Gå til innhold

Er dette vanlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ikke venner med jevnaldrende barn, har egentlig ikke så mange venner som har barn...:-), så derfor spør jeg her.

Barnet mitt er 2 år og 2 mnd og kan telle til 20, og kan alle tallene hver for seg. Han kan hele alfabetet og alle bokstavene hver for seg. Han kan skrive mmammmmaaaa på PC samt alle bokstaver hvis jeg sier de høyt. Han kjenner igjen/leser sitt eget navn, mamma, pappa, asia og farfar når han ser det skrevet.

Han snakker i lange setninger, kan alle fargene...hmm hva mer mon tro..Kan pusle puslespill og spille enkel MEMORY. Han kjenner igjen alle verdensdelene på globusen sin osv osv. Jeg synes selvfølgelig han er super, men dette er kanskje helt vanlig? Synes han er super uansett jeg da :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei det er ikke vanlig. Men kjenner ei jente på samme alder som kan mye av det samme. Kunne flere sanger enn meg jo.

Så ekstremt uvanlig er det ikke. Men slett ikke vanlig heller.

Så all grunn til å være stolt over poden.

Skrevet

dette er ikke vanlig nei! jeg blir stolt over lille monsieur hvis han kan alt dette på samme alder. han er 5 mnd da så det er fortsatt en stund til.

har du brukt mye tid på å lære ham det? han har vel ikke plukket opp alt dette på egen hånd?

Skrevet

Hei. Har ikke brukt så mye tid på det, han er svært opptatt av bøker, og vi hadde en bok med alfabetet, så da lærte han det først som en regle og lek. og deretter begynte han å se mye i boken både sammen med meg og alene og fikk dermed større forståelse for bokstavene hver for seg. Det andre også har han lært gjennom lek og av at han selv er så interessert i det. Jeg følger selvfølgelig opp når han vil vite noe, se i nye bøker etc. Motorisk er han helt på gjennomsnittet vet jeg, og ganske så forsiktig. Så han har vel brukt mest energi på å utvikle seg på det mentale planet :-) Lille søte nerden min.

• 2 uker senere...
Gjest rufusa
Skrevet

Mye av det du snakker om her er memorering av ren kunnskap - jo mer foreldre terper på disse tingene, jo mer lærer også barnet.

Skrevet

Hehe, det er nok ikke vanlig nei! datteren min kan også dette fra rett før hun fylte 2) som du beskriver. Veldig interessert i alt og vil lære mer mer hele tiden. Hun spør meg om regnestykker (hun sier : "jeg og Jesper (en i barnehagen som er 2 år) er 4 år til sammen?! Og også minusstykker)og snakker tydelig og rent i lange setninger. Kan telle til 30 og vet at tellingen fortsetter ... men har liksom ikke tid ofr da er det noe annet som fenger mer...

Hun kan alle bokstavene og vet også hvilke av de som er konsonanter og vokaler. Hun skriver med store bokstaver alt jeg sier (ikke dobbelkonsonant på sprettord da ) og kan de fleste små bokstavene men ikke alle. Hun kan alle fargene (fra hun var halvannet)

I barnehagen er de så imponert hele tiden at det er en fryd. Datteren min er jo ganske stolt og kry over seg selv, hun lyser av selvtillit, men skryter ikke av det. Hun er liksom bare så glad for å se at hun mestrer det hun ønsker å lære. Hun elsker globusen sin (egen globus på rommet sitt) og siden hun kan lese vet hun hvor de fleste store landene ligger og også alle verdensdelene. Nå driver jeg og lærer henne om Norge og fylkene og dette synes hun er kjempeartig! Hehe.... Og så blir hun begeistret fordi vi voksne blir det. Det foregår ingen læring som hun ikke spør om eller legger opp til selv. All læring foregår gjennom lek og når barna ikke vil mer er det stopp.

Når det begynner nye voksne i barnehagen viser de frem datteren min sine ferdigheter. Og det er mange vokne med hakeslepp der hehe.....

Det er artig og jeg er veldig stolt........ men dette er ikke første gang jeg har et barn som er langt fremme. Sønnen min er også langt fremme (datteren et hakk lenger fremme en ham på mange områder, men mye likt) Og ellers i familien på min fars side er det mye "langt fremme barn".....

Datteren er allikevel den som er lengst fremme i familien når det gjelder alle tingene til sammen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...