Gå til innhold

Meslinger??? Nå lurer jeg fælt..

Anbefalte innlegg

Som fortalt tidligere har formen på lillegutt vært elendig de siste dagene.. Først litt feber.. så feber igjen og igår og idag god form, men kjempe masse flammete rødt utslett med litt hevelser i huden... På øvre del av kroppen og litt nedover bena. Mistenkte meslinger, og ja det var det... sjekket med nett og samtale med lege... Men trodde ikke at mmr gav meslinger i form av sykdommen.. eller kan han ha fått den før mmr????

Fortsetter under...

Er han øm der han er rød?

Om det røde går over i blått og han får sirkel runde "åpninger" i det blå der huden hans er normal kan det være purpura. Det er ikke så veldig vanlig, så det er ikke alle legene som har sett det utslettet en gang. Eldste dattera mi hadde det da hun var 15 mnd. Er ikke farlig, det kommer som regel etter en infeksjon som forkjølelse. Har et bildet av det utslettet en plass.

Om det er mer "rent" utslett kan det være den 4. barnesykdommen. Det har vi også hatt.

Hei..

Nei ikke noe blått... kikket igjen på nettet på "barnesykdommer" og det er meslinger som er den jeg "lander" på... Syntes det er rart at den kom nå etter mmr som er vaksine MOT meslinger. De bivirkningene som står oppført er milde symptomer på de tre sykdommene mmr er for.... men jeg synes dette ikke var milde symtomer... hmm men uansett formen er nå bedre og det virker ikke som alt dette utslettet plager han veldig..

Hei! Stakkars liten :( Enngangsvaksinasjon gir immunforsvaret mot meslinger ca i 95 % av tilfeller, så gutten kunne desverre få meslingen etter mmr da :( I første dagene kan en observere kvitte flekker i munn, som forsviner fort i noen tilllfeller om få timer. Ungen kan smitte de andre i løpet av hele periode med utslettet. Det kan være lutr å bli litt ekstra obs fordi ungen kan ha litt nedsatt immunnforsvar akkurat nå.

Jeg har har meslinger mens jeg var 25 år gammel ( hadde praksis på infeksjonsavdeling), da stilte jeg diagnose selv:) Fastleggen trodde at det var allergi. Etter på tok jeg blodprøver og det ble påvist at jeg hadde meslinger. Jeg er ikke helt sikkert om det gjøres i Norge, men du kan godt spørre legen. Det kan være greit å vite om det er meslinger eller ikke.

Thomas har akkurat hatt det samme nå, feber noen dager, så feberfri, og så kom det utslett på mage og rygg. Vi har vært hos legen og de mente det var fjerde barnesykdommen (tredagers-feber). Han fikk utslettet på søndag og i dag er det helt borte.

http://www.nettdoktor.no/legevakten/fakta/barnesykdommer.php

Annonse

Jenta vår hadde det samme som Thomas - først noen dager med feber (ca 3 dager), så feberfri i 2-3 dager og så kom utslettet på mage og rygg. Gikk ikke til legen da formen hennes var så fin, men landet også på den fjerde barnesykdommen. Men hadde formen hennes vært elendig hadde jeg nok kontaktet lege.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...