Gå til innhold

Sikkerhetsnett i bilen godkjent? Hva slags type bilstol anbefaler dere?

Anbefalte innlegg

Straks skal vi endelig gå til innkjøp av barnevogn og annet nødvendig utstyr. Vet at mange har sikkerhetsnett som skal festes over sovebagen i bilen. Har hørt at dette ikke er godkjent? Noen som vet noe om det?

Men det må jo være praktisk å ha når barnet ikke skal sitte så lenge av gangen? Har andre kjøpt bilstol og sikkerhetsnett?

Hvis noen kan anbefale spesielle typer bilstol, så kom igjen:)

Fortsetter under...

bag med sikkerhetsnett er ulovlig i mange land, men ikke i Norge. Og etter å sett en rekonstruksjon av en kollisjon med en baby i bag+nett kommer dette aldri inn i min bil! Jeg har kjøpt Maxi Cosi Easyfix med isofix base (tror jeg det var) så får vi heller ta hyppige pauser på langturer.

Hei!

Vi har kjøpt bilstol til den lille (med base). Dette er anbefalt av spesialister. Men har også vært så gal å kjøpe en boxette (brukt på finn til 100kr!) til langveis turer i sommer. Vil ikke vekke den lille dersom det er midt i sovetid for å strekke ryggen osv. Syns det blir litt å ta i. Boxette er nestbest, og sikkerhetsnett kommer sist på anbefalinger.. Men det er fortsatt godkjent i Norge i motsetning til andre land i Europa. Har hørt om barn involvert i ulykker med nett som har klart seg veldig bra, så vet ikke helt hva jeg skal tro jeg... Men vil jo bare det beste for vår lille..

Limer inn linken til omtale av sete, nett og boxette så kan du se. Alt kan leies på Babyshop dersom du kun skal bruke det for kortere periode. depositum+ 100kr pr mnd;)

http://www.dinside.no/php/art.php?id=314926

Kjempefint! Tusen takk:)

Vi har vel etterhvert bestemt oss for å kjøpe besafe isi sleep, som en kan legge ned ryggen på når en stopper for å ta pause, men kanskje vi finner ut at vi trenger boksett etterhvert..

Hei.

Det var vist en periode med dette sikkerhetsnettet om at det var strenge regler, men det er de samme reglene som før igjen. Kan ikke si at jeg liker dette med bilstol for de aller minste. Vi har kjøpt en bilstol nå, men vurderer å låne sikkerhetsnett til 70,- pr mnd i den første perioden forde. Bare du har en bag med harde kanter så er det lov å bruke nettet. Det er 11 år siden jeg brukte det sist, men må nok si jeg holder mest på den i den første tiden ja. Skal man bort da, og barnet skal sove, så er det jo godt å få liggei sin egen bag/vogn. Skal man da på en lengre tur, så er det ikke bra med stol. Det holder ikke med å ha mange stopper eller, hvis det ikke er lange stopper. Det holder ikke med å stoppe i 5-10 min og så kjøre videre. Barnet skal ikke sitte lenge i gangen i bilstol, det er ikke snakk om timer eller det. Vil man det beste for barnet så gjør man det mest komfortabelt for barnet og ikke det som er mest praktisk for oss voksne.

Annonse

Med sikkerhetsnett ligger ungen løst nedi baggen,vil ved en kollisjon/bråstopp slenges veggimellom nedi baggen,å kan i verste fall knekke alle bein i kroppen,og dø rett og slett. ALDRI om mitt kjæreste barn skal ligge i en sånn. Da reiser vi heller med fly!!! (har flyskrekk,derfor sammenligningen)

Fordelen med boxette er at barnet ligger fastspent nedi baggen,og dermed mye stødigere.

Men hva med å vente med langturen til ungen er 4 mnd pluss??

De kan jo sitte ca en halv time i stolen, å det rekker iallefall til å rekke de jeg skal besøke den første tiden...

Er absolutt enig i at man kan utsette en del av langturene til barnet blir større.. Men desverre skal vi reise langveis både i bryllup (til nærmeste familie) og i 60årslag til han far som vi ikke får flyttet på og dermed står man i en litt kinkig situasjon.. Men er man heldig passer det greit med stolen og siden det ikke er hverdags skal nok den lille klare seg uten varige men tenker jeg;) Også har vi nå boxetten med oss også da, den tar jo ikke store plassen ekstra om soving skulle kræsje helt!

Angående Besafe tenkte jeg bare å si at den oftest får veldig god omtale fordi man kan legge den ned når barnet er ute av bilen og feks på besøk så virker genialt;) Så på det selv! Eneste ulempen jeg har funnet er at det er litt tyngre enn andre seter, men dette kan dere jo kjenne litt på i butikken. Er et finfint sete ellers... Husker ikke om det hadde base eller ikke, men smak og behag. Base er jo ikke et must heller!

sikerhets nett i bil er ok om barnet ligger med godkjent sele i bagen/ eller sikerhets puter runst barnet , barnet skal ikke ligge løst i bagen, da det da kan bli knust mot bagens side under kræsj, først i forsiden så i baksiden!, ellers er det kjempe smart, om barnet har godkjent sele i bagen

Jeg har ikke sett/hørt om slike seler til å ha i bagen.. Hvor kan man få tak i noe slikt??? Og hvordan skal de så festes i en bag?

Var hos babyshop som leier ut og selger forskjellige nett til bag og hun sa at slikt ikke fantes:s Forvirra her nå jeg....

Vi endte opp med å kjøpe besafe izi sleep. Og ja, er enig i at det var ganske tungt å bære, men veldig lurt at det kan legges ned! Trenger ikke bære det så langt da...

Plutselig eier vi masse babyutstyr. Føles ganske uvirkelig..

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...