karo23 Skrevet 20. februar 2008 #1 Skrevet 20. februar 2008 hei alle sammen jeg har et spørsmål, det er kanskje ikke her jeg skal skrive om det, men jeg finner ingen andre diskusjonsforum som passer. det som er saken jaffal er at produsere for mye av det mannlige hormonet, testostron, som gir seg utslag i behåring og har ingen regelmessig mens. for tre år siden gikk eg til legen for å få hjelp for mine problemer, men man finner ingen løsning på mitt problem. nå har jeg gråt meg til å komme på rikshospitalet. der fikk jeg diagnosen PCOS, pga av syptomene, og jeg hadde fått time til operasjon. imellom tiden gikk jeg å ventet på resultater fra en test. nå har jeg fått resultatet fra testen og de viser at det ikke er PCOS jeg har men en enzymdefekt i binyreren som gjør at jeg har hormonforstyrrelser. er det noen av dere som vet hva dette går ut på? og finnes det en behandling for det? med vennlighilsen en frustret og sliten jente
Gjest Skrevet 7. april 2008 #2 Skrevet 7. april 2008 hei jeg har i årevis vært plaga med for mye hårvekst, uregelmessig mens og har krangla i mange år med legene fordi en gynekolog sa at jeg hadde tendens til pco - Men senere ville ingen av legene gi meg denne diagnosen. De anså min mannlige hårvekst som normal. Grunnen til at det var viktig for meg å få en diagnose, var fordi jeg ønsket råd om hvordan jeg skulle forholdet meg til kroppen min og problemet. feks kostholdsråd... noe jeg aldri har fått. De senere år har enkelte leger antydet at jeg har pco. Men først i fjor da jeg kom til hormonlege fikk jeg vite at jeg kan ha en enzymdefekt. Det jeg tolker utifra dette er at jeg har sekundær pco - jeg har pco som følge av økt mengde androgener i blodet. Tiltross for at jeg periodevis har vært normalvektig, er jeg jo plaget med hårveksten. Dette med enzymdefekten er ganske hemmelig i og med at de ikke fastslår det sikkert - de bare sier at jeg kan ha det. de har ikke tatt prøver og konkludert sikkert, men for meg virker det logisk at jeg har det og jeg skulle ønske jeg kunne få den omsorg og veiledning som er nødvendig i forhold til at jeg prøver å bli gravid og lurer på om det er mulig og evt da hvordan det skal kunne skje.(medisiner ol.) Det kan virker som at alt det som har positiv effekt på pco, vil ha positiv effekt på meg også. Derfor bør jeg ikke spise sukker. Jeg bør trene å holde vekta nede. Dette er tiltross for at jeg ikke har diabetes eller insulinresistens som mange med primær pco har. Jeg har erfart at jo lavere vekta mi er jo oftere får jeg mensen...kortere sykluser. Enzymdefekten fører til at det produseres for mye androgener når kroppen prøver å produsere nok kortisol. Kroppen min klarer å produsere nok kortisol - men slik jeg oppfatter det, er jeg svært sårbar overfor stress - Jo mer kortisol kroppen min må ha - desto mer androgener blir produsert og hormonene kommer mer ut av balanse... Det som skal være bra for meg skal altså være å leve sunt på lavkarbodiett og å trene. Jeg sliter med å komme igang med regelmessig trening og klarer ikke å leve sunt for tida - jeg har begynt med metformin nå og håper at det skal være til hjelp. Har gått på metformin tidligere og erfart at menssyklusene ble kortere. Men om det kan hjelpe meg til å bli gravid, vet jeg ikke... Jeg har en venninne som tok metformin pga pco. Hun ble gravid på første forsøk. Vi, jeg og samboeren har nå prøvd å bli gravid i snart et år...Metformin begynte jeg med for ca 1 mnd siden så ser nok ikke full effekt av den riktig enda. Jeg føler at jeg har gått i 10år uten noen informasjon og råd - hårveksten har jo hele tiden forverret seg - jeg har rett og slett ikke vært tatt seriøst. Men det virker som om ting er i endring nå etterhvert som legene får mer kunnskap om problemet. Men jeg sliter daglig med omgivelser som ikke vil forstå at jeg som ikke har diabetes ikke har godt av å spise søtt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå