ApriIbaby Skrevet 20. februar 2008 #1 Skrevet 20. februar 2008 Lille har to bestemødre som er venstrehendte. Gubben og jeg er høyrehendte.... Er det større sjanse for at Lille blir venstrehendt enne det er for andre barn?
Gjest Jawhol Skrevet 20. februar 2008 #2 Skrevet 20. februar 2008 litt usikker, men tror arvt/gener har innvirkning ja, her er 2 onkler og bestemor venstrehendt og det er gutten vår også
Hønemor&guttaboys Skrevet 20. februar 2008 #3 Skrevet 20. februar 2008 Er det noe du bekymrer deg for? Jeg vet ikke fakta her, men har alltid fått høre at det er arvelig betinget ja. Jeg er venstrehendt (eneste av 4 søsken), pappa er, og min bestemor er. Det er vel ikke så altfor unormalt å ha en eller annet bak i slekta som har vært/er venstehendt?? Regner med de fleste har det, faktisk. -Så jeg mener, jeg vet ikke akkurat om hun har større sjanse "enn andre barn" til å bli venstehendt, for hun er nok ikke alldeles alene i den situasjonen der. Meeen.. jeg kunne visst ikke hjelpe så mye!
ApriIbaby Skrevet 20. februar 2008 Forfatter #4 Skrevet 20. februar 2008 Neida.....det bekymrer meg ikke. Bare spennende å finne ut av :-) Kan ikke se at det er noe problem eller ulempe å være venstrehendt i dag. Skaser finnes i begge veier og ikke skriver vi med blekk lenger heller...
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 20. februar 2008 #5 Skrevet 20. februar 2008 Mener å ha lest at sønner av venstrehendte fedre er disponert, mens det ellers er tilfeldig.
Scorpiogi Skrevet 20. februar 2008 #6 Skrevet 20. februar 2008 min farmor er venstrehendt, og hun har tre barnebarn som er venstrehendte, deriblandt meg..
LivetErEnLek Skrevet 20. februar 2008 #7 Skrevet 20. februar 2008 Det sies at det ikke skal være arvelig. Selv er jeg venstrehendt, ingen av mine foreldre eller søsken er det. Men begge mine barn er også venstrehendte, så ikke vet jeg ;-)
jordbær mathilda Skrevet 20. februar 2008 #8 Skrevet 20. februar 2008 Mamma er venstrehendt, ikke noen av barna er det. Ingen av barnebarna heller, litt tidlig å si med lillemor men ikke noe tegn til det ennå ihvertfall! Skulle ønske jeg var det akkurat nå, sitter med høyre i fatle og den skal holdes helt i ro.. sliter litt med det!
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 20. februar 2008 #9 Skrevet 20. februar 2008 Det er faktisk ikke sååå enkelt som du skisserer. Som mamma til en venstrehendt opplever jeg stadig at ting blir litt mer komplissert for han enn for høyrehendte. Bla slikt som PC-bruk og musikkinstrumenter. Som du sier, vi skriver ikke med blekk og saksene kan brukes begge veier, men det er billige løsninger. Å snu en gitar eller bærbar PC blir derimot ikke like enkelt, eller billig. Men, det blir som man gjr det til, her som i alt annet. :-)
Hønemor&guttaboys Skrevet 20. februar 2008 #10 Skrevet 20. februar 2008 Jeg synes også det er gøy å finne utav Hvor gammel er Lille da, HI? Eldstegutten min på 2,5 år har vært litt på og av, noen perioder har han brukt høyrehånda mest, og andre perioder motsatt. Det er nesten så jeg "håper" han blir venstrehendt, -jeg har alltid syns det var litt stas selv, hvertfall da jeg var lita Men bestemor har fortalt forskjellig fra hun gikk skolen, og det var jo helt syyykt før i tiden i forholdt til "feilhendte".. Hun skriver like godt med både høyre og venstre nå, siden hun ble tvunget til å bruke høyre som lita.
Prinsessa&pøbelr@kkeren Skrevet 20. februar 2008 #11 Skrevet 20. februar 2008 Jeg trodde at det var arvelig, men vi har ikke noen i nær slekt som er venstrehendt, jeg har vell noen søskenbarn bare,men det blir jo langt ut i slekta for mine barn.. men Silje er venstrehendt..
Hønemor&guttaboys Skrevet 20. februar 2008 #12 Skrevet 20. februar 2008 Jeg bare lurer, "LisseUmmaNuddeAtteJamInLove": Hvorfor har han problemer med å bruke vanlig PC? Jeg er venstrehendt selv, og den forstår jeg faktisk ikke helt.. Jeg har en venstehendt gitar, og det tar vel strengt tatt ikke mange minuttene å snu strengene på en gitar da Ellers har jeg opplevd svært lite "motgang" som følge av hvilken hånd jeg foretrekker å bruke. Er det flere ting du har merket også?
Scorpiogi Skrevet 20. februar 2008 #13 Skrevet 20. februar 2008 En trenger vel ikke snu gitaren bare fordi en er venstrehendt! Jeg er v-hendt og spille gitar og masse blåseinstrumenter som bare pokker jeg... Fingrene trenger bare trening, thats all. Jeg har, pga mine instrumenter pr i dag to hender som er nesten like sterke i fingrene. Og ang sakser, det finnes universalsakser som er gode..
1 blå, 1 rosa & 1 Engel Skrevet 20. februar 2008 #14 Skrevet 20. februar 2008 Faren og broren min er venstrehendt, og det ser ut som guttungen min blir venstrehendt han og, han har alltid foretrukket venstrehånda.
Lilliana&Prinsessa&Lillebror Skrevet 20. februar 2008 #15 Skrevet 20. februar 2008 Hvor tidlig ser man dette da? Vesla mi tegner med venstre hånd, vil det si hun er venstrehendt? pappan er det.
ApriIbaby Skrevet 20. februar 2008 Forfatter #16 Skrevet 20. februar 2008 Han blir 3 i april......så det blir sikkert tydelig snart.
Gjest Skrevet 20. februar 2008 #17 Skrevet 20. februar 2008 Mannen min og søstra hans er venstrehendt. Ene sønnen her er venstrehendt, andre er høyrehendt og minsten tror vi blir høyrehendt:) Har jo hørt at jo flere ul, jo større sjanse er det for at barnet blir venstrehendt:) Hvor mye hold det er i den påstanden, vet jeg ikke da:)
pandabjørn Skrevet 20. februar 2008 #18 Skrevet 20. februar 2008 jeg er venstrehendt, og ingen andre av min eller min samboers familie er det.....så det blir spennende å se om våre barn skriver med venstre eller høyre.. jeg bruker pc musa med høyre hånd og jeg klipper også med høyre men skriver med venstre ser ingen problem å være venstrehendt )
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 20. februar 2008 #19 Skrevet 20. februar 2008 Han er ennå ikke fyllt 6 år, så er sikkert derfor, men det er snakk om den bærbare PC'n min, touthcpad'n er lagt opp så han må bruke begge hender, og da blir han sur. :-p Det med gitar er jo greit på klassisk kassegitar, men blir litt mer komplissert når man snakker el. Han har fortsatt ikke fått det, men de koster en del mer å få lagd i venstreutgave. Men den tid den sorg, sant? Og det meste er jo også en vanesak, heldigvis.
Scorpiogi Skrevet 20. februar 2008 #20 Skrevet 20. februar 2008 prøv nå bare vanlig. gitar er trening for begge hendene uansett, vanskelig å begynne på uansett hvordan man skriver. ikke bytt vei før dere har prøvd en stund..
ApriIbaby Skrevet 20. februar 2008 Forfatter #21 Skrevet 20. februar 2008 man får jo kjøpt pcmus for venstrehendte også da hvis behovet skulle være der.
Lompa75 Skrevet 20. februar 2008 #22 Skrevet 20. februar 2008 Vet ikke jeg heller, men gubben er venstrehendt og den ene datteren vår er også det. Den andre vet vi ikke noe om enda ;o)
Gjest Morn du Skrevet 20. februar 2008 #23 Skrevet 20. februar 2008 Tror ikke de hadde store muligheter for ul for 50, 60, 70 år siden, og så vidt meg bekjent ble det født venstrehendte da også Er venstrehendt selv, og har vel egentlig kun møtt problemer når det har kommet til sakser, den gang jeg gikk på barneskolen.. Gitar og pc, har jeg aldri hatt problemer med. Og så synes jeg det ser så rart ut når andre venstrehendte skriver, med hånda over i stedenfor under skrifta om du skjønner. Om yngste her blir venstrehendt, vet jeg ikke. Hun bruker begge hendene om hverandre, mens eldste bruker høyre, og har vel alltid gjort det. 4 og 6 år.
nickoline og supermann Skrevet 20. februar 2008 #24 Skrevet 20. februar 2008 tror egentlig ikke det, men min mamma er og jeg er.... kjenner ingen andre i familien som er. Så tror kanskje det er tilfeldig. trodde en stund gutten min skulle bli det, men han er nok høyrehendt som sin far.
agent007 Skrevet 20. februar 2008 #25 Skrevet 20. februar 2008 Jeg har tre gutter der to av dem er venstrehendte. Sistemann vet vi ikke enda. Ingen av besteforeldrene eller oss foreldre er venstrehendte men det kan jo ligge enda lenger bak i arverekken da. Når det gjelder gitar så har min mellomste som er 10 år lært seg å spille vanlig kassegitar og til jul fikk han el.gitar. Vi spurte han om han ville prøve venstrehendte gitarer men han ville ha vanlig høyrehendt siden han hadde lært seg å spille på den måten.. Tror nok kanskje det blir en vanesak.. ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå