Gå til innhold

Gamle, litt "mindre pene" navn..?

Anbefalte innlegg

Jeg og min bedre halvdel er ikke helt enige om navn til vårt eventuelle fremtidige barn. Vi har ikke snakket mye om navn, men jeg fant fort ut at hvis det skulle komme en liten en etterhvert, så kan navnevalget bli vanskelig.

Det vi er enige om, er at barnet skal oppkalles etter eldre familie medlemmer, og det er jo bra vi er enige om det hvertfall :-)

Men det vi ikke er like enige om, er hvilke navn som vil passe å bruke, og hvor viktig det er at barnet må ha navn etter akkurat den og den personen...

Han vil oppkalle sin sønn etter onkel og far eller bestefar, og datter etter mor eller tante osv. Og han er også med på at barnet kan ha dobbelt navn, slik at det får navn både fra hans familie og min familie. Men det lille "problemet" er at de fleste i våre nærmeste familier ikke har så vakre navn! :-P Jeg synes de fleste navnene er ganske så stygge, og til og med jentenavnene er litt brautende, og ikke helt passer til en bitteliten jente f.eks. Skjønner hva jeg mener?

Jeg tenker at det går jo an å ta et navn fra familien, og så et navn som passer til og som vi synes er fint, og som ikke trenger å være et familie navn.

Mens han vil at bege navnene til barnet skal være fra familien, og da vil barnet mest sannsynlig få et hardt, brautende navn, som mer vil høres ut som en gammel, litt gretten mann eller dame. Han synes ikke det er viktig om navnet er fint eller ikke, bare barnet blir oppkalt etter den og den personen! Og har han kansje rett? Er det ikke så viktig egentlig om navnet er så fint? Kansje det bare er jeg som er litt vanskelig?

Navn som er i familiene våre, og som min bedre halvdel ville brukt, men ikke jeg, er: Oddvar, Kalle, Borgny, Haldor, Gunnar, Karl, Else, Gerd, Tora, Kjellaug, Anton, Margarethe...

Og setter man noen av disse sammen kan d bli f.eks Gerd Borgny og Kalle Gunnar! Men jeg vil ikke ha barn med disse navnene, selv om min bestefar het Kalle, og jeg var veldig glad i han. Navnet hans er jeg ikke glad i, men det er vel lov?

Men f.eks litt lenger ut i våre familier, er det navn som jeg synes er fine og som jeg godt kunne tenkt meg å bruke, men min kjære var ikke så gira på det.. For han syntes f.eks tippoldeforeldre blir så langt ut i slekta at navnet ikke vil få så mye betydning. Mens jeg derimot synes tippoldeforeldre ikke er så veldig langt ut i slekta, og at deres navn vil få stor betydning. Her har vi navn som Eva, Sofie, Anna, Ragnhild, Johannes, Marius, , Sigbjørn og Levi. Disse navnene synes jeg ikke er harde og brautende, og de er veldig fine.

Er det noen her som kan gi meg non råd om hva vi kan gjøre, og hvordan vi kan komme til enighet? Mange her har sikkert opplevd å ikke være enig om barnenavn?

Det er nå enda lenge til vi eventuelt måtte bli enig om noe navn, men det gjør jo ingenting å være litt på forskudd ;-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136903217-gamle-litt-mindre-pene-navn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes ikke tippoldeforeldre er så veldig langt bak i slekta, da min jente er delvis oppkalt etter sin tippoldemor.

Hva med å blande av de første navnene og de til tippoldeforeldrene?

Av de første navnene du nevner hører/ser jeg egentlig flere brukbare kombinasjoner (i mine ører/øyne).

som feks. Karl Gunnar, Karl Oddvar, Else Margrethe, Tora Margrethe, Else Borgny

-B-

Jeg synes faktisk at det blir for nært å kalle opp etter mor og far - tenk hvor forvirrende det kan bli når du f.eks. snakker om Oddvar og folk ikke vet om det er jr. eller sr. du henviser til. Samme når begge Oddvarene er i samme hus og du f.eks. roper Oddvar - hvem er det da du mener? Du skjønner tegningen... Da er det mer hyggelig å kalle opp etter besteforeldre, som kanskje ikke skal leve veldig mange år etter at barnebarnet er født - de vil nok føle seg beæret. Oldeforeldre og tipp-oldeforeldre er jo også fint å hedre på den måten, selv om man kanskje ikke har møtt dem.

Ellers synes jeg både Else, Anton og Margarethe er nydelige navn, men det er jo en smakssak!

Hva med å forandre bittelitt på navnene: Haldor = Halvard, Else = Elise, Margarethe = Margrethe/Margit osv... Liker du dem bedre da? For øvrig enig med deg i at tippoldeforeldre-navnene deres var hakket finere.

Lykke til, håper dere blir enige! Viktig at begge er fortrolige med navnet.

Tusen takk for svar alle sammen :-)

Ja, jeg har vært inne på tanken om d kansje går an å forandre litt på navnene, og så finne gode kominasjoner. Dette med å finne navn man begge liker er ikke så lett som jeg hadde trodd. Det er nok mange gode kombinasjoner av disse navnene. Jeg synes likevel at nesten uansett hvordan setter sammen de forskjellige navnene, så blir d ikke så vakkert... Men vi blir nok enige til slutt, d gjør vi heldigvis bestandig. Men jeg tror dette kan bli en litt hard nøtt. Han er så fast bestemt på å oppkalle sin sønn etter faren hans, som har et de minst vakre navnene jeg vet om! Men hvis jeg f.eks sier til han at hans far,min svigerfar, kansje vil bli like glad hvis vår sønn ble kalt opp etter

min svigerfars bestefar?

Får bare bearbeide min kjære mer. Og som dere sier er d jo viktig at i begge er fortrolige med navnet til barnet vårt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...