Gå til innhold

Spark til glede og bekymring

trude_fikk_tvillinger_mai08

Anbefalte innlegg

Jeg er nå 23 uker på vei og har hele veien kjent liv siden slutten av desember. Men hele tiden har det kun kunnet føles liv på høyresiden, der gutten ligger. Har ikke tenkt så mye mer på det, annet enn at jeg kom til å kjenne mer fra jenta etterhvert.. men tiden har gått, sparkene blir hardere og tydeligere.. Men jenta kjenner jeg ikke. Fullstendig ro på venstresiden der hun ligger.

Har nevt dette for jordmor og hun sier at det kommer an på hvordan barna ligger på om du kjenner dem eller ikke og jeg slo meg jo til ro med det. Fikk også høre hjerteslagene deres for en ukes tid siden, til mye om og men - fordi jenta er en sjkikkelig stapeis og gjemmer seg hver gang.

Men nå skal de jo være ganske store og jeg kjenner gutten sparker og sparker nesten 24 timer i døgnet og klarer ikke la vær å bli bekymret for at noe ikke er helt som det skal, men vil jo ikke virke helt hysterisk heller.

Ny ultralyd og kontroll på sykehuset om en ukes tid, lurer på om jeg skal ta opp det igjen...

Er jeg helt på trynet panisk? :)

Fortsetter under...

Jeg har hatt det litt på samme måte. Kjenner mer bevegelse på høyre side. Da jeg tok det opp med jordmor fikk jeg en ganske god forklaring egentlig. Den andre tvillingen ligger kanskje sånn at den sparker inn i tvillingen sin, og ikke ut i magen sånn at du kjenner det.

Noen ganger pleier jeg å legge meg på venstre side, da får jeg ofte en reaksjon innenfra. ;)

Hvis du er bekymra bør du ta det opp. Jeg syns også det var rart at jeg bare kjente liv på den ene sida. Men på hver UL ser jeg jo at det er masse liv på venstre side også.

Så nå bekymrer jeg meg ikke lenger. :)

Kan bare beroligge deg, sånn er det hos meg også. Er nå i uke 36, får tett oppfølgning på sykehus og hver gang er det to aktive krabater i magen. Tvillingen til høyre ligger litt dypere enn den til venstre så det er forklaringen på at jeg ikkje kjenner så mye bevegelser på høyre side. Er det bekymring, så be om en ekstra UL. Nå ligger mine i sete, for tiden, så det hadde litt å si også.

sån har det vært hos meg hele tiden og.. tvilling 1 på venstre side er mye roligere enn den andre.. morkaken ligger foran så det er litt av grunnen. har også vært bekymret, er på sjekk en gang i uka, og alt er bra med begge to!! en natt ble jeg super bekymra, da ringte jeg til ullevål og fikk sjekket det med en gang. er en ekstra bekymra og en merker avik fra det en pleier skal en ringe!! Er 36-3 i dag jeg.. så ikke så lenge igjen nå

Nesten samme opplevelser her. Tvilling 1 ligger langt ner i bekkent og sparker sannsynligvis både i tvilling 2, morkaka og i ryggen min så det er ikke ofte jeg føler spark her. Kan også være så at han sparker på nesten samme steder som nr 2 og at jeg egentlig ikke vet hvem som sparker hvor...??? Men innimellom føler jeg noen som snur rundt der inne.

Men føler du deg urolig så ta det opp igjen, det må du. Klart man blir nervøs for de små der inne.

Annonse

Her er vi tydeligvis mange i samme båt! Jeg har bekymret meg for akkurat det samme som deg. Er 24 uker på vei, og kjenner massevis av sparking og liv på høyresiden. På venstresiden kjenner jeg mye mye mindre. Det hender jeg kjenner bevegelse som jeg tror kommer derfra, men føler meg aldri/sjelden sikker på at det virkelig er derfra, og ikke bare den på høyre side som sparker mot venstre, hvis du skjønner.

Men, jordmor hadde ingen problemer med å finne begge hjertene for to-tre uker siden, og via doppleren kunne vi også høre spark fra den venstre, selv om jeg ikke kjente dem. Så da er det vel forhåpentligvis som de andre sier, at det har med hvordan den ligger, hvilken vei den sparker osv.

Jeg skal på første sykehuskontroll på fredag, og kommer nok uansett til å spørre der.

Det er veldig betryggende og godt å se at fler har det likedan, og at fler har meldt bekymring over det. Ja, det er vel sånn det skal være - i forhold til hvordan barna ligger inni magen.Men det er likvel lett, hvertfall for meg, å tenke i alle mulige retninger når jeg kun kjenner det ene barnet og ikke det andre. De sier jo at man skal kjenne liv fra begge hver eneste dag etterhvert, men det går vel ikke så lenge hun ligger slik hun ligger.

Akk og ve! Får smøre meg med tålmodighet til førstkommede mandag . Da er det ny kontroll og ultralyd, så da får jeg både se selv og høre at alt er som det skal - får vi da håpe:)

Jeg synes også det er vanskelig å avgjøre hvem det er som sparker. Til nå har mine ligge mer eller mindre over hverandre. TV1 jenta er nok mye roligere enn broren, for jeg kjenner desidert mest spark oppe. Men innimellom gir også frøkna klare signaler på at hun er der, men da som mer forsiktige støt helt neders på magen, rett over skambeinet (for et forferdelig ord!). Tror hun bokser ;o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...