Gå til innhold

"Pusher" man frem overgangsalderen ved IVF?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurte litt på dette. Man henter jo ut en god del egg ved hvert forsøk, og er det ikke da naturlig at kroppen egglageret blir "tappet"? Altså at man kommer nærmere overgangsalderen fortere fordi man klusser med systemet, fremskynder det på en måte? Eller kommer den tiden kun pga alderen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har spekkulert litt på det samme. jeg har høy FSH slik som de som er på vei inn i overgangsalderen, men jeg er berre 21 (blir 22) år gammel. Jeg tenker også litt at feks en høy FSH verdi forteller ikke berre om eggreservene men den kan fortelle om selve kvaliteten på eggene. Dermed tenker jeg også at jeg kan ikke forstå at min FSH feks skal bli enda høyrere fordi jeg skal gjennom IVF.. Eller man kan tenke at jeg kan ikke fforstå at en som har hatt en helt fin FSH verdi som går gjennom mange IVF behandlinger plutselig får en høy FSH verdi pga alle eggene som er tatt.

jeg håper at selv om man tar en del egg på disse fordøkene så trenger det vel kanskje ikke gå ut over FSH verdien, som igjen kan indikere tidlig overgangsalder.

Når det er sagt så mener de at selv om jeg har en høy FSH så er ikke jeg inn i en tidlig overgangsalder, jeg berre sliter med det samme som de som er på vei inn i den i en alder av 40 år når det gjelder fruktbarhet.

jeg tror kanskje dette med overgangsalder er mer komblisert enn som så, men jeg vet jo ikke. hadde vert interessant å funne ut av det

Skrevet

Jeg skjønner tankegangen din. Men hvis man får ut massevis av egg og de er helt topp, så må man vel være ganske fruktbar også. Det kan vel ikke bare rase nedover etter IVF? Håper flere har innspill her....

Skrevet

ja, sier meg enig med det. er ikke sikkert det er antall egg som pusher kvinnen i overgangsalderen, men mer det at kvinner i overgangsalderen har lite elle ringen egg. Sjønner?

Skrevet

tror ikke at antall egg har noe med overgangesalderen å gjøre, men heller med det hormonet i kroppen (hjernen) som modener eggene. trodde vi har mer enn nok antall egg i oss enn vi noen gang behøver, men som sagt at de da ikke modnes lenger osv..... vet ikke.....

Skrevet

Man tar ikke flere egg ut en de som ville ha gått til spill i en vanlig naturlig syklus. Kroppen vår fungerer slik at i hver eggestok så begynner det å dannes flere follikler i hver eggestokk hver syklus, det kan være alt fra 6-20 i hver eggestokk, her kommer FSH verdiene inn, med høye verdier ofte ferre eggesekker eller follikker som vi kaller dem. Deretter begynner kroppen å redusere follliklene og bare de beste fortsetter å vokse, dersom det er helt som det skal så blir det igjen en på hver side som blir store og fine og den som har best kvalitet av dem havner i livmoren, men det forekommer jo noen ganger to egga tvillinger da har det blitt sluppet 2 egg enten fra samme side eller en fra hver side. Det er ofte eldre som slipper flere egg, da er kroppen litt i ubalanse og ikke greier å gjøre det den skal, for teoretsik skal det jo bare være et egg som kommer i livmoren da.

Det hormonene gjør er at de stimulerer hormproduksjonen slik at de blir høyere nivå en normalt slik at det blir produsert flere follikler, slik at flere egg kan hentes ut.

Så dette betyr man sløser ikke med eggene når man tar IVF eller holder på med andre hormoner. Men FSH har noe med hvor lett det er å stimulere eggproduksjonen, desto høyere FSH desto vanskeligere er det å stimulere eggproduksjonen. Ellers er kroppen vår laget slik at de beste eggene blir brukt opp først har jeg lest også.

Skrevet

Enig med Twinanne..Kunne ikke forklart det bedre selv ;-)

Skrevet

Jepps Twianne har nok engang knakande gode svar og råd! Dette var akkurat som Hausken forklarte det til oss, faktisk enda mer presist og klart :)

Hausken kallte det "et myggstikk i livets sammenheng" da han forstod jeg var skeptisk til IVF, dette gjentok sambo på bilturen hjem, og du kan si at han har ikke sagt det igjen, hehehehe - han fikk høre at et myggstikk - DET er det ikke, men skjønner jo Hauskens poeng, en tukler ikke med kroppen i større grad enn at en lar nettopp de eggene som ellers ville modnet i en bestemt syklus. De modnes normalt kun til et visst punkt før kroppen velger ut ett av de og lar resten gå til grunne - det er derfor vi starter med spray (settes i kunstig overgangsalder - for å unngå utvelgelsesprosessen av det ene egget) deretter tilføres ekstra av kroppens eget hormon FSH slik at alle får modnes istedet for kun det ene egget. Så man tar ikke flere egg fra "lageret" enn det man ville gjort i en vanlig syklus, man lar bare hele bunten modnes :)

Hvordan går det forresten med deg Twianne???? Må lage en ny tråd så jeg lettere når frem til deg. Er spennt på hvordan det står til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...