Mamma2OO5 Skrevet 18. februar 2008 #1 Skrevet 18. februar 2008 Her går det i soyasaus og salt og pepper. Kunne helt sikert hatt oppi noe mer kjenner jeg...
Gjest Skrevet 18. februar 2008 #2 Skrevet 18. februar 2008 ofte en salig blanding:) Hviløk, chilli, vårløk er oftes i. Paprika krydder og rista sesamfrø, og gjerne fersk ingefær.
Cat78♥VerdensVakresteDatter♥ Skrevet 18. februar 2008 #3 Skrevet 18. februar 2008 Salt, pepper, paprika og cumin. Cumin bruker jeg forøvrig i nesten alt jeg steker:))
Alba44 Skrevet 18. februar 2008 #4 Skrevet 18. februar 2008 Cayennepepper, piffi, paprika, piri piri + aromat. Ikke alt sammen da, men en god blanding av flere.
Mamma2OO5 Skrevet 18. februar 2008 Forfatter #5 Skrevet 18. februar 2008 takk:o) Blir litt for sterkt for gutten (og meg som sliter med halsbrann) med chilli og cayenne, men de andre hørtes gode ut da:o) hvorfor bruker du cummin i alt du steiker cat?
Sivalur Skrevet 18. februar 2008 #6 Skrevet 18. februar 2008 cat - det lurer jeg også på. Og så lurer jeg på hva som er forskjellen på cummin og karve...?
Gjest Skrevet 18. februar 2008 #8 Skrevet 18. februar 2008 spisskummin, kummin eller cummin er et helt supert krydder. Midtøstens hemmelighet. Fungerer veldig bra i kjøttkaker. Karve og krydder er to helt ulike smaker. Kummin er litt røykt på en måte..jord og midtøsten.
Sivalur Skrevet 18. februar 2008 #9 Skrevet 18. februar 2008 Å, mente ganske sikkert at i min ordbok var cummin oversatt med karve jeg da... hehe, jeg er ikke noen matekspert nei!
Gjest Skrevet 18. februar 2008 #10 Skrevet 18. februar 2008 Soyasaus, chili sursøt saus, grillkrydder,peppermix,løkpulver,hvitpepper,paprikakrydder og litt dill, noen ganger litt kyllingkrydder oppi om jeg har kylling til den stekte risen.
Gjest Skrevet 18. februar 2008 #11 Skrevet 18. februar 2008 jeg svarte for fort. Forveksling av kummin og karve Karve = kummin og spisskummen = spisskarve. Karve og kummin er det samme. Navnet er carum carvi på latin (kümmel på tysk, caraway på engelsk, kummin på svensk, kommen på dansk, siya jeera på indisk). Spisskarve og spisskummen er det samme. Navnet er cuminum cyminum på latin (kreuzkümmel på tysk, roman caraway eller cumin på engelsk, spiskummin på svensk, spidskommen på dansk, jeera på indisk). Krydderfrøene ligner utseendemessig, og kan forveksles. Oversettere av kokebøker og matjournalister har bidratt til å forvirre. Spisskummen er hyppig brukt over hele India i all slags retter, og introdusert i vesten sammen med interessen for eksotisk mat. Kjenner man duft og smak, er det vanskelig å ta feil mot karven, som vi bl.a. kjenner fra nøkkelost og surkål.
Sivalur Skrevet 18. februar 2008 #12 Skrevet 18. februar 2008 Takk for veldig bra svar! Da har jeg nok brukt mye feil. Har laget en del indisk mat 'fra bunn av' med en indisk kokebok på engelsk. Og der det har stått cumin har jeg brukt karve. Men der skulle jeg altså brukt spisskarve hvis jeg forstod dette riktig. Cumin = spisskarve og caraway = vanlig karve altså. Thanx!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå