Rebekka82FØDEKLAR:) Skrevet 20. februar 2008 #1 Skrevet 20. februar 2008 Kan vi spise det? Slike salte med skall på? Er 26 uker nå. Hører noen si at slike ting som barn kan være allergiske mot skal en venne barnet til i mors liv allerede. Men har ikke spist noe pistasjnøtter tidligere i svangerskapet. Får den helt sjokk inne i magen min nå da? Synes den sparket mye etter at jeg inntok en god del av disse nøttene både i går og i dag, men så har den blitt merkelig rolig. Verken jeg eller sambo er allergiske mot nøtter. Kommer til å bli skikkelig frustrert nå jeg da, hvis det ikke er bra å spise det. Synes jeg er nok engstelig fra før. Må da være noe en kan kose seg med. Spurte jordmor om det i dag, om vi kan spise pistasjnøtter, men hun hadde ikke noe svar egentlig. Hun trodde jo det siden det ikke står på Fy lista. Men jeg tenker nå mest på at jeg plutselig begynte å spise masse av det nå...
Fornøyd med tøybleier Skrevet 20. februar 2008 #2 Skrevet 20. februar 2008 Jeg har hørt motsatt jeg: at man ikke skal holde seg unna ting som barnet kan være allergisk for når man er gravid. Man er mer forsiktig med dette når man ammer. Jeg har spist nøtter hver dag i hjemmelaget frokostblanding. Går i valnøøter her fordi det skal være så sunt. Har ikke sett noe sted at man skal holde seg unna nøtter. Fant ikke noe når jeg googlet gravid og pistasjnøtter heller...
Rebekka82FØDEKLAR:) Skrevet 20. februar 2008 Forfatter #3 Skrevet 20. februar 2008 Ok. Så da kan jeg bare spise så mye jeg vil av det? Klarer ikke la være nemlig. Tror kanskje jeg har fått slik dilla nå. Må nesten benytte sjansen siden en skal være mer forsiktig når jeg ammer ja. Spiser ellers mye annet av nøtter, valnøtter er kjempe godt. Takk for svar.
ninanja Skrevet 20. februar 2008 #4 Skrevet 20. februar 2008 Grunnen til at du skal være skeptisk til pistasjnøtter, er at det ofte er funnet partier med giftstoffer på markedet. Ta kontakt med mattilsynet for å forsikre deg om det er safe eller ikke å spise det. Når det gjelder allergi, er det ikke vitenskapelig påvist at barnet kan utvikle allergi pga noe mor har spist i svangerskapet. Det samme gjelder faktisk mht amming, men mange opplever at barnet får vondt i magen når mor har spist allergener og ammer, og da er det greit å la det være.
Rebekka82FØDEKLAR:) Skrevet 20. februar 2008 Forfatter #5 Skrevet 20. februar 2008 Ok. Hvordan tar jeg kontakt med dem? Er det Matportalen.no eller? Prøvde nemlig å sende en mail til matportalen en gang, og den ble ikke sendt av en eller annen grunn. Hjelpes! Blir engstelig nå, men har "bare" spist en kvart pose tilsammen til nå da. Men, det hjelper jo ikke hvis de er giftige. Hvor mye må man spise for å få i seg nok gift til at det er skadelig for bebis? Tør ikke spise mer av dette nå jeg da.
ninanja Skrevet 20. februar 2008 #6 Skrevet 20. februar 2008 Det pleier å stå i avisen når det er funnet giftige mandler og nøtter og sånn. Se i telefonkatalogen og finn Mattilsynet i fylket/distriktet ditt og ring! Da får du svar med én gang! Og legg gjerne inn melding her om det svaret du får!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå