Viktoriana Skrevet 20. februar 2008 #1 Skrevet 20. februar 2008 Når de ringte fra Aleris i dag og spurte om jeg ville sette inn ett eller to egg svarte jeg jo to for det har vi vært enige om. Men utover dagen i dag meldte tvilen seg. For tenk om de skulle feste seg begge to. Ikke redd for antallet, en mer for tvillingsvangerskap og komplikasjoner. Det er sikkert mange som meg som tenker at to egg inn er dobbel muliget for at ett fester seg. Men er det egentlig det - så et sted at noen mente at man hadde mindre muligheter med to egg for de "forstyrrer" for hverandre. Hmm. Nå er det veldig usikkert om man blir gravid uansett så jeg kommer sikkert til å føle meg litt dum som har tenkt sånn - om jeg tester negativt etterhvert. Og - ja - jeg vet det er "luksustanker" (og gjelder oss "gamle") men allikevel - jeg kan vel ikke være helt alene om å tenke litt på det dagen før innsetting?
apriljente-66 Skrevet 20. februar 2008 #2 Skrevet 20. februar 2008 Hadde ikke vært i tvil om å sette inn 2. Det er sjelden det blir tvillinger, og kvaliteten på det ene som evt. fryses blir jo litt svekket og man vet ikke om det overlever opptiningen. De sa på Nordica når jeg tvilte på å sette inn 3 at de hadde anbefalt det pga alder hos meg (er 66 modell). Ingen av dem ville sitte. Lykke til.
74skytte Skrevet 20. februar 2008 #3 Skrevet 20. februar 2008 Jeg er på frysforsøk, og da virket det som om det er vanlig å sette inn to hvis du har. Ble egentlig ikke spurt. Da jeg spurte om sjangsen for at det blir tvillinger, sa legen at det er 10 % sjangs.
Thea-81 Skrevet 21. februar 2008 #4 Skrevet 21. februar 2008 Vi var i Danmark og fikk satt inn 2 egg - til tross for at jeg er "ung" (26 år) og det var første forsøk, Begge to satt som et skudd og venter tvillinger i mai. Jeg har et inntrykk av at det er det offentlige Norge som er "skeptiske" til tvillingsvangerskap og mener det byr på mer komplikasjoner. Selvfølgelig er det tyngre etc, men i andre land er de ikke restriktive med å sette inn flere egg og mener ikke dette byr på veldig mye større problemer. Jeg har hørt ulike ting om to egg "forstyrrer" hverandre etc. Da vi diskuterte 1 eller 2 egg med klinikken vi var på, hadde de ingen innvendinger på å sette inn 2 egg. Lykke til!
eple3 Skrevet 21. februar 2008 #5 Skrevet 21. februar 2008 Du er ikke alene om å tenke slik dersom du får valget. Vi har også lurt på dette og om det ble aktuelt for oss å i det hele tatt få valget. Pga ovariesvikt ville de sette tilbake 2 hos oss da det er usikker på hvor lang tid framover jeg kan bli gravid / har egg. Så da ble det på en måte å følge deres anbefaling i vår situasjon - noe vi gjorde. Vi venter en liten en til sommeren. To egg tilbake gir ikke dobbel sjans prosentmessig for å bli gravid slik mange tro, men selvfølgelig er det økt sjanse for tvillinger, noe det er fint om man har tenkt litt igjennom før man evt sier ja til det. Og som en kommentar til siste innlegg; De offentlige klinikkene i Norge er skeptiske til å tilbakeføre mer enn 1 egg pga potensielle komplikasjoner og økt risiko ved flerlinger. Standard ved off.klinikker her er 1 egg tilbake dersom det ikke er medisinske grunner til at det er fordelaktig med 2 tilbake. Fler enn 2 settes aldri tilbake ved off. klinikker i Norge og bra er det synes jeg når en ser hva resultatet kan bringe av komplikasjoner ved flerlinger. Tvillinger går det som regel fint med, selv om det er økt risiko for komplikasjoner ift 1 - det er ikke kun at det er tyngre for mor, nei!.. Men å tilbakeføre 2 egg gir jo også økt risiko for fler enn 2. Dette gir stor risiko for tilvekst, for tidlig fødsel og andre komplikasjoner som kan være skadelig for mor og barn, og som også er kostbart samfunsøkonomisk sett. Klinikker i utlandet, og da spesielt private klinikker utenfor norden, er ikke restriktive på antall egg som tilbakeføres - der er det fruktbarhets-statistikken for klinikken som teller for det gir dem status som vellykket klinikk som gir flere pasienter. Og altså mer status og penger i kassen.. det er iallfall min teori.. Viktoriana; lykke til med innsetting og valg av 1 eller 2. Det virker som om du har tenkt litt/reflekterer litt og det tror jeg er sunt
maria isabell Skrevet 21. februar 2008 #6 Skrevet 21. februar 2008 hadde valgt to egg uten tvil...i usa setter de inn 4,da hadde eg bekymret meg...men to egg går så fint,skulle det bli tvillinger er det jo bare flott..siden de strever litt...da slipper dere slite med å lage søsken...
Thea-81 Skrevet 21. februar 2008 #7 Skrevet 21. februar 2008 Til eple3: Jeg skjønner hva du mener. Men jeg tror likevel at alle her inne er villig til å ta den risikoen med et mulig mer komplisert svangerskap. Når det øker sjansen for å bli gravid ved å sette inn 2 egg var hvertfall jeg i den situasjon ar jeg ikke var i tvil. Men bra folk er bevisst på valget!
Viktoriana Skrevet 21. februar 2008 Forfatter #8 Skrevet 21. februar 2008 Tror det er sunt å tenke litt gjennom dette når man har valget selv om sjansen for tvillinger er liten. Jeg har to barn fra før (naturmetoden) og kanskje kommer sånne tanker litt lettere da - ble lett gravid før egglederne takket for seg. Vi valgte å sette i to egg så nå er det bare å vente og håpe at i alle fall ett fester seg.
Søskenhåp adopterer Skrevet 22. februar 2008 #9 Skrevet 22. februar 2008 En bør kanskje for de som "ønsker seg tvillinger" tenke litt mer på "barnets beste" som det så fint heter... Vel, en kan være så frisk og sprek i kroppen og tenke at et tvillingsvangerskap det greier jeg nok... Og greit med to med en gang osv. Men barna kan faktisk få senskader pga. for tidlig fødsel, ulik utvikling osv. - dette er noe barnet muligens må slite med resten av livet. Det er derfor jeg ikke ønsker meg tvillinger. Og nok også en stor del av grunnen til at man er så restriktive nå. Men lykke til til de som venter to, er ikke meningen å ødelegge gleden - ofte går det jo helt fint.
Thea-81 Skrevet 22. februar 2008 #10 Skrevet 22. februar 2008 Jeg tror barnas beste er at de er sterkt ønsket og at de får all den omsorg og kjærlighet de trenger. Alle svangerskap - en eller flerlinger - kan ha komplikasjoner og alle barn kan få senskader... Å gå gjennom prøverør er en utrolig tøff prosess, både psyikisk og fysisk , så drømmen om å lykkes er det eneste som står i fokus. Og hvis sjansen øker ved å sette inn flere egg, er det mange av oss som velger det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå