Gå til innhold

Noen med erfaringer fra medisinen

Anbefalte innlegg

Skrevet

TRUXAL?

er mot angst, uro og søvnforstyrrelser. har fått det mot sistnevnte....

jeg mener bestemt at legen sa det ikke var vanedannende, men andre igjen sier at det er det...kan hende hun snakket om migrene medisinen da hun sa det...er lit ør i dag så jeg husker ikke..og jeg fant ingenting på felleskatalogen...

noen som har brukt truxal mot søvnforstyrrelser?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er et C-preparate

C-preparater er alle andre medisiner det kreves resept for å få kjøpt. Alt fra blodtrykksmedisiner, p-piller, antibiotika faller inn under denne gruppen. Det er lov å hente medisiner til andre hvis det er snakk om c-preparater. (hentet fra lommelegen)

Men det kan jo bli en psykisk vane at man må ha tablett for å sove.....

Skrevet

Truxal defineres som antipsykotikum. Generelt om disse stpr det i legemiddelhandboka:

"Indikasjoner: Schizofreni og andre psykotiske lidelser, både akuttbehandling og forebygging. Manisk fase av bipolar lidelse. Noen annengenerasjons antipsykotika har forebygging av nye bipolare episoder som indikasjon. Kvalme (cytostatikaindusert og postoperativt, forsøksvis ved uremi). Antipsykotika har i vekslende grad antiemetisk effekt.

Det frarådes vanligvis å bruke antipsykotika over lengre tid til behandling av psykiske vansker uten psykosesymptomer (f.eks. angst, spenningstilstander og søvnvansker, samt psykomotorisk uro, aggressivitet og tilpasningsvansker hos ikke-psykotiske utviklingshemmede, hjerneskadde og demente). Den angstdempende og sedative effekten av antipsykotika er uspesifikk. Virkningen er ikke så utpreget som for benzodiazepiner og oppleves som mindre behagelig.

Som sovemiddel er sederende høydoseantipsykotika mest aktuelle ved psykotiske tilstander. Ved andre tilstander bør bruken være kortvarig, doseringen bør holdes lav, og på grunn av langvarig virkning bør midlene ikke tas for sent på kvelden.

Den viktigste fordelen er at midlene ikke har misbrukspotensial. Til gjengjeld er det fare for motoriske og metabolske bivirkninger og andre komplikasjoner. Særlig varsomhet bør vises overfor eldre samt pasienter med umodent, svekket eller på annen måte skadet sentralnervesystem.

Psykotiske pasienter med Parkinsons sykdom eller lewylegemedemens bør starte med et preparat med svak dopaminblokade, dvs. kvetiapin eller ev. klozapin. Det bør kontrolleres at hallusinose hos slike pasienter ikke skyldes dopaminerg overstimulering (levodopa- eller dopaminagonistbehandling)."

Truxal er blant antipsykotika med mest uttalt sederende effekt, men man bør, som nevnt i teksten ovenfor, unngå langtidsbruk av dette. Generelt bør man forsøke ikke-medikamentell behandling dersom det er snakk om søvnvansker med varigehet på mer enn noen uker. Mitt tips er at du tenker litt selv, og dernest utfordrer fastlegen din til å foreslå søvnhygieniske tiltak!

Skrevet

Er forøvrig ikke så rart at du føler litt ør dersom du har knasket Truxal det siste døgnet...

Skrevet

jeg tok truxal for to timer siden...er ør pga lite søvn i natt....ca tre minutter søvn....ja, ikke sååå ille, men ikke langt unna....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...