Gå til innhold

he he jeg "vant" navnedebatten:-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi vet ikke hva vi får nå og har en gutt fra för som heter Leon.

Vi har en lang liste på jentenavn, men jeg har bare hatt ett guttenavn på "min" liste: Ted. Vi bor i Sverige, min mann er svensk så vi må ha et navn som vi uttaler likt og som går i utlandet.

Min mann likte ikke Ted, men alle jeg har spurt her i Sverige synes navnet er sött.

Har prövd å overtale han lenge nå uten hell. Helt til her om dagen da han ble bedt med på en skitur med en kompis til alpene. Da sa jeg at som kompensasjon skulle babyen hete Ted om det ble gutt!! Ti hi...han gikk med på det:-)

Gjett om jeg er glad!!!

Bare et tips om noen sliter med det samme:-)

Hva synes dere som bor i Norge om navnet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg blir Ted et kallenavn på Edward, akkurat som Theo er for Theodor. Jeg ville aldri gitt barnet mitt et kallenavn som fornavn, heller da gitt det ordentlige navnet og evt. brukt kallenavnet. Det kan nok hende at jeg tenker sånn fordi jeg har halve familien i USA. Men på en måte blir det bare harry om nordmenn velger sånne navn, litt sånn at de har sett en amerikansk film og fått navnet derfra. Litt sånn Ronny-Johnny navn synes jeg.

Ikke for å slakte navnet ditt. Kjenner en Ted og synes i utgangpunktet det kan være søtt det, men da ville jeg gitt gutten hele navnet og brukt Ted.

Skrevet

Vil du virkelig gi barnet ditt et navn pappaen egentlig ikke liker? Litt av et kompromiss syns nå jeg.

Skrevet

Jeg synes ikke fremgangsmåten for å få viljen din var særlig voksen akuratt. Jeg ville aldri tvunget mine favorittnavn på mannen min, like lite som jeg ville akseptert det om han ville tvinge meg til å bruke et navn jeg ikke liker. Vi har diskutert oss frem til navn vi begge synes er fine, selv om kanskje både han og jeg har vært nødt til å legge bort noen navn underveis.

Skrevet

Navnet var lite pent, og jeg synes synd på pappaen som ikke får være med på å bestemme navnet på sønnen sin. Ærlig talt, synes du virkelig at ungen din skal bære et navn faren i prinsippet ikke gikk med på?

Ted virker bare som en eller annen forkortelse for Teddy-bear, jeg likte det svært dårlig. Virker som et kallenavn, og jeg hadde hatt vanskelig for å ta en "Ted" seriøst. Men det er jo meg.

Hvorfor ikke Teodor? Eller Edvard? Så kan han heller bruke "Ted" som kallenavn om han VIL?

Skrevet

Unnskyld meg, for et svar anonym.

Det er jo liksom ikke sånn at jeg har tvunget han til å godta det navnet. Han har hatt lang tid på seg til å bli vant til det. Og vi har ledd mye underveis av det hele. Han kan jo ikke synes det er så ille når han vil ha det alllikevel. Det var ment som et litt morsomt innlegg, men beklager om det ikke var voksent nok for deg.

Heldigvis vet jeg hvor fantastisk lykkelig jeg er med min mann. Og jeg ville gitt opp navnet gladelig om jeg skjönte han absolutt ikke ville ha det. Du må jo skjönne at vi har diskutert endel.......herregud!!!

Skrevet

Skjönner hva du mener, for i USA er det nok mer et kallenavn. Men her i Sverige er det faktisk et navn. Hört om musikeren Ted Gärdestad? Bare et eksempel:-)

Liker at det er kort og greit, vil ikke ha et navn som man bare bruker forkortelsen til. Men jeg forstår dine assosiasjoner.

Jeg spurte jo om hva dere syntes:-)

Takk!

Skrevet

Ikke Teodor for det heter alle her i Sverige og alle blir kalt Teo. Edvard er kjempefint og hadde det på lista en stund, men vi uttaler det ikke likt. Dermed ble det uaktuelt.

Skjönner at Norge ikke er helt med på dette navnet, bare vent om noen år dere:-)

Skrevet

Jeg skjønner at dere har diskutert mye, og at du er heldig som er gift med en mann som setter dine ønsker foran egne. Selvfølgelig er du lykkelig med en sånn mann.

Men dersom fremgangsmåten din for å få viljen din var slik du skrev (han fikk dra på tur med en kompis dersom du fikk kalle sønnen dere Ted), så er det ikke noe jeg vil kalle voksent nei...

Og navnet Ted? Joda, det er et søtt navn, men minner meg mest om navnet på en bamse.

Skrevet

Jeg tror ikke HI har tvunget gjennom navnet her - virker som om de er enige her tross alt :-) Men, når det er sagt så har jeg ikke de beste assosiasjoene til navnet pga. en jeg kjente + at jeg også oppfatter det som et kallenavn + at jeg er veldig lei korte navn alle Theo, Leo, Neo, Luca, Liam etc...

Skrevet

TAKK, endelig en som forstår!

Må bare si at jeg synes navnet Leon er finere enn Leo, Teo osv..+ at VI (dvs. BÅDE min mann og jeg) vil ha et kort navn også til neste baby.

Heldigvis er vi forskjellige og lange navn eller dobbeltnavn som mange vil ha nå er ikke aktuelt når vår förste heter bare Leon. Kan nok ha noe med at min mann har tre navn för etternavn. Jeg kunne godt ha hatt to navn til barna mine, men der fikk altså det han fölte gjennomslag! Det går jo nemlig begge veier i et ekteskap-man gir og tar! Men det har jo du skjönt Vannmann31:-) ti hi..

Takk igjen:-)

Skrevet

Som de andre her inne synes jeg ikke noe særlig om Ted. Det finnes jo mange andre korte, fine navn! Og Ted gir assosiasjoner til Teddybjørn...

Synes også at fremgangsmåten for å bli "enige" var litt rar, men jeg har hørt om par som blir enige ved bruk av stein-saks-papir også, så dette er jo ikke verre en det....

Hver sin smak sier nå jeg:-)

Skrevet

Ja tror nok du har rett i at nordmenn er litt tregere enn svenskene på navnetrender, det viser statistikken. For min del var det nok den kulturelle bakgrunnen som gjorde at jeg plasserte Ted der jeg gjorde, mer enn at det var et uvant navn for meg.

Og jeg reagerte ikke på hvordan du "vant". Faktisk kjente jeg meg igjen. Da vår første datter ble født foreslo min mann å kalle henne Kyra. Det syntes jeg ikke var noe spesielt så vi la det bort. Da datter nummer to kom tok han navnet opp igjen. Jeg smakte litt på det, men var fremdeles ikke sikker. Utover i svangerskapet kom det opp igjen etter flere runder og til slutt fant vi ut at ja, det skal hun hete.

Jeg følte aldri at jeg gikk på kompromiss med meg selv, selv om det helt klart var hans navn mer enn mitt, historisk sett da. Da jeg ble klar for det var jeg veldig klar, og nå synes jeg bare det blir finere for hver dag som går.

Så jeg antar prosessen til din mann nok også er litt sånn, evt. at han ikke har så sterke følelser for at det er feil eller at han må ha et annet navn. Uansett, ville bare si det fordi jeg følte du ble litt halshugget her, uten grunn.

Skrevet

Takk til alle som har svart så langt:-)

For å gi dere et bilde av situasjonen med navn her i Sverige så er det faktisk rundt 3800 menn som heter Ted her, mens det er "bare" 2600 menn som heter Leon. Man skulle jo tro at det var fler som het Leon.

Det er nok litt vanskelig å tenke seg hvordan det er å ikke bo i Norge. Navn som vi har på lista vår som f.eks Rikke finnes ikke her og alle ser rart på meg når jeg nevner det. Hmmm...ikke lett å tilfredstille alle. Godt vi liker det selv da:-)

Skrevet

Takk, det ble jeg utrolig glad for:-) Hadde ikke trodd at det skulle bli sånn debatt om det. Men fint at folk er engasjerte da:-)

Tror nok at både Ted og din datters forövrig fine navn er sånne som blir finere jo mer man tenker på de (for noen iallefall).

Klem

Skrevet

Kom på noe morsomt. Har du tenkt på at nå vil du få en løvesønn og evt. en bjørnesønn (virker i hvertfall som mange assosierer Ted med Teddybjørn)? Ikke negativt det da, bare slo meg!

Skrevet

Du er nok ikke den eneste her inne som bor utenfor Norges grenser. Jeg bor selv i Newcastle, og ser stadig folk her inne som har tilknytning til mange ulike land rundt om i verden. Så du skal nok ikke ta forgitt at alle som har svart deg her, bor i Norge og er påvirket av norske navnetrender.

Jeg oppfatter ikke Ted som noe svensk navn, og synes ikke det klinger bedre på svensk enn på norsk (liker det ikke på engelsk heller, for den saks skyld). Synes det er veldig kallenavn-aktig. Men hvis dere liker det, så er jo det tross alt det viktigste.

Foresten, jeg kjenner ei svensk jente som heter Rikke. Hun er vel ca 8 - 9 år gammel nå. Men det er sikkert ikke så veldig vanlig i Sverige...

Skrevet

He he...nei det hadde jeg ikke tenkt på....hehe..

Hmm...lurer på hva slags navn jeg må ha om det blir en jente....

Skrevet

Hei igjen.

Ville bare si at jeg har "smakt" litt på navnet nå, og jeg synes det blir finere og finere. Beklager en kanskje litt rask og brutal uttallelse på navnet i stad. Synes det egentlig er ganske pent nå jeg, og i Sverige har man sannsynligvis et annet navn på teddybjørn også.

:-)

Skrevet

Du har helt rett i at jeg ikke skal ta det for gitt. Vet at det er mange her inne som "vanker" her nettopp fordi det gir en liten tilknytning til Norge når man bor utenlands. Men utifra svarene å dömme ser det iallefall ut som de fleste bor i Norge.

Ted er jo ikke et typisk svenskt navn heller, men det er iallefall vanligere her enn i Norge hvor det bare er ca.200 som har det navnet.

Det var först når jeg leste en artikkel om en familie her i et mamma-blad som jeg ble oppmerksom på navnet Ted. Smakte på det og nå synes jeg det er så fint atte:-) Og som du sier, det er jo det viktigste. Er nok ikke så mange som tör å si meningen sin når ungen först er ute. (om det blir en gutt da)

Så göy med hun som heter Rikke. Vet du om hun har familie eller slekt i Norge? Ofte er jo det grunnen, man tar med seg navn over grensene.

Skrevet

Så sött at du har tenkt på navnet:-)

Ble veldig glad nå! For jeg ba jo om bråk nesten med det navnet, jeg visste det:-) Men var veldig nyskjerrig på hva folk i Norge syntes. Mine venninner i Norge som har hört det synes det er fint, og de hadde sagt det om det ikke var det.

Takk for at du tok deg tid til å skrive enda en gang:-)

Teddybjörn på svensk heter Nalle så her tenker ingen på teddybjörn nei:-)

Skrevet

Hehe, ja, derfor Ikea-bamsen heter Nalle, ja!;-)

Men, det blir automatisk til at man tenker litt på de navna man kanskje ikke har hørt før, og Ted er jo egentlig kjempesøtt, dessuten så er jo det viktigste at dere liker navnet;-)

Kan jeg spørre om hva det blir om det kommer ei jente?;-)

Jeg synes det er så mange fine jentenavn i Sverige som topper listene;-)

Skrevet

Foreldrene til Rikker er svenske begge to, men det kan jo være noe norsk litt bakover i slekta. Jeg kjenner ikke familien så godt at jeg har kontroll på forfedrene, hehe:-) Jeg har aldri spurt hvordan de kom på det navnet, for jeg har vel aldri tenkt så mye over at det er vanligere i Norge før du nevnte det her. Jeg kjenner jo ingen norske som heter det...

Foresten synes jeg dere burde vurdere Saga til jente. Står så fint til Leon:-)

Skrevet

hehe..bra jeg kunne hjelpe med Ikea-oversettelse:-)

På navnelista til en eventuelt jente har vi to navn som er litt på vei opp (iallefall det förste) her i Sverige og de er:

Stella

Lilly

Molly

Ester

Anne, begge er etter farmor og mormor og utrolig fine:-)

Så disse navnene som ikke er vanlige her i Sverige i det hele tatt:

Rikke

Mille

Dina

Vanskelig, for det er altfor mange fine navn, nye favoritter hele tiden:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...