Anonym bruker Skrevet 20. februar 2008 #1 Skrevet 20. februar 2008 Ved forrige svangerskap var jeg litt plaget av hemorider, ikke sånn at de var til daglig irritasjon med kløe, smerter osv, men de var jo der! Under fødselen ble det 100 ganger verre, og de to første døgnene etterpå var det så vondt at jeg ikke fikk sove om natta engang. Var vondt å ligge, gå, ja... stort sett alt!!! Dette var det værste med hele fødselsen, og når jeg nå på nytt har fått igjen disse dumme hemoridene i dette svangerskapet også, har jeg snart utviklet fødselsangst pga dem........ Noen som har noen gode råd, erfaringer de vil dele, el vet om noe som kan hjelpe???
Contura Skrevet 20. februar 2008 #2 Skrevet 20. februar 2008 Hemoroider er jo litt vanskelig å bli helt kvitt enten man er gravid eller ikke, men det er jo litt verre når man er det siden underlivet hele tiden er under trykk. Jeg har vært plaget med dette med alle mine tre, og det eneste rådet jeg kan gi deg - og som jeg selv fikk - er å behandle dem underveis selv om de ikke er til akutt plage der og da. Da får du kanskje i det minste redusert dem det du kan frem til fødsel. Fødselen i seg selv kan jo gi noen ekstra hemoroider, det er jo sannelig ikke lite press systemet går gjennom da. Jeg fikk sist en større en innvendig etter fødselen, men den startet jeg behandling på dagen etter fødsel med stikkpiller, det kan du få på fødeavdelingen. Smør i tillegg med hemoroidesalve på de utvendige. Blir det skikkelig ille kan du be om å få bedøvende krem som lindrer ganske godt. Vær ikke redd for å be om smertestillende - du er garantert hverken den første eller den siste som har disse plagene Har du problemer med å sitte, så be om å få låne en sittepute beregnet på dem som har revnet mye - puta ser ut omtrent som en smultring og gjør at du ikke legger vekt på "problemområdet." Og ikke minst: Snakk med jordmor om dette sånn at du ikke utvikler et skikkelig mentalt virus av angst for dette.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2008 #3 Skrevet 20. februar 2008 Takk for svaret ditt Nemo. Jeg skal ta meg en skikkelig prat med jordmor om dette ved neste kontroll. Og kanskje få anbefalt noen kremer/stikkpiller som kan brukes selv om jeg er gravid/ammer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå