Gå til innhold

Når har dere el?

kirsty*2barnsmamma

Anbefalte innlegg

Jeg har det siste året flere ganger kommet over tekst på nettet som snakker om det å ha el på dag 17 eller senere. At det betyr at egget ikke modnes skikkelig og dermed ikke har gode nok kvaliteter til å bli befruktet. Og skulle man klare å bli gravid med el dag 17 eller senere, så ender det ofte med SA/MA... Kom faktisk over en bok som anbefalte par å ikke prøve de syklusene el kom sent.

Jeg har som regel el på dag 17 og lurer på om det kanskje er noe i dette her? Hvilke dag hardere el på?

Fortsetter under...

Hei!

Dette tror jeg ingenting på! Tvert i mot må vel forholdene være supre i livmoren når el kommer så sent, tenker jeg? Da jeg ble gravid med datteren min hadde jeg el på dag 20, syklusen var 34 dager. Dette svangerskapet gikk strålende! Og jenta er så frisk og rask som hun kan bli:-)

Siden dette har syklusene mine blitt kortere for hver abort... én abort til, så er jeg redd jeg ikke klarer å bli gravid mer... Syklusen bør jo ikke være for kort.

Godt at mensen kom, slik at du er i rute til IVF'en!:-) Spennende- jeg har så tro på at dere lykkes med det!!

Klem

Det var godt å lese at du fikk en datter med el på dag 20 :-) For skulle det være sånn så hadde jeg ikke hatt sjangse. I boken "miracles do happen" står det at man faktisk ikke bør ha sex på de syklusene foskulle bli gravid. Jeg har i snitt bare 2 sykluser i året jeg der el kommer før dag 17!

Hmmm... nå leser jeg om ei som var på forsamtale på klinikk Hauksen,og der er de kjempeflinke. Hun fikk beskjed om at siden hun hadde el dag 17 så kunne kanskje grunnen til at hun var uforklarelig barnløs nettopp det, at egget ikke modnes skikkelig... Da er det kanskje litt i det da siden han sier det? Men kanskje ikke dette gjelder alle?

Alle de forskjellige svarene man finner ifht habituell abort, tyder iallefall på at det finnes ekstremt lite forskning på dette!

Jeg er 100% sikker på at mitt vellykkede svangerskap startet med eggløsning på dag 20:-) Hm.... Men... Hvis det stemmer det du leste, så må vel eggene mine bare bli bedre modne for hver abort, ettersom eggløsningen kommer tidligere og tidligere i syklusen for hver abort. Jeg tror personlig ikke at dette har noe å si. Men jeg er ikke lege... Men de vet jammen ikke alt heller. Spesialisten på Fertilitetsklinikken der jeg går sier at en eggløsning er en eggløsning, ellers blir man ikke gravid. Vet ikke om jeg tror helt på ham... Er redd at eggene mine ikke er skikkelig modne når jeg blir gravid, og at det er derfor jeg mister når jeg kommer til et visst stadie... men uansett...Tenker at det må vel være bedre med sen eggløsning enn tidlig iallefall? Ved sen eggløsning må jo endometriet være tykt og fint for et egg å feste seg vel? Hvis eggløsningen kommer for tett etter mensen, så er vel alt håp borte?

Syklus er merkelige greier! Jeg har fått endret lutealfasen min fra 14 til 16 dager etter forrige abort! Det syns spesialisten var litt merkelig! Men forholdene skulle med syklusen jeg har nå, likevel være perfekte for å bli gravid! Så luer jeg på når jeg er klar for en ny runde... Eller om jeg noen gang blir det... Selv om jeg tenker på det minst 20 ganger hver eneste dag!

Å ha diagnosen habituell abort er fryktelig slitsomt syns jeg! Og det hjelper så lite at kollegaer og folk i nabolaget- de vrimler med store flotte mager, og får både nr 2 og 3 og 4! Jeg også vil!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Når var det du skulle til egguttak? Begynner du på medisiner alt nå? Nedregulering, er det det det heter? Jeg er så spent på dine vegne! Tror at dere vil lykkes, og da gir det håp for meg om at medisiner og litt hjelp kan gjøre susen!:-)

Jeg håper at ved ivf kankje eggene mine blir modnet slik de skalog at vi, om vi skulle bli gravid, kanskje ikke mister? Men det er det ingen som vet noe om. Ja denne diagnosen er vanskelig, ingen vet noe som helst og alt er bare teorier...

Jeg skal ringe inn mens 18 mars (min neste mens) og så begynner nedreguleringen på dag 21. Blir spennende, men gruer meg litt også... men er stort sett spent da :-)

Jeg har lest enda mer om dette med sen el, og det virker som om sen el ikke er bra... da jeg gikk på metformin fikk jeg tidligere el... men på pergotime fikk jeg sen el. Ikke vet jeg, tror det beste man kan gjøre er å leve sunt, trene og håpe på det beste. Hva annet kan vi gjøre?

Annonse

Har sen el (dag 17 , eller 16-18) og har mistet flere ganger. Men har 2 flotte gutter frä før. Tror jeg hadde tidligere el på den tiden (mener å huske det). Leste at stress kan forsinke el, kanskje "ro og fred" kan få el til å komme tidligere???

Har også lest om endel som har fått tidligere el når de tar Vitex (Kosttilskudd. Kjøpes på nettet fra utlandet). Har selv tatt Vitex noen mnd, og fått èn el på dag 14, en på dag 16 og nå venter jeg fremdeles (dag 18 i dag). Men forrige lutealfase ble for kort, og har også lest at syklusene generelt kan bli kortere.

Argh! kan ikke fordra slike ting jeg ikke kan gjøre så mye med. Lever ultrasunt for tiden, håper det hjelper snart......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...