Gå til innhold

Her er teksten til historielæreren med Øystein Sunde=) Han er GENIAL, den mannen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, det er jeg som er historielæreren deres denne timen, lektor Fjertfjell er syk, og... så jeg skal ha denne klassen, da, i historie i dag og hele neste uke.

Lektor Fjertfjell sier at dere driver med norgeshistorie og er kommet midtveis i "Soga om Harald Jordfreser", så jeg tenkte jeg først skulle stille noen få kontrollspørsmål fra pensum før jeg da gjennomgår leksen til tirsdag.

Ja, Harald Jordfreser han het jo ikke det da han ble født, han het Harald fra Bøtta og var bror til Hårek fra Bøtta. De var født i en bøtte begge to.

Dette står det jo ikke noe om i bøkene men jeg har studert i mange år ved Hysterisk Institutt og har den ene hysteriske egenskapen, hehe, hysteriske kunnskaper som jeg gjerne vil dele litt med dere, da. De het, brødrene Bøtta ble de kalt, og Hårek fra bøtta var den første bøttefødte og Harald den andre bøttefødte.

Husker dere hvilken norsk konge som var far til brødrene Bøtta? Han het Magnus til fornavn, da blir det Magnus? Magnus Lagabøtter, det er helt riktig! Det var han som laga de bøttene som gutta ble født i kan du jo si, da.

Jeg synes dere er flinke!

Vi leser av sagaen: Den sommeren fikk Harald Jordfreser et langskip av kongen, førti mann og en frille, og de stakk til havs. Frillen hun het Veldreid Skrævadottir og hadde flyktet fra Island etter et mislykket ekteskap med Harald Håndjager, og var klar for gutta på tur! Med mykje sjalottlauk...

Så Harald gikk og kjøpte ny kompasshøne, det var sånn høne de holdt i halsen og seilte den veien høna sparka, og denne høna den sparka dem rundt i norskehavet i toogtyve døgn til de var helt sikre på at de ikke visste hvor de var.

Dette ble behørig feiret med en del uspesifisert drikke, og etter noen dager til så var det en som plutselig fikk se land. De rodde inn, og der sto Helge Ingstad! De hadde kommet til Vinland det gode, Cola-automatens hjemland, og her ble det gjensynsglede og stor stas og Harald Jordfreser fikk en hest av Helge Ingstad med beskjed om å ri inn i landet for å se om han kunne se noen indianere.

Det gjorde Harald, og han kom til en indianerleir, det var Mitsubishi-indianerne han kom til, og fikk hilse på høvdingen og Erik Bye og sjømannskoret og Tore på sporet og et fjernsynsteam... Men høvdingen, det var en staselig kar med mye fjær som het Ulmende Misnøye.

Han het Ulmende Misnøye fordi kona het Løpende Utgifter. Og de hadde en del barn sammen, Løpende Utgifter og Ulmende Misnøye, blant annet hadde de to vakre døtre som het, som var blitt sekretærer for Erik Bye, som het Ventende Samtale og Manglende Bilag

. Men de hadde en datter til som var ennå vakrere som het Buksene Nede.

Og det gikk ikke bedre enn at Harald Jordfreser ble tatt på Fersk Gjerning, som forøvrig var den andre hustruen til høvdingen, den kan dere tenke litt på.

Han hadde mange koner, den første kona hans hun het Dundrende Hodepine, de hadde ingen barn sammen, naturlig nok, men han hadde mange barn med en annen hustru som het Sugende Underlag! Og de barna het Lille Bjørn, Store Stå, Hus, Fire Like, Liten og Stor Straight, Kommende Søndag og Førstkommende Mandag!

Og da tror jeg det er like før det ringer ut, så dette sier vi blir leksen til tirsdag, så sees vi da! Vel møtt!

Skrevet

Eller gå påå youtube og søk etter Øystein Sunde, så finner dere flere versjoner av "Soga om Harald Jordfreser.

Er kjempebra!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...