Gå til innhold

"Utenlandske navn" til norske etternavn

Anbefalte innlegg

Mange her inne reagerer veldig negativt på utenlandskklingende navn som Savannah, Michelle, Vincent etc. Jeg synes forsåvidt det må være ok å velge disse men får veldig ståpels av navn som Michelle Olsen eller Savannah Stølen.

Det er liksom da de blir litt "feil", harry på en sånn måte som jeg i min barndom tenkte om de som het Ronny Bråten. At jeg tenker litt her har muttern sett for mye såper på dagtid...

Hva synes dere, er det like greit med Sienna Pedersen som Helene Pedersen eller Liam Hellestø som Lars Hellestø?

Fortsetter under...

Jeg synes navn bør vurderes som en helhet og fornavn bør stå i stil med etternavnet. Både kjæresten min og jeg har 2 nasjonaliteter og vi må altså finne et navn til vår kommende baby som passer i 3 land og til et norsk og et utenlandsk etternavn. Mange tenker vel nettopp at de vil finne navn som kan fungere like godt i utlandet som hjemme, men det finnes mange slike navn som ikke behøver å virke jålete eller harry. Jeg synes det er helt gruuuuusomt med navn son f.eks Antoinette Halvorsen eller Britney Larsen når det finnes så utrolig mange navn å velge mellom!

Jeg er helt enig med deg. Jeg tenker at mor har forlest seg på kiosklitteratur hvis jeg ser f.eks. Savannah Gundersen eller Tristan Johansen.

Det er viktig at fornavn og etternavn skaper en helhet - ikke bare ser og høres latterlig ut.

Ja jeg er enig i at i ekstreme tilfeller høres det helt forferdelig ut. Men, det er også andre navn enn Åsmund og Gunnhild som passer bra til norske etternavn. Laura eller Victoria for eksempel høres ikke kjempe norske ut, men de har likevel vært her i generasjoner, og passer bra til norske etternavn synes jeg. Det er harry med for utenlandskklingende navn, men det er absolutt flere navn enn norske bondenavn som har klasse:)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...