Gå til innhold

Revmatikere - hvor tidlig merket dere forrandring?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei,

Jeg blir ikke bedre, men mye verre, er i mitt 3 svangerskap nå uke 7 å har det helt forferdelig. Jeg har kronisk inflammatorisk artritt.

Blir veldig hoven tidlig og hoftene skulle jeg ønske jeg hadde klart meg uten;) Merket det mye tidligere denne gangen, kanskje for at jeg måtte kutte ut medisinene mine.

Jeg har bekterevs og jeg blei myyye verre enn jeg noen gang før har vært. Betennelsen i kroppen blusset opp til de grader... I jula trodde jeg at jeg ikke klarte mer og var på nippet til å gi opp.. Det er først nå når jeg bare har 2 mnd igjen at det har bedret seg litt.

Det virker som om det er svært forskjellig fra person til person... De aller fleste blir bedre, mens andre igjen blir myye verre.

Håper du blir bedre ;)

Av de revmatiske lidelsene har jeg bekhterev og fibromyalgi. I forrige svangerskap hadde jeg så enorme smerter at jeg visst ikke hvor jeg skulle gjøre av meg...

Dette svangerskapet derimot har foreløpig vært fantastisk, alle hevelser, betennelser og smerter er borte...

Er nå 10 uker på vei så mye kan enda forandre seg....

• 1 år senere...

Uff, nå blir jeg litt skremt når jeg hører om din forferdelige situasjon. Har bechtrew selv, og er i 12 uke, og jeg kjenner ikke at smertene blir lettere. Det verste er og ikke kunne bruke medisiner, får betennelser i hoftene som gjør det litt vanskelig og gå. Jeg går liksom og venter på at det skal bli bedre når som helst, men med ndre ord, er ikke det sikkert.

Lykke til :)

B

• 1 måned senere...
  • 1 år senere...

Annonse

hei

Har selv leddgikt og bektherev, har ikke merket noe enda... vært fin form i de siste årene. Eneste vært enkelt ledd som ble betent og måtte opereres.

siste operasjon hadde eg uke 13, er nå 16 uker på vei.

bare ta kontakt vess dere vil :)

• 5 uker senere...

Har bechtrew og merket bedring veldig tidlig. Allerede etter 5-6 uker sov jeg igjennom hele natten, noe jeg ikke har gjort på flelre år. Synes til og med det var delig å bli liggende i senga når jeg våknet. Som regel klarer jeg ikke vente med å komme meg opp og i bevegelse fordi jeg stivner og verker i rygg og bekken. Betennelsene roet seg helt.

Er nå i uke 29, og det er fortsatt bra. Til og med regnbuehinnebetennelsen jeg har slitt med har roet seg helt. I følge min revmatolog blir 1/3 bedre, 1/3 værre og 1/3 merker ingen endring i svangerskapet. Jeg er blant de heldige.

Men jeg må nå være forberedtpå at det går tilbake til normalen etter fødselen. Gruer meg litt til det. I følge revmatologen vil det normalisere seg, men som regel først etter en periode med forværring.

• 2 uker senere...

Har bechtrew og bekkenløsning.. i begynnelsen ble formen litt bedre, men nå begynner det å gjøre skikkelig vondt og jeg er fryktelig stiv i rygg,hofte og sånn generellt.. har ikke daglige vondter til vanlig, så er en stor forandring og belastning å være gravid.. håper å holde bechtrewen i sjakk så mange år som mulig, vil ikke ha det like vondt alltid som jeg har nå i sv.skapet :) er 34 uker på mandag :)

• 6 måneder senere...

Jeg hadde psoriasis artitritt, men garantert ikke like alvorlig som endel av dere andre. og grunnen at jeg skriver hadde er at det har ikke kommet tilbake etter forrige svangerskap.

min historie kort fortalt:

etter 8 mnd fri og frank etter jeg flytta ut fra xen, så traff jeg en vidunderlig mann. han gjorde meg veldig lykkelig ( nei dette er faktisk ikke ett eventyr)

og gradvis forsvant smertene, betennelsene, hevelsen og behovet for nsaids og smertestillende ble mindre fort. så ble jeg gravid og alle smertene ++ forsvant som dugg for sola,

vinteren etter lille N var født, (fødte i april), jeg var redd for tilbakefall og vi kjøpte oss infrarød sauna, denne hadde jeg veldig erfaring med fra når jeg virkelig var syk. men saunaen skal vi selge nå, for jeg har ikke noe vondt noe plass, ingen betennelse, eneste bitte litt stivhet i skulderen, men det klager jeg jammen ikke på.

så det er ikke bare negative utfall med revmatisme og graviditet og legen min har flere revmatiske pasienter som har 5 og 6 barn, av den enkle grunn at de er så gode i svangerskapet, samtidig som de ønsker flere selvfølgelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...