("ᴥ")trollmor.og.♪♫♫trollunge Skrevet 19. februar 2008 #1 Skrevet 19. februar 2008 hei jeg trenger virkelig litt info/hjelp her hvis det er mulig. gjør dette på vegne av min venninne. min venninne er 18+5 på vei og har nå fått beskjed om at babyen (en gutt) har lasse liten syndromet. dette er en hjertefeil som går ut på at det er hull i hjertekamrene. det er i tillegg tatt fostervannsprøve, men dette tar ca 2-4 uker å få svar på og da er grensen for eventuell sen-abort ute. fortvilelsen er selvfølgelig stor og de vet ikke sin arme råd. selv om de velger å beholde babyen, må han opereres senest 7 dager etter fødselen og har da 30-50 % sjanse til å overleve. han må i tillegg igjennom 2 operasjoner senere. har noen av dere vært i en slik situasjon, eller kjenner noen som er i en slik situasjon? avgjørelsen er jo deres, men det hadde vært til hjelp å høre hva andre tenker om dette. håper noen kan si sin mening selv om dette er svært vanskelig. mvh
tingeling87 Skrevet 19. februar 2008 #2 Skrevet 19. februar 2008 jeg har ikke vært i en slik situasjon, men jeg synes det er rart at hun må vente 2-4 uker på svar på fostervannsprøvene. jeg fikk vite det etter tre dager.. jeg ville ringt til sykehuset og hørt om man kunne fremskynne testresultatet i tilfelle fosteret har kromosomfeil i tillegg, for da tror jeg ikke babyen får så gode prognoser (men jeg vet ikke).. jeg vet dessverre ikke noe om lasse liten syndromet. jeg ville skrevet inne på forumet som heter fostervannsdiagnostikk og ultralyd. der kan sikkert noe flere hjelpe deg. kan jo fortelle litt om min historie selvom det ikke har noe med lasse liten syndromet. vi fikk vite at jenta vår hadde flere misdannelser. hun hadde veldig liten sjanse for overlevelse utenfor magen... vi valgte da å ta abort. om babyen vår ville overlevd i magen så hadde hun antakeligvis ikke overlevd i mer enn noen dager eller timer etter fødselen.. så jeg ville ikke bli for knyttet til henne da dette ville gjort alt vanskeligere for meg siden vi fikk så dårlige prognoser. det var sånn jeg og min kjæreste følte det. jeg håper virkelig at dette ordner seg for venninnen din. ingen burde oppleve å gå igjennom noe sånt. det er fryktelig tungt å velge hva man skal gjøre. klem
("ᴥ")trollmor.og.♪♫♫trollunge Skrevet 19. februar 2008 Forfatter #3 Skrevet 19. februar 2008 tusen takk for innlegget ditt. fikk vite etterpå at det tok to dager å oppdage om det var kromosomfeil i tillegg, mens andre eventuelle avvik tok to til fire uker. etter å ha brukt dagen til å tenke så blir det nok til at de velger abort. de fikk nemlig i tillegg vite at det var stor sannsynlighet for at babyen ville utvikle hjertefeil i tenårene i tillegg hvis de fikk ham over det første kritiske året. de får svar på fredag ang fostervannsprøven, men de har vel egentlig tatt valget. ettersom du dessverre har vært gjennom dette valget selv, vet du vel alt om hvor vanskelig det er... det er faktisk utrolig vondt for oss på sidelinja også. håper du og din kjære vil få en lykkeligere utgang ved en eventuell senere graviditet. klem
tingeling87 Skrevet 20. februar 2008 #4 Skrevet 20. februar 2008 jeg vet hvor vanskelig det er ja, men etter at det gikk en stund så har jeg skjønt at vi gjorde det riktige valget. men synes fremdeles det er sårt og urettferdig... vi skal prøve å bli gravide om et par mnd igjen og håper at alt skal gå bra den gangen. håper at venninnen din klarer å komme seg igjennom dette og neste gang vil det nok gå bra! det er veldig liten sjanse for at det går galt to ganger. ønsker henne lykke til. hun er heldig som har deg som venninne=) du får ta godt vare på henne og mannen hennes. klem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå