Anonym bruker Skrevet 19. februar 2008 #1 Skrevet 19. februar 2008 Leser i media at lærerene skal kreve 30 000 mer i lønn. Flott det, lærerene fortener apsolutt høyere lønn, men når skal utdanningsforbundet gjøre noe nevneverdig for førskolelærerene??? I forhold til lengden på utdanningen er de faktisk en av de som har dårligest batalt! I tilegg mangler det vertfall 6000 førskolelærere i 2008, og som ellers i samfunnet bør jo da lønningen høynes betraktlig for å gjøre yrket mer atraktivt. I det man har feks lite eletrikere går lønna deres opp. Men dette med at man kan søke om dispensajon for å ha ufaglerte i disse stillingene er jeg redd det blir en hvilepute både for politikere og arbeidsgivere. Dersom mitt barn hadde fått barnehage plass uten pedagogis utdannet personale hadde jeg søre meg krevd kontantstøtte! Man sier hele tiden at man også vil ha flere menn inn i yrket. Jeg mener at for å få dette til må man heve lønnen betraktlig! Med økte lønninger kommer økt status og da kommer også flere dyktige mannfolk. Kanskje på tide å få mer synlige talsrør for førskolelærerene inn i forbundet, eventuelt ha en kollektiv utmelding. Håper alle foreldre til barnehage barn der ute vil støtte oss, dersom vi helt plutselig skulle få trang til å stå på for egen arbeidssituasjon/lønn.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2008 #2 Skrevet 19. februar 2008 Alt er politikk og folk flest hopper og driter i hva førskolelærere tjener. De fleste er heller ikke klar over at førskolelærere har lederjobber. Når folk ser på barnehage som noe annet enn et nødvendig/unødvendig onde vil kanskje noe skje. Det er vel ingen som mener at skolen er uviktig?
Siril&Tord sin mamma Skrevet 19. februar 2008 #3 Skrevet 19. februar 2008 helt enig med deg. derfor meldte jeg meg ut av utdanningsforbundet, og inn i fagforbundet istedenfor. mye mer fornøyd.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2008 #4 Skrevet 20. februar 2008 Mens jeg meldte meg inn i lektorlaget fremfor utdanningsforbundet fordi jeg synes at de kjempet for mye for førskolelærerne.... Ikke fordi jeg synes at førskolelærerne er uviktige, men fordi at et og samme forbund ikke kan gjøre en god jobb for så forskjellige arbeidstakergrupper som førskolelærere og lærere i vgs..
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #5 Skrevet 21. februar 2008 Forstår ikke helt hvordan du kom til konklusjonen at kampen for førskolelærerne går på bekostning av lektorer. Lektorer er også en tapende gruppe i utdanningsforbundet, men om en tar en titt på medlemsbladet tar det ikke lang tid å skjønne at utdanningsforbundet er fokusert på lærere i grunnskolen. Når noe står om vgs eller barnehage, er det oftest helt generelle nyheter som en like godt kunne lest i VG.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå