Babykilo Skrevet 20. februar 2008 #2 Skrevet 20. februar 2008 Vi har ikke begynt, for lillegutt viser ingen tegn til at han vet når han må på do. Det bare skjer, og da er det liten vits i å prøve å kontrollere det. Dette er jo veldig individuelt. Han er 20 mnd. Man skal være forsiktig med å presse dem til å bruke potte/do når det er for tidlig. Kan oppstå aversjoner.
JKM* Skrevet 20. februar 2008 #3 Skrevet 20. februar 2008 Gutten vår er 13 mnd, og hver morgen når vi tar stellet sitter han på potte. På kveldene før vi skal bade han sitter han også der. Av og til kommer det noe. Ellers setter vi han på potta når han begynner å ta i, og da kommer alt i potta. Skulle tro det var mer behagelig for barna og! Vi stresser ikke men passer det slik setter vi han dit, han har ingenting i mot det.
LivetErEnLek Skrevet 20. februar 2008 #4 Skrevet 20. februar 2008 Vi kjøpte potte til snulla da hun var rundt ett år og hun brukte den da ved morgenstellet og kveldstellet. Tisset ikke ofte i den, men det var stas å sitte der og lage "tisselyder". Nå er hun 19 mnd og for vel to mnd siden fikk hun det for seg at hun ikke skulle ha på bleie. Greit nok, tenkte jeg, hun sluttet vel å protsetere når hun skjønner at hun blir våt. Men til min store overaskelse, så ble hun ikke våt, for hun gikk og satte seg på potta hver gang hun skulle tisse. Så nå går hun uten bleie her hjemme, føler enda at det er litt tidlig å slutte i barnehagen. Hva som er for tidlig er vanskelig å si da det er helt individuelt. Har lest om folk som pottetrener unger som ikke kan sitte engang, og da kjenner jeg at jeg blir litt skeptisk...
pandabjørn Skrevet 20. februar 2008 #5 Skrevet 20. februar 2008 jeg prøvde å sette sander på potta 30 min etter vi hadde spist middag her om dagen, men ingen ting kom vi var på bade rundt 15 min hvor lenge sitter barnet deres på potta da......sander satt bare 1 eller 2 min så ville han opp av potta han blir 2 år i mars
nickoline og supermann Skrevet 20. februar 2008 #6 Skrevet 20. februar 2008 vi har holdt på så smått en stund . kun fordi han er flink til å si fra selv og synes det er greit. Men det er for tidlig at det kan lykkes. Men vi er på god vei.... to år i april
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2008 #7 Skrevet 23. februar 2008 vi begynte da han var litt over 7 mndr vi. Han satt selv. Ikke fordi vi absolutt måtte, men vi hadde kjøpt en potte, satte han på den for å se hva han gjorde, og han gjorde bommelom med en gang:) Etter det satte vi han litt på potta innimellom når han prompet forvarselet:). Da kom det med en gang. Så har vi tid og mulighet, er det bommelom i potta. Men han sier jo selvfølgelig ikke fra at han må da. Han er nå 13 mndr. Han syns det er strålende å sitte der og klappe seg på lårene, hihi... Håpe bare det ikke blir problemer senere, men da får vi ta de problemene da. Har hørt mye om de som har potteskrekk i en alder av ett og to år,s å jeg håper vi har klart å unngå det.
SuperGlad Skrevet 23. februar 2008 #8 Skrevet 23. februar 2008 i går faktisk :-) jenta vår blir 2 i mai, å hun har lenge prøvd å sitte på potta (den var litt skummel først) uten å gjøre noe. Hun har leket at hun har tisset eller bæsjet. Men i går våknet hun med nesten tørr bleie, utnytta situasjon å spurte om hun skulle tisse på potte. Å når hun ivrig satte seg ned, å det faktisk kom masse tiss å hun fikk se selv hva å tisse egentlig var for noe, så ble det stor stas. Tisset 4 ganger på potta i går, å 2 ganger i dag. Er glad vi har ventet med pottetreninga til hun har vært klar. Håper det blir det samme med minstn :-)
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2008 #9 Skrevet 23. februar 2008 1.5 år, han sluttet helt med bleie når han var 2 år, 2.2 år gikk han i bgh uten bleie
Bullemedbolle Skrevet 24. februar 2008 #10 Skrevet 24. februar 2008 Jeg kjøpte en liten pottetreningsbok, var litt usikker på hvordan jeg skulle gå frem, og var redd for at "treningsperioden" ville bli laang med prøve/feile-metoden. I den står det listet opp følgende punkter som bør være oppfylt før barnet kan sies å være klar for pottetrening: - Barnet er minst 18 mnd gammelt - H*n våkner (som regel) med tørr bleie etter (for/)middagsluren - H*n er bevisst at h*n bæsjer i bleia, dvs. går for seg selv, blir veldig stille, konsentrerer seg, forteller at h*n har gjort i bleia - H*n kan forstå og følge enkle instruksjoner - H*n er ivrig etter å hjelpe til med å kle av seg, og forstår hva det vil si å ta av/på buksa. - H*n kan peke på de ulike kroppsdelene på oppfordring, f.eks "hvor er nese di?" "Hvor er navelen din?" - Barnet kan sitte stille og konsentrert alene i 5-10 min med en leke, bok, tv/dvd Jenta mi på 18 mnd oppfyller mange av punktene, men klarer f.eks ikke å kle av seg, så jeg venter litt til. Det går selvsagt ann å begynne tidligere, men jeg forstår ikke vitsen med å begynne før barnet er rede til å bli helt bleiefri, "litt potte og litt bleie liksom", synes det blir litt meningsløst...
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2008 #11 Skrevet 25. februar 2008 Jeg fikk en potte av venninna mi som hun hadde kjøpt i Bergen når hun var der på ferie. Den så morsom ut og da hun kom med den, satte jeg sønnen min på 9 mnd på potta og han både tisset og bæsjet i den med en gang. Vi klappet og skrøt over hvor flink han var og jeg lot han ofte sitte på potta etter det. Etter måltidene og når jeg visste han pleide å tisse. Og han skjønte hva den skulle brukes til. Han sluttet med bleie helt og holdent på 2 årsdagen sin (da var han tørr om natten også) - kanskje tilfeldig? Hovedsaken er å ikke presse dem til noe før de er klare.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2008 #12 Skrevet 25. februar 2008 Heihei. Nesten likt som hun over her. Begynte når han var 7 mnd og nå(14 mnd) syns han det er kjempestas sitte der. Reiser seg og er såå stolt når han titter nedi potten og det er noe der. Han setter seg der selv mange ganger når jeg tar av bleie og vi er på badet.
MiniBassen Skrevet 26. februar 2008 #13 Skrevet 26. februar 2008 Jenta mi begynte med potta da hun var ca. 1,5 år. Det var etter at hun forstod "bæsja" av vi tok den frem. Hun bruker den både som stol, bøtte og potte! : ) Kjempemorsomt! : )
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2008 #14 Skrevet 26. februar 2008 Hmm, Må si jeg driter i regler om at barnet skal være så og så gammel etc. Barn slutter i gjennomsnitt et år senere med bleie enn tidligere fordi bleiene har blitt så behagelige/lettvindt På 70-80- tallet versjerte det også masse feilinfo om at barnet ikke kunne kontrollere bære før etter en viss alder- nærmere 2 år. Dette stemmer ikke, de vet nå at de kan kontrollere dette en viss grad allerede når de er babyer. Vi kjøpte potte fordi lille snupp (5mndr) nå tar seg på rumpa når hun må bæsje. Hun vet at det kommer før hun kommer. Hun har alltid hatet å gå med bæsjebleie, og nå prøver hun fortvilt å ta den av med en gang hun har bæsjet. Hun kan peke på kroppsdelene sine og alt det der- har også blitt ivrig til å skulle kle på og av seg. Foreløpig sitter hun på potta mens jeg er på do, og så lager vi tisse-lyder og ler litt. Om litt skal vi prøve litt med klærne av- foreløpig er alt uskyldig morso lek.
Bridy og lille øks med umbrako Skrevet 26. februar 2008 #16 Skrevet 26. februar 2008 Min har bæsjet på potta siden 6.mnd, da han fikk introdusert velling/grøt, å bæsjen begynte å lukte. Men han bruker bleie enda for han tisser i bleien. Min lillebror sluttet med bleie 12.mnd gammel. Men vi skal prøve til sommeren da han kan løpe litt naken. Han er 13 mnd nå. Lykke til:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå