjipe med samlebåndsprinsippet er at det oftest er to biter per tallerken, så om man spenstig forsøker noe nytt og finner ut at det smaker navlelo så sitter man med en bit til overs. Utover det er det slett ikke dumt, særlig i land der prisnivået er sådant at man ikke behøver å sitte og hoderegne etter hvert.

Om du er nybegynner i faget liker du nok laks, tunfisk, kveite, smørfisk og scampi. Ligg unna ål, kamskjell og rødskjell sånn til å begynne med. ;-)

Skrevet

Takk for tips. Skal prøve det her i landet først og holde meg unna ål og slikt:)

Skrevet

Jeg elsker sjømat, men da kokt! Finnes sushi med kokt sjømat? Eller er alt rått? Og hvofor ligge unna kamskjell hvis man er nybegynner? Jeg vil gjerne prøve sushi!

Skrevet

Greia med sushi er at sjømaten er rå....noe er godt, anndre ting smaker regelrett dritt. Smaken er som baken, det de fleste har problemer med er faktisk konsistensen i starten, når den er tilvent så glir det meste lett ned.

Skrevet

Ja, det finnes.

Ordet sushi er en betegnelse på risen, det betyr ikke at fisken må være rå. Det må ikke være sjømat en gang, finnes med kjøtt og egg også.

Kamskjellen er rå, og konsistensen bruker å være ganske uvant for de fleste som ikke har smakt sushi før. Jeg synes det er kjempegodt, men kanskje greit å vente med til tredje gangen du skal spise sushi ellerno'.

Makiruller er en type sushi, det er biter hvor risen og litt sjøgress er pakka rundt grønnsaker og fisk/kjøtt. Blant disse finner man gjerne ting som kokt eller fritystekt scampi, krabbe etc. Så har du nigiri sushi, som er de mer kjente risbitene med en ting oppå. Her finner du også kokt scampi, omelett og gjerne dampet ål eller makrell.

Men de med rå fisk er best, da. =) Om du liker røkelaks, vil du antagelig like rå laks også. Kveite, tunfisk og smørfisk er også ganske like i konsistens selv om smaken er annerledes.

Skrevet

Jeg liker ikke røkelaks... Men hvordan smaker rå fisk? Veldig fiskesmak? Gelekonsistens?

Skrevet

Vanskelig å beskrive. Nei, ikke gelekonsistent - kamskjella derimot har det. Det er egentlig ikke sammenlignbart med smaken av kokt/stekt/røkt fisk, men konsistensen ligner som sagt på røkelaks. Ikke smaken. Er vel bare å prøve ... men på et bra sushisted. Ingenting ødelegger opplevelsen som første sushi på et dårlig sted. Om du er i hovedstaden eller omegn kan jeg anbefale i fleng, og de skal visst ha noen gode i Trondheim og Bergen også.

Skrevet

Ja, anbefal et sted! Gjerne oslo, asker/bærum, evt. drammen.

Skrevet

Og hva ligger prisen på? Har sett sushi før, og det er sånne små biter ikke sant? Hvor mange biter må man spise for å bli mett?

Skrevet

For fancy spise ute-opplevelse: Alex Sushi. Men det er svindyrt.

For mer avslappede omgivelser eller take-away: Sushi Express i Parkveien, Samurai Sushi på Tøyen eller Sushi Deluxe i Gamlebyen (Oslogate ellerno', rett over gata for Kafekontoret).

Skrevet

10-15. Bitstørrelsen varierer litt, men femten bruker mette.

90-130 kroner for en fast meny i den størrelsen, litt mer ved "selvplukk."

Skrevet

Takk!!! Da blir det sushi i helgen!

Skrevet

Sushi Deluxe i Gamlebyen? Mitt gamle hjemsted. Sushi er bortimot det jeg savner mest ved storbyen... Her i dalstrøka innafor er det ingen som fikser tanken på å "eta rå fisk, slik som katta!?"

Sukk...ble litt misunnelig på folket mellom trafikkmaskinene nå ja...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...