Gå til innhold

farlig med leverpostei!!!???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fortalte en venninne at jeg er gravid for noen dager siden og hun sa at jeg ikke måtte spise leverpostei? Er det farlig også nå?? Begynner å bli lite pålegg å ha på lunsjen min synes jeg ;)

Skrevet

Er bare Svolværposteien og Lofotfosteien som vi ikke kan spise...Så "vanlig " levepostei kan du spise så mye du bare vil av:)

Skrevet

Vanlig leverpostei er bare sunt. Anbefales jo til både gravide og småunger og voksne og gamle og.....Spis og vær glad.

Skrevet

Synes vel egentlig det har blitt litt for mye hysteri over ting man ikke skal spise som gravid. Det er vel greit å ta noen forholdsregler, men vær fornuftig, slapp av og nyt maten. Leverpostei er helt trygt å spise.

Skrevet

Man skal ikke spise lever pga A-vitamin men leverpostei går helt fint.

Man advarer gravide mot å spise lever som et hovedmåltid eller fiskelever, for eksempel i form av Svolværspostei, siden disse inneholder store doser vitamin A. Det kan bli for mye av vitamin A og D og at det kan være skadelig. Disse er såkalte fettløslige vitaminer, og lagres i kroppen, i motsetning til vannløslige vitaminer som kroppen skiller ut via urin hvis det blir for mye.

Skrevet

Helt enig med HI: Hos meg og begynner det å bli lite pålegg å ha på maten. Føler snart ikke det er noe jeg kan spise: Ost, kjøttpålegg osv er jo "farlig". Og jeg er selvsagt av den overengstelige sorten. Men leverpostei har jeg spist mye av. Det anbefaler de jo.

Tror bare du skal spise det, jeg. Må nesten lukke ørene mine og ikke lese om det som er farlig, for jeg har ikke godt av det. Må snart gå over til brød med smør på:)

Skrevet

Takk for alle svar! Er helt enig...virker som det er hysteri rundt dette med mat... nå vet jeg hva jeg skal kjøpe til lunsjbrødskiva mi i morgen!!!!

Skrevet

Hehe :) Leverpostei er heelt trygt. Og det er også det meste av pålegg!! Er IKKE mye vi ikke kan spise da jenter. Må bare passe på at det er god holdbarhet på matvarene.

Vanlig Ost, og kjøttpålegg er det jo ingen som sier at man ikke kan spise?!

Er vel bare disse svolværposteiene,lofotpostei, upastuerte oster, og spekemat som man ikke bør spise??

Vel, er dere usikre, og vil ta forhåndsregler, så kan dere gå inn på matportalen ;o)

http://matportalen.no/Emner/Gravide

Skrevet

noen av dere må jo være over hysteriske, hihi.... det er jo ikke mye vi kan spise???

Du kan spise leverpostei, skinke ost, bacon ost og alle de der, skinke, ost, servelat, jordbær syltetøy, nugatti, ja omtrent alt vanlig pålegg kan dere spise... jeg hørte først her om dagen at vi ikke skule spise salami, (visste om spekemat) men jeg spiste salami nesten hver dag med han forrige, og jeg spiser det innimellom nå.... jeg orker ikke være over hysterisk jeg, da blir de mnd veeeldig lange.... kos dere litt nå gravide kvinnfolk, hehehe

Skrevet

Ja, men noen av oss er ufrivillig hysteriske! Og når noen sier "ikke spis servelat og trønderfår" så tørr jeg ikke det. Vet det er latterlig men... Men ja, det minker raskt på ting å ha på skiva. Er rimelig lei sjokade, itaiensk salat og ost.

Matportalen har ingen gor oversikt syntes jeg. Noen mener servelat er spekemat??? Skjønner ikke noe jeg. Er lei mitt egent mat hysteri.

Skrevet

selvelat er jo ikke spekemat.. det er rått og røkt kjøtt som er speke mat...

Ring heller og ta en skikkelig prat med lege el jordmor, ikke gå rundt og være redd får alt du spiser... det er ikke bra....

Og ikke hør på alt du hører.. spesielt ikke fra andre over hysteriske mennesker, hehe

håper du finner en måte, så du klarer og spise noe annet enn sjokade, itaiensk salat og ost.

:)

Skrevet

Spis leverpostei og kos deg du. Hvis du drikke appelsinjuice til tar kroppen lettere opp jernet i leverposteien også har jeg hørt.

Skrevet

Nei, herregud, hva levde de av før i tiden, rart at våre forfedre har vokst opp, og ikke minst vi.

Spekemat har jeg spist. Spiser alt av kjøttpålegg, som salami og servelat. Bare der er god dato så.

det viktigst er jo rakfisk, brier, blåmugg og fiskelever - noe jeg ikke spiser ofte ellers heller, så det ahr jeg kuttet ut.

MEN, ellers koser jeg meg med det meste. Har til å bed spist roastbiff en gang. Montro om bebisen har fått skade av det. Til å med drukket mye sprit, blitt skikkeli full....vell å merke før jeg viste at jeg var gravid. Nei, tror ikke den lille har noe skade av at vi koser oss under svangerskapet og ikke blir for hysteriske....

ps: servelat er IKKE spekemat :)

Skrevet

Jeg vet jeg er hysterisk, og jeg liker det dårlig! Men i morra skal jeg ha meg en deilig brødskive med det pålegget jeg vil ha. Er egentlig av å lese her inne jeg har blitt hysterisk... eller mer hysterisk enn jeg alt var. Men ja, jeg får ta det opp med legen. Greit å få en prat om alt mulig. de vet jeg er litt hysterisk. så de tar meg heldigvis alvorlig.

Jeg tenker også hva foreldrene spiste før og at de klarte seg så bra. Det er den idiotiske nye forskningen som ødelegger alt, :)

Gleder meg til frokost i morgen. Servelat med gurk og majones.... nam.

godt man kan bli tatt litt i øra her inne. :)

Skrevet

Servelat er absolutt ikke spekemat :) Den er jo kokt!!

Og selv synes jeg matportalen ev VELDIG oversiktelig. Og dere som lurer på hvordan folk overlevde før i tiden - så kan jeg si, at veldig mange gjorde faktisk ikke det!

Mye hyppigere spontanaborter, og dødfødsler da!! Synes ikke selv jeg er hysterisk, men jeg unngår bevisst mat som ikke er anbefalt oss gravide. Å gjøre noe annet, hadde jeg følt var egoistisk. Klarer fint å styre unna noen få av mine egne behov for å gjøre det mest mulig trygt for babyen i magen. Selvflgelig KAN det gå utmerket bra, til tross for at men spiser noe som ikke er anbefalt. Men hadde ikke klart å leve med meg selv, dersom noe skulle skje med babyen, som resultat av at jeg ikke hadde brytt meg om anbefalingene.

Som jeg skrev tidligere i innlegger, så er det sykt mye mat man kan spise, og bare noen få sorter man bør unngå. Så jeg forstår ikke helt problemet til enkelte.

Skrevet

jeg vil bare si...at jeg aldri har hatt noe problem med det med å holde meg unna mat som ikke er anbefalt... og jeg føler meg heller ikke hysterisk... grunnen til at jeg spurte om det var farlig med leverpostei er jo nettopp fordi en venninne av meg ( som forøvrig ikke hverken er gravid eller har barn..og jeg er visstnok hennes første venninne som er gravid..) sa ikke spis leverpostei! Syntes det var rart siden jeg alltid har tenkt at det er sunt både for gravide og ikke gravide!!

Synes i grunnen ikke det er noen vits i å krangle om det med hva man spiser / ikke spiser.. det får være opp til hver enkelt. Mange leger og jordmødre gir dessuten også forskjellige råd...så det er ikke alltid enkelt å vite hva som er "rett".. regner med at alle her inne har en samvittighet og at de klarer å stå for de valgene de tar når det gjelder matvalg under graviditeten!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...