Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

har to barn, en på snart to og ei på snart 3,5 år, de går i barnepark man-ons-fred 9-15

(vi stresser ikke om morran så fra 10 tiden er de der). er kjempefornøyd med dette tilbudet og den eldste sartet når hun var 2 år. Men det er kun to år til skolestart og jeg begynner å lure på om hun bør starte i bhg for å på en måte finne sitt kull som hun skal gå på skole med. hvor viktig er dette? siste året vil jeg at hun skal gå, men er det vanskelig for en 4 åring å begynne i bhg? noen som har noen synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Gjest Linda & AdRiaN
Skrevet

har de ikke noe opplegg for jamaldringer i denne parken??

jeg tror ikke hun "går glipp av noe" ved å ikke gå i barnehagen, men tror heller ikke hun tar skade av det. det kan jo være fint for henne å ha noen å forholde seg til som hun f.eks. skal begynne i klasse med. men det er sikkert noen hun skal gå på skole sammen med i parken også... (?) =)

Skrevet

Parker har ikke kapasietet eller ressurser til å ha noen opplegg. Med to voksne og 30 barn sier det seg selv at det ikke er mulig å dele i grupper og lage et opplegg. Park er ment å være et leketilbud, en får altså alt en får i en park i barnehagen, men en barnehage har større voksentetthet og pedagogisk innhold. De voksne har mer kunnskaper om barn og barns utvikling. Det er langt fra sikkert at hun vil ha jevnaldrende i parken frem til skolestart, de parkene jeg har vært borti har hatt stor overvekt av barn opp til 4år. Dette er selvsagt fordi færre barn har foreldre som er hjemmeværende i så mange år. Barnehage er og blir et bedre helhetelig tilbud enn park som kun tilbyr frilek ute, så ja jeg tror absolutt hun går glipp av noe. Det mange ser ut til å tro er at park er et suplement til hjemmet, mens barnehage er en erstatning. Det er det ikke, barnehage er et pedagogisk tilbud til barn.

Skrevet

Parken de går har nå 8 barn, setter maks ved 10 barn og to ansatte. De er både ute og inne alt ettersom hvordan været er. Gruppen er idag nokså blandet med like mange store 3-5 år som 2 åringer og ved flere anledninger har de delt seg å hatt litt opplegg med de litt større. er strålende fornøyd med de ansatte og tilbudet. tror vi fortsetter ett år til.

Skrevet

Hadde søkt henne inn i barnehagen hadde jeg vært deg. Mye som skal læres før skolestartsom man ikke lærer i en park.

Skrevet

Ja jeg lurer som nevnt og tar i mot tilbakemeldinger med stor takk. Men hvorfor bør jeg søke bhg og hva lærer de som hun kan gå glipp av i en park evt. hjemme? Har som sagt liten peiling på hva som foregår av læring i bhg.

Skrevet

Veldig mye. De som har ansvaret har 3års høyere utdanning(direkte mot dette) og jobber ut fra Rammeplan for barnehager som dekker en rekke fagområder. Denne kan du finne på www.odin.(no tror jeg.) Mye sosial og faglig læring tilpasset alderen. Svensk forsking viser at barn som har gått i barnehage generelt gjør det bedre på skolen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...