Gå til innhold

Noen ammespørsmål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter her med min ukes gamle datter og ammingen gikk fint frem til puppene mine ble enorme.

Hun sovner alltid av etter 3-4 min ved puppen og så må jeg vente til hun er klar igjen. Amming tar veldig lang tid mao. Lurer derfor på om hun får fetmelka når jeg må kople henne på hele tiden?

En annen ting er at jeg ikke får tømt brystet med hennes suging. Har derfor brukt pumpa to ganger daglig på hvert bryst for å tømme helt. Er dette nok?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du pumper vil produksjonen øke, så jeg vil ikke anbefale det.

Jeg har nesten hele tiden ammet litt på begge bryst ved hver amming fordi jeg har vært plaget med brystbetennelse og gjentatte tette melkeganger - og har ikke bekymret meg for den fetemelka og at brystet skal tømmes helt.

Gutten min har lagt fint på seg og er en rund og blid kar på 3 1/2 mnd.

Hvis du er usikker på vektoppgangen kan du i begynnelsen veie på helsestasjon f.eks 1 gang i uka 2-3 ganger.

Skrevet

hei liten kuling. Jeg trodde vi fikk tette melkeganger fordi vi ikke fikk tømt brystet ordentlig ved amming. Har gjort alt forebyggende jeg kunne med våte varme kluter, massasje, rene hender men det endte i betennelse.Helsesøster har bekreftet rett ammeteknikk.

Du sier med andre ord at jeg skal amme litt på begge bryst og ikke tenke på tømming?Hm. Det som er utfordringen er at hun sover, har prøvd å vekke henne, faktisk skiftet to ganger og vasket henne med vann uten at hun våknet hehe.

lecitin prøvde jeg sist uten noe særlig resultat, skal prøve det denne gang og.

Skrevet

Jeg er ingen ammekspert, så det er ikke sikkert det som funker for meg, er riktig for andre :-)

Jeg fikk selv brystbetennelse pga gule stafliokokker, ikke overfylte bryst. De slemme bakteriene hadde trolig "krabbet inn" pga sår jeg hadde etter startvansker. Mange har jo disse gule stafliokokkene i nesa si uten at man er syk, også babyer.

Jeg har etter betennelsen hatt gjentatte tette melkeganger i det brystet jeg ikke hadde betennelse i.Jeg har ofte en hvit/gul prikk på brystvorten, og for meg er det tydeligvis fordi melka skiller seg inn i brystet og at melkefett blokkerer i melkegangene. Lectinen skal fungere som et bindemiddel slik at melka ikke skiller seg.

Man kan også få tette melkeganger fordi man har vært kald, stram bh, stramme klær eller noe annet som har trykket på melkegangen og lagd en "knekk - eller fordi brystene er overfylte som du nevner.

Vet hvor vanskelig det er å vekke baby. Prøvde å vekke min gutt når han var "yngre" for å prøve å snu døgnrytmen, men det var klin umulig, han sov så godt. Men han gikk derimot med på å spise i søvne, det er vel en refleks.

Har forøvrig gode barndomsminner om Knærten, som Bestemor leste høyt for oss. Vi er ca like gamle hvis du er født i 71.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...