Gå til innhold

Vogn og bilsete?

Anbefalte innlegg

Begynner å tenke litt utstyr nå, og bilsete må man jo ha før fødsel - hvis ikke så er det litt vanskelig å frakte bebisen hjem!

Noen som har tenkt på hva slags de skal ha?

Jeg syns det ser så greit ut å finne et bilsete som kan klikkes på vognen, så man slipper å vegge bebisen når man skal ut av bilen en tur (i butikken, for eksempel!)

Jeg syns Maxi Cosi ser veldig bra ut, og jeg har hørt de kan klikkes på forskjellige understell til vogner - men vet ikke hvilke vogner dette funker på? Noen som vet det?

Ser også at Teutonia har noen bilseter til nyfødt som kan klikkes på enkelte av deres vogner - og jeg syns jo de vognene er fine (spesielt Prestige og Mistral S), men må se de i butikk snart og ikke bare på nettet... Og Naxi Cosi vet jeg har gjort det veldig bra på sikkerhetstester etc, men aner ikke hvordan Teutonia sin er i forhold? Vil jo at det skal være sikkert for den lille!

Noen som har kjøpt eller har erfaring med dette fra før?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136889535-vogn-og-bilsete/
Del på andre sider

Fortsetter under...

I følge de siste testene er det HTS izi sleep og Maxi Cosi cabrio fix som skal være det beste. (Men det er jo stadig nye tester da, så skal vel ikke stole blindt...)

Da jeg sjekket på nettet likte jeg godt det HTS setet med at du kunne legge ned ryggen osv. Hadde bestemt meg for HTS setet da jeg reiste i butikken og kom igjen med maxi cosi med base isteden. På maxi cosi setet var det veldig fint med den innebygde solskjermen, og base systemet var helt genialt. HTS setet var fryktelig tungt! Fått ungen oppi der så hadde jeg ikke båret det langt før jeg var sliten. Slo fra meg dette setet pga vekten.

Jeg har Quinny freestyle vogn fra før og er kjempefornøyd med den. Litt liten kurv under vogna, men veldig god og trille. Også helt perfekt på trange steder. Liker også godt løsningen på myggnettingen som du fester med glidelås. Da er du sikker på at det er tett. Jeg kommer bare til å kjøpe dreami bag og sette på det understellet jeg har. Håper at lille pjokken er fornøyd med et søskenbrett innen sommeren;o)

Glemte å skrive at om noen har bestemt seg for Maxi Cosi setet så var det bra tilbud på dette på baby shop nå. Jeg betalte 999,- og det er jo det samme som mange forlanger for brukt. Basen kostet 1599,- men det er jo valgfritt om du vil ha base eller ikke. Praktisk men ikke nødvendig.

Men Maxi Cosi kan man ikke legge ned ryggen på eller? Jeg skulle egentlig hatt noe alt i ett: bil, vogn, ligge... Men hvis det (f.eks. HTS) er så tungt at man ikke kan bære det, så utelukker det seg på en måte automatisk. Vanskelig.

Har ikke begynt å kikke enda, men må vel snart.

Så vidt jeg vet er det kun HTS som har nedleggbar rygg. (Kan ikke legges ned under kjøring, bare da det står på gulv eller vogn)

For meg var HTS setet alt fort tungt. Ungen vokser fort, og det blir fort noen kilo. Vil tippe HTS setet var langt bortimot dobbelt så tungt som Maxi cosi.

Jeg har Qunniy vogn og har kjøpt maxi cosi sete, og skal kjøpe dreami bag til denne vogna. Veldig greit da dette setet kan festes rett på vogna i samme festene som bagen. Greit om ungen sovner i bilen osv.

Flere seter som kan festes på vogn, men pass på at bag og bilstol kan festes med samme fester. Ellers blir det veldig tungvidt i bruk om en må skifte adaptere.

Annonse

Maxi cosi passer ihverfall på de forskjelligeQuinny modellene og Mura vogner. Mener å ha sett dette setet på Easy walker også men fant ikke noe om den kombinasjonen på hjemmesiden til Maxi cosi.

Gå inn på hjemmesiden til Maxi cosi så ligger det bilder og beskrivelser der;o)

hts kan du legge ned ryggen på ja, men ikke kjøre med den sånn.

maxicosi går på

- quinny freestyle 3xl

- quinny zapp

- quinny buzz

- quinny speedy

- easywalker classic

- easywalker sky

- Tfk joggster 3

- Tfk joggster twist

- Tfk buggster

- buggaboo

- Maxi cosi mura

easy sleep går også på de fleste vognene som maxi, men anbefaler maxi cosi. den er ikke like tung. og garantien på quinny og mura gjelder ikke hvis du bruker en annen stol enn maxi cosi. (hvis du skulle få en skade da selfølgelig) dette fordi det er samme leverandør. og bruker man noe fra en annen leverandør gjelder ikke vogn garantien.

på teutonia passer britax. da må man kjøpe et stativ som sette på vognen. på de andre vognene bruker man adaptere.

Tusen takk - akkurat den infoen jeg er ute etter! :-) Da er det bare å finne ut hvilken vogn jeg syns er best, da! Syns det er utrolig vanskelig, og så er både mannen min og jeg høye (jeg er 178), så da er det noen vogner som virker litt for lave rett og slett... Noen tips her også? :-)

tja TFK er vel kanskje best av de. Er vel høyest og, man kan jo regulere handtket på den. Du kan jo det med quinny og da, men tfk er vel bedre.

Jeg ville valgt tfk fordi:

- Den har passe stor bag.

- Den er lett og god å trille.

- Den har lufting i kalesjen på bagen.

- Sittedelen er stor og romslig.

- Den er myk og god og puster.

- Det er myggnetting i kalesken på sittedelen.

- Kalesjen er stor og fin.

- Ryggen er lang i sittedelen så det er en vogn man kan ha en stund.

- Det er bevegelig fotbrett med 3 "stillinger"

- Handbrems med skivebremser på bak hjulene.

- Veldig lett og slå sammen.

- Til å være en ganske "Stor" vogn tar den utrolig liten plass når man slår den sammen.

- Det er en god og solid vogn.

Det som folk kan syntes er dumt er at du ikke kan snu sittedelen. Barnet vil sitte fra den i den, men det blir man vandt til.

Uansett på quinny kan du jo snu, men det som er greia da er at man bør passe på at sittedelen blir snudd slik at den står fra den hvis barnet skal sove. Vognen er mere "stabil" når tyngden på barnet kommer der hvor det er to hjul. Ellers vil den jo ligge på den siden med et hjul.

Quinny freestyle 3xl er jo også en populær vogn men:

- den er mye mindre i både sittedel og bag.

- Varer ikke like lenge.

- den tar mye større plass

- er bred ved bakhjulene

men vet mange er fornøyd med den for det da. Ellers er jo speedy kort i ryggen og kommer uten bøyle. Den kan ikke legges helt ned eller taes helt opp i ryggen.

Men uansett er nå lurt å ta en tur å se på vognene da. Prøvetrill i butikk, prøv den i bil osv.

Såvidt jeg kan se så har tfk bare 3-hjulinger? Jeg tror jeg vil ha 4 hjul, for jeg føler at barnet ligger mye mer stødig i det... Vet du om hvilke som er høye der? Skal i butikk å se på vogner i kveld for første gang, blir bra!

Jeg hadde egentlig sett for meg Teutonia Prestige, men det er visst så lav, utrolig kjipt, for ellers er den jo veldig fin... Hmmm... godt det er litt tid igjen! :-)

Annonse

jepp tfk, quinny og easy er 3 hjulinger. du har sikkert vært i butikken nå, men emmaljunga og simo er gode vogner og litt høye også. på de går ikke bilstol da. er for det meste de med 3 hjul som det går på. men ja teutonia er litt lav forhold til andre.

Har vært i butikken nå, og ble overrasket over hvor lave alle er! Syns i tillegg at de fra Simo var litt digre og klumpete... Har hørt mye positivt om Emmaljunga, men de hadde ikke disse vognene i den butikken jeg var i, så gir det et nytt forsøk i morgen i en annen butikk. Emmaljunga har egne bilseter til enkelte av vognene, så kanskje det kan fungere?

Den eneste vognen vi fant som så ok ut i butikken, i forhold til høyde, var Bertini X2- men denne har jeg ikke hørt noe om, og det gjør meg litt skeptisk... Drømmen er å finne den perfekte vogn, som holder så lenge barnet trenger vogn, omtrent! Men har venninner som har vært gjennom 10 vogner uten å bli så mye klokere av det...

Emmaljunga har bilseter der barnet har mer liggestilling mens det er lite. Har ikke prøvd selv, har bare lest om det. har forstått det som at den hodebeskyttelsen er regulerbar, og når du skyver denne nedover i setet for å passe en liten baby, endres liggestillingen automatisk. Når du flytter hodebeskyttelsen opp etterhvert som barnet vokser, flyttes liggestillingen mer opp i sittestilling. Litt kronglete forklart,men:)

Da har vi vært i butikken og fått sett på Emmaljunga, og det blir nok enten Mondial Duo Combi eller Edge Duo Combi! De er utrolig fine, med mange funksjoner, pluss at den er høy! Blir nok sportsunderdel, for syns det er veldig greit med vendbart håndtak! Den er litt tung, men får heller ta det som trim. Barnesetet som hørte til så også veldig bra ut! Den er utrolig dyr, da, men får titte rundt og se om det er noen steder man kan få den billigere... Har hørt det er billigere i Sverige, så skal sjekke ut det.

Litt deillig å ha funnet vogn og bilsete!! :-) Vi gleder oss til å kjøpe den og få den i hus!! Det eneste som virker litt negativt med vognen er at det ikke er svingbare forhjul og at det er teleskophåndtak (syns knekkhåndtak virker bedre...), men alle fordelene veier opp for de veldig få ulempene!

alle bilstoler som kan festes på vogner går på oth urban jungle. Endel vogner er universale, passer alle stoler (som kan festes på vogn).

Det fins en side med oversikt over de forskjellige setene og vognene, men husker ikke hvor den er..fant linken på babyverden tror jeg..

• 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...