Gå til innhold

Noen med erfaring fra utskrapning her...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror jeg skal ha det i morgen og har i den sammenheng noen spørsmål... Har lest litt om selve inngrepet på nett, men alle svar står jo ikke der. Lurer derfor på om noen her har erfaring...

-Hvor lang tid det tar fra man blir lagt i narkose til man våkner?

-Må man være noe på sykehuset før man får reise hjem?

-Blir man dårlig (får smerter) i etterkant?

-Noen spesielle hensyn jeg bør ta (bør jeg f.eks ha med mat?)?

-Har time i 15 tiden, og har fått beskjed om å komme fastende. Når kan jeg spise siste måltid? Kan jeg drikke vann?! Hvor lenge før må jeg evt slutte med det? Ble litt satt ut sist, så kom ikke på å spørre om dette...

-Vil/bør jeg ta meg fri fra jobb fredag....?

Takk for svar!

Skrevet

Inngrepet tar ikke lang tid, så du våkner etter en times tid av narkosen. Da er du omtåka en stund. Du må nok bli litt på sykehuset før du skal hjem, men jeg har selv vært innlagt over lengre tid i forbindelse med dette, så jeg er ikke sikker.

Du blir nok ikke spesielt dårlig eller får smerter, emn kan bli litt slapp av narkosen.

Du kan ikke drikke vann heller, ingenting imorgen før inngrepet! Sug på en isbit om det lir for gæærnt.

Ta deg fri fra jobb på fredag.

Lykke til:-)

Skrevet

Jeg vil bare si lykke til, og gi deg en stor klem :o)

Skrevet

Takk for svar!:)

Gruer meg litt, men har jo hørt at det går veldig bra for de fleste.

Må ha med mann og barn (tulle på 2år), derfor jeg lurer litt på dette med tiden. Sykehuset er 40 min unna, så greit å ha med sjåfør!

Skrevet

Jeg måtte han en utskrapning for ni dager siden. Gikk ganske fort ble skrevet inn kl 8 og var ute kl 11.30, er litt venting så ta med noe å lese på. Var vel i narkose i 15 min, man får noe avlsappende på forhånd + smertestillende.

Ikke spis 6timer før og ikke drikk vann 2 timer før mener jeg det var.

Ikke noe mer vondt utover noen mensaktige smerter 2 dager etterpå.

Du får sykemelding på sykehuset.

Skrevet

Takk lengter...:) Ser av tråden din at ting ikke er så bra for tiden. Håper vi kan treffes en dag. Klem!:)

Skrevet

nei ting er ikke så bra. men blir vel bedre en gang. hadde vært koselig å treffes :o)

Skrevet

Heisann. Hadde en utskraping i desember, skal prøve å svare deg så godt jeg kan..

-Jeg ble lagt i narkose ca ti over åtte, våknet igjen kl halv ni.

-Jeg fikk reise hjem når klokken var tolv,så du må være noen timer etterpå for å se at alt er bra.

-Etterpå hadde jeg sterke menssmerter, men det hjalp med paracet. Dagen etterpå var jeg ganske smertefri, bare trøtt.

-Jeg fikk skiver av sykepleieren etterpå, og samboeren min hadde kjøpt kjeks til meg, da hadde jeg vært på sykehuset i 10 timer! Så var ganske sulten, måtte vente i 5 timer på ledig operasjonssal.. Er ikke sikkert du må det da.

-Da må du slutte å spise i ett tiden,du skal helst ikke spise noe to timer før. Ikke drikke noe heller.

-Jeg ville tatt fri fredagen ja!

Lykke til!!! Det går kjempe fint. Det er ventetiden som er verst!!!

Klem

Skrevet

Jeg hadde en MA for noen år sia, tok utskrapning dagen etter jeg var på UL og det le konstantert at det ikke var liv, fikk beskjed om å komme fastende.

Fikk en seng på dagkirurgisk post, så kom de med 2 tabletter som skulle myke opp mormunnen siden det var helt lukket og så venta jeg i 2 timer, lå å leste og å prøvde slappe av, og sorterte noen følelser som var blandfing mellom sorg, skyld og lettelse.

Så kom det en anastesi sykepleier og satte inn venoflon og jeg ble trilla opp på operasjonstua, jeg la meg på et ord/benk eller hva man skal kalle det og jeg fikk narkose. Utskrapninga tok ca 20 min og jeg våkna etter ca 30 min, litt groggy men i fin form ellers. Ble liggende i 4 timer og fikk paralgin forte som jeg tok der.....sov for det meste. Så kom en gynekolog og kjlemte på magen min, snakka litt og så fikk jeg reise hjem, skulle ta det rolig et par dager og fikk med meg noen paralgin forte, jeg fikk ikke bruk for dem.

Blødde litt kraftig første 2 dagene, så gikk det over til lette blødninger som varte i et par uker..var vist normalt.

Anbefaler at du tar fri en dag etter i hvertfall...

Skrevet

Takk for svar! Skal kontakte sykehuset i morgen tidlig og høre om jeg kan komme inn før. Har egentlig bare time til kontroll (håpet at ting skulle ordne seg selv), men legen ba meg faste i tilfelle jeg måtte ha utskrapning... Blir uansett godt å bli ferdig med dette!

Skrevet

Takk for svar, er greit å høre andres erfaringer rundt dette. Er vel ikke umulig at jeg og må ta slike modningspiller? Håper hvertfall det går relativt greit. Er snart to uker siden jeg fikk vite at det ikke var noe liv, så har vært lenge nok å vente nå synes jeg.

Skrevet

Det var først meningen jeg skulle få sånne piller, men jeg nektet. Har hørt at det er nesten like vondt som en fødsel.. Og det ville jeg slippe når det ikke kom noe godt ut av det heller.

Kjempesynd at du mistet forresten. Hvor langt var du på vei?? Jeg var akkurat 11 uker.

Skrevet

Ingrepet tar 10-15 minutter,og du våkner vel etter en liten time.

Jeg måtte være på sykehuset et par timer.Jeg måtte gå på do og gjøre begge deler,slik at de så at alt var bra.

Jeg fikk ikke smerter

Du får mat på sykehuset,jeg fikk kveldsmat hvertfall

Ikke spis sent i kveld,det tror jeg holder

Jeg fikk sykemld hvertfall. Et par dager tror jeg d var.

Skrevet

Uff, meningsløse smerter da. Jeg var 8+3 (eller noe rundt der) den dagen jeg fant ut at det ikke var noe liv. Har visst det i nesten to uker nå. Hadde vært på ul uken før og sett liv, så det var ett sjokk. Mistet i sa i oktober også, så det begynner å bli nok nå.. Men de sier jo at alle gode ting er 3, og det lever vi lenge på (forløpig!).:)

Skrevet

Nei det var trist å lese at du har hatt MA. Jeg har ingen erfaring med det, men ser du har fått gode svar her.

Vil bare ønske deg lykke til og gi deg en klem!

Skrevet

Takk for støtte...:) Har visst det noen uker nå, så sjokket har heldigvis lagt seg. Men må innrømme at jeg savner septemberklubben ganske masse...:)

Skrevet

Så fælt da! Må være verre å ha sett at det var liv og så plutselig miste. Jeg hadde time til innvendig ul dagen etter jeg mistet,hadde gledet meg sånn til den dagen, til å se et lite hjerte og få med meg et utydelig ul bilde.. :) Men sånn ble det da ikke..

Fikk du noe mer oppfølging denne gang siden du hadde mistet rett før?? Vi prøver igjen, så håper det klaffer ganske snart..

Skrevet

Håper det klaffer for dere snart da!:)

Vi fikk ingen ekstra oppfølging denne gangen bortsett fra at jeg fikk komme kjapt på ul da jeg hadde en liten blødning (ringte direkte til sykehuset). Opplevde at legene tok det veldig på alvor. Men har hørt at man får en skikkelig utredning dersom man mister tre ganger på rad. Håper virkelig vi slipper det...

Skrevet

Var koselig å se et kjent nick fra dib der inne :-)

Håper det går greit i morgen så du kan bli ferdig med det!

Skrevet

Hei!

Jeg har mistet tre ganger, og i min nøkternhet er utskrapning my method of choice om det skulle skje igjen. jeg fikk IKKE full narkose, men kraftig smertestillende/beroligende intravenøst. Jeg var svært bekymret for det jeg forestilte meg var en støvsugerlyd, men det var slettes ikke slik i det hele tatt!

Hele inngrepet tok 15 minutter, ca, og jeg fikk ingen modningspiller først. jeg var på UL kl 08 om morgenen, og hadde fastet, da jeg begynte og blø kvelden før (tilfeldigheter i en kjip uke av dimensjoner). Fikk heller ikke drikke vann, men når jeg ble lagt inn var jeg skikeklig svimmel og da fikk jeg væske gjennom drypp.

Hadde lette smerter etter, og lå en time på obs-post hvor jeg fikk paracet. Etter det ble jeg trillet tilbake til rommet hvor jeg fikk mat. Fikk med meg noen paralgin hjem.

Jeg hadde ikke noe bestilt time til dette, men jeg fikk komme til undersøkelse klokken 11, hadde utskrapning kl 14, ca og vi dro derfra (til den annen avdeling for å besøke min innlagte far...) ca kl 1630.

Det er ikke noen kjekk følelse når det står på, men som sagt, for min del, ihvertfall, er denne metoden langt å foretrekke kontra å få piller og dra hjem. Spesielt siden vi har en liten gutt fra før.

Spør gjerne om du lurer på noe mer, men jeg ser du har fått mange svar oppe også:)

Lykke til i morgen. Det går nok bra. Det verste er all ventingen.

Skrevet

Takk for svar!:) Jeg tror også at utskrapning er et greit alternativ fremfor å gå og vente på at ting skal skje av seg selv. Nå har jeg ikke spist siden i går kveld og er allerede ganske svimmel, men det må vel være psykisk?!? Kontaktet legen nå og får heldigvis komme inn kl.12 i stede for kl.15, men er ikke sikkert de får utført inngrepen før i ettermiddag uansett. Men nå slipper vi hvertfall å ha med tulla hele veien...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...