Gå til innhold

Hadde en diskusjon i helgen- om muslimer og tørking på do. Ekkelt.

Anbefalte innlegg

En jeg kjenner har annsatt en svært troende muslim i sitt firma. Han hiver seg ned på kne enten det passer eller ei når det er bønnetid. Noe som var helt greit for denne sjefen.

Men problemet er at når han er på do så tørker han seg med venstre hånd UTEN dopapir. Etterpå vasker han hånden i vasken, og det ser ikke ut på doen der. Han sjefen og andre i det selskapet jeg var i mente at det var helt vanlig at muslimer gjorde slikt.

Altså greit nok at de tørker med venstre hånd. Da det er den "urene", men jeg nekter å tro at det er vanlig blant muslimer i Norge å ikke bruke dopapir. Da har ihvertfall jeg spist min siste kebab!

Noen som vet om dette stemmer?

Fortsetter under...

Annonse

Jeg har jobbet i et muslimsk land, et skikkelig skralt muslimsk mann uten spesielt bra infrastruktur, dvs folk gjør fra seg både her og der.

På murvegger og sånt var det ofte fire lange brune streker som om noen har tørka seg i ræva uten papir og dratt bæsjen av på veggen, men jeg vet ikke om det var det det var selv om vi trodde det.

Men her hadde de jo ikke så stor tilgang på dopapir.

Om muslimer i Norge gjør det... Jeg velger å tro at det ikke stemmer!!!! Vi har jo dopaipr!!!!

Det har i hvertfal aldri vært noe problem her selv om jeg har hat mange muslimer ansatt. Tror ikke dette har noe med islam å gjøre, men at det er det vanlige i noen land. Mange som oppfatter oss som ekstremt urenslige, forde vi bruker papir og ikke vann, også.

Alle muslimer jeg kjenner synes det er ekkelt at vi ikke har bide på toalettene, de er vant med å bruke papir OG vann/såpe, og synes vi er urenslige.

Det med å bruke venstrehanda er nok mer et sjeldent kulturelt fenomen.

Skjønner at noen kanskje ikke har hatt annet valg der de kom fra, men at de fortsetter med det her.....

Og jeg tror ikke det kan gjelde de fleste altså. Men i den vasken ligger det igjen rester etter at han har vert på do.

Så denne sjefen hadde en litt kjedelig oppgave i dag ja. Å drive "dotrening" med en voksen mann!

for det første ÆSJ!!!

for det andre så har det ingenting med religionen Islam å gjøre. Tror at det har med hvilket land de kommer fra og deres kultur/tradisjon.

Jeg er selv muslim og har faktisk aldri hørt om det....æsj...det er en grunn til at dopapir finns...

Annonse

Det er faktisk sant!

Da jeg var i kosovo satt jeg på toalettet og ante ingen fare før jeg var ferdig og skulle tørke meg...

Det endte med at jeg ropte på min kjære som måtte innom tre butikker for å få toalettpapir!!!

Han kom tilbake til meg som satt sint og ventet.

Han sa at han trodde de hadde sluttet med å bruke hånden for lenge siden, da de var fattige før!

Der tok han jammen feil, dette er noe som var helt normalt.

Meg og sambo ble ledd av når de så at vi hadde toalettpapir på toalettet vårt...

Æsjameg!

Æsj, det der hørtes ekkelt ut. Pappaen til dattern min er/var veldig muslim men han tørket seg aldri da med hånden.. Da mener jeg det var dopapir først så vasket han seg med vann etterpå.. Fysj a meg hvor ekkelt det er når de tørker seg bare med hånde..

Hygiene er veldig viktig i en praktiserende muslims liv!Det er grunnen til at vi i tillegg til bare å tørke med papir(det er egentlig ganske lite hygienisk),også vasker oss når vi har vært på do.

At det finnes ikke-praktiserende og mer eller mindre urenslige folk blant muslimer også er klart,det gjør det jo overalt.Tror ikke det trengs muslimer for å gjøre toaletter udelikate ihvertfall.

Tydeligvis noen som trenger å oppleve verden utenfor Norges trygge grenser... Det er mange land feks i Asia hvor vestlige doer ikke er i bruk i stor grad, men hvor man kun benytter squatters (hull i gulvet). Her benyttes venstre hånd som "dopapir" sammen med vann fra en bøtte. Derfor anses venstre hånd å være "uren" og man skal feks ikke hilse på noen eller gi folk noe med denne hånden. Dette er et kulturelt fenomen og har vel for pokker ikke noe med religion å gjøre!!! Kristne, buddhister, hinduer etc i disse landene gjør akkurat det samme.

Her hjemme er vi ganske så bortskjemte, men tenk over det at hvis hele verden skulle benyttet dopapir, kunne vi glatt vinket farvel til restene av regnskogbestanden... Når det er sagt, er jeg en sterk tilhenger av dopapir selv, men har allikevel respekt for kulturelle forskjeller når det gjelder toalettvaner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...