Bimmelim Skrevet 18. februar 2008 #1 Skrevet 18. februar 2008 Er nå ganske lei meg og fortvilet. Har hatt 2 forsøk, ett med ferskt egg og ett med fryst, siden november 07. Ble gravid begge gangene, men har også mistet de på ca 5-6 ukers stadiet. Det er så utrolig frustrerende. Tenkte liksom at det å bli gravid var den største bøygen.... Men er nå veldig glad for at vi kan bli gravide da, det er en god trøst. Hva tror dere legene kommer til å si nå før evt neste forsøk? Er det noe spesielt en kan gjøre for at det skal sitte bedre? Medisiner osv... Noen som har noen gode råd å komme med i denne sammenheng? Håper det. Utrolig tøft dette her.......venting venting og atter venting. Vente på nytt forsøk, vente på om egg til innsetting er bra, vente på å ta test, vente på svar på blodprøver som kan bekrefte graviditet eller ei.......osv osv. Synes ikke det fysiske i alt dette her kommer opp i mot den psykiske påkjenningen.....for vår del da. Beklager sytingen......måtte bare få luftet meg litt til noen som forstår og vet hva det er en går igjennom.
Emma*den lykkelige venter Skrevet 19. februar 2008 #2 Skrevet 19. februar 2008 Trise greier...være så nære, men likevel langt fra! Jeg har ikke erfaringer, men plukket opp litt bare. Vet at noen som sliter med habituell abort får Albyl-E, Pregnyl, høyere doser med Progersteron eller Klexane/Fragmin. Men som sagt dette har jeg ikke erfaringer med, men du kan jo diskutere disse medikamenten med legen og se om det er noe han anbefaler. Håper dere virkelig lykkes på neste forsøk
Emilia og lille Oliver:-) Skrevet 19. februar 2008 #3 Skrevet 19. februar 2008 Be om å ta kromosomprøve for å sjekke om du har leiden mutasjon, jeg hadde lest om dette og visste at mamma hadde hatt blodpropp etter bruk av p-piller. Jeg gjorde det etter å ha mistet i uke 6 en gang og 2 negative forsøk etter det. Jeg fikk svar på prøven i uke 10 av svangerskapet etter 2.ivf og ble satt på klexane (blodfortynnende sprøyter) Er i dag 21+4 og til nå er alt gått kjempefint. Om ikke de vil ta denne prøven be om å prøve blodfortynnende iallefall de første 12 ukene, det kan uansett ikke skade.
Bimmelim Skrevet 19. februar 2008 Forfatter #4 Skrevet 19. februar 2008 Takk for svar dere. Første forsøk fikk jeg Bricanyl (tror jeg det hette) ved innsetting. Så fikk jeg også Albyl-E som jeg skulle gå på til og med 12. uke. Men kom jo ikke så langt. Hva er Leiden mutasjon, Emilia med guttebaby i magen?
Gjest Bjørnen Collargol*gravid* Skrevet 19. februar 2008 #5 Skrevet 19. februar 2008 Nå er det ikke vanlig å få utredning for gjentatte aborter før man har mistet 3 ganger, men spør om ikke de kan ta noen blodprøver av deg. Sjekke om du har antistoffer i blodet. Sjekke kromosonene til deg og din mann. Det er ganske mange som blir satt på blodfortynnende etter at de har mistet flere ganger uten at de har noen diagnose. i tillegg så fortsett med progrstontilskuddet til uke 12. Lykke til med neste forsøk!
ArveSølve Skrevet 20. februar 2008 #6 Skrevet 20. februar 2008 Jeg mister også spiren i 5/6 uke. siste gangen gikk jeg på klexane 40 mg for å bedre blodgjennomstømmingen. Det er viktigt med god gjennomstømming i livmoren. mistet og sluttet med klexanesprøytene. Ble lagt inn på sykehuset med blodpropp noen dager senere. Jeg ble testet for fakt. 5 leiden. dette er arveligt og påvirker koagulering og blodsirkulasjonen. Spør legen din om du kan få tatt den blodprøven i forkant av neste forsøk. Jeg tar nå 2 stk klexane 100mg sprøyter til dagen, Håper det går bedre neste gang. Jeg skal ha mitt mitt 5 utak i april/mai. Lykke til med neste forsøk.
eple3 Skrevet 20. februar 2008 #7 Skrevet 20. februar 2008 Har sett at mange får blodfortynnende etter å ha mistet flere ganger, bl.a. pga leiden mutasjon (feil i koaguleringsfaktorene i blodet som kan føre til blodpropp, bl.a. i morkake/livmor), men også uten å ha fått diagnosen. Er kun en blodprøve som skal til så spør om de ikke kan få gjort dette (selv om standard utredning først begynner etter å ha mistet 3 ganger). Ved dette fryseførsøket fikk jeg i tillegg til progynova og progesteron også hcg sprøyter to ganger i uka - dette pga mistanke om for lavt progesteron (mener å huske at hcg bidrar til økt egenproduksjon av progesteron) - fortsatte med dette tom uke 12. Håper dere får det til ved neste forsøk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå