Gå til innhold

Bibelske navn=religiøs????? Hva????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen klarte i et innlegg å skrive at "nå måtte bibelen snart slutte å være navnebok"... Jeg må si jeg er sjokkert over viten over navn og navneopprinnelse. De fleste navn har vært "innom" bibelen. (Les Jørgen Ouren i SSB under navn-bibelske navn)

Vi har valgt to bibelske navn og vi er ikke religiøse, En av oss er også utmeldt av statskirken! Hva i all verden er det for sammenligning. Navnevalg=settes i boks? Er det som har valgt Norrøne navn i en annen boks da? Jeg blir litt oppgitt over noen slengbemerkninger her inne og så har de ikke undersøkt opphavet på stordel prosent av alle navn.....

Som sagt, da vi hadde navnealternavtiver var de fleste av dem av bibelsk opprinnelse. Vi har vel egne navn også som er det faktisk? Og det tenker jeg ikke på en gang!!!??? Har aldri falt meg inn at jeg skulle bli sett på som religiøs fordi navnet mitt og til mine barn finnes i bibelen????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Neida, neida, helt enig med deg:)

Ta en dyp pust og slapp av...

Skrevet

Det er nok ikke fordi vedkommende tror man er religiøs den kommentaren kom, men heller det at så utrolig mange navn som er "in" finnes i bibelen. Og noen begynner å bli litt lei de navnene, men for all del, om du har en Marcus til sønn er du ikke stemplet som kristen av den grunn ;) Hvis søskene til Marcus heter Lukas og Johannes derimot....hehe. ;) ;)

Mvh hun som fortsatt "erter" søsteren sin fordi hun har et navn som betyr kristen,.... ;)

(og neida, det var ikke noke hets mot kristendommen for kranglefantene som forstod det sånn, regner med det er noen av dere der ute)

Skrevet

Har du guttene Jeremias og Esekiel vil jeg vel oppfatte det som det ligger en religiøs tanke bak ja.

Har du kanskje Johannes, Lukas, Markus og Matteus i sofaen hjemme vil jeg blir overrasket om du er Human-etiker.

Skrevet

Mange bibelske navn har vært mye brukt i Norge i mange mange år, feks Johannes, Andreas, Anna, Maria osv, så de ses nok ikke på som like religiøse som feks Matteus o.l, som ikke er så vanlige....

Skrevet

Jeg heter selv Maria, og navnet er ikke inspirert av bibelen, men av Maria i Sound of Music :-) Men det er jo tydelig at noen har blitt inspirert av "bibelnavn" som Lucas og Marcus, men de trenger jo ikke være kristne for å la seg inspirere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...