Gå til innhold

Flere her som får angst, depresjon og paranoia av alkohol?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynte å drikker når jeg var en 14-15 år, og har alltid oppfattet alkoholforbruket mitt som moderat, men normalt. Jeg har vanligvis drukket annenhver eller hver helg i mangen år. Jeg blir beruset, men bevarer kontrollen. Dvs at jeg kan gå på rett linje og snakke sammenhengende, fornuftige setninger uten å snøvle. Samtidig har jeg slitt en del med depresjon og angst. Jeg hadde en del kontakt med BUP pga dette tidligere.

Senere har jeg eksperimentert med andre rusmidler på siden av alkohol. Som følge av dette avtok alkoholforbruket en god del, og med påvirkning av omgangskretsen min hvor det er en utbredt oppfatning av at alkohol er mer skadelig enn lovverket skal ha det til, kuttet jeg det etterhvert helt ut. Sammen med alkoholen forsvant også angsten. Jeg har etter dette holdt meg til andre rusmidler, da bare en gang i blant.

Etter en årrekke begynte jeg igjen å ta meg en og annen øl eller glass vin. Dette går fint, men hvis jeg drikker mer enn to eller tre alkoholenheter, møter jeg en gammel, velkjent klump-i-magen-fornemmelse dagen derpå, likegyldig hva jeg gjorde kvelden før. Det har ikke noen sammenheng med bondeanger. Er dette vanlig eller er det jeg som er annerledes skrudd sammen enn andre?

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg får angst, depresjon og paranoia av å være edru ;-)

Skrevet

Åja...men det er vel egentlig det som er problemet mitt også ;o) Mener du at jeg bare skal unngå å bli edru?

Skrevet

Hehe! Jepp! Jeg som er gravid sliter litt om dagen kan du si... ;-)

Skrevet

Hadde jeg hatt det problemet hadde jeg kuttet ut all form for rusmiddel.

Og klarte jeg ikke det, hadde jeg søkt hjelp for da er man rusavhengig!

Skrevet

Æsj, så voksen og ansvarlig du skulle være nå da, Cat!

Annonse

Skrevet

Hehe. mitt svar var egnet til Hi, Du trur jeg bare tuller Miss T ;o))

Skrevet

Det er ikke et avhengighetsproblem fordi jeg har ingen komplikasjoner i forhold til å holde meg borte fra all rus i lange tider. Jeg liker hverdagen min, og rus, for meg, er bare en fritidssyssel som jeg har et middelmådig engasjement til. Jeg har også smått med barnevakt og går derfor bare ut omtrent to ganger i året, og det er greit, syns jeg. Det er også kun alkohol jeg har dette problemet i forholdt til.

Skrevet

Da får du drikke de 2 alkoenhetene da som gjør at du føler deg bra når du drikker. Jeg hadde uansett kuttet de andre rusmidlene siden de er ulovlige og kan føre med seg avhengighet de også.

Skrevet

Ja, jeg tåler alkohol dårlig, drikker da svært lite og uhyre skjeldent. å se ann dagsformen før jeg skal drikke på en fest for å si det sånn. Jeg bruker aldri andre rusmidler for å ha et sustitutt i forhold til alkohol, jeg har svært lite behov for å oppleve rus.

Du er nok ikke "unormal" det er endel som får angst, nevroser og faktisk kan noen t.o.m bli psykotiske av alkoholrus. Et tegn på at man bør la være rett og slett.

Skrevet

Men det er ikke et avhengighetsproblem jeg sliter med, selv om jeg er fullstendig klar over at det er en potensiell mulighet med et hvilket som helst rusmiddel. Må bare legge til at når jeg først drikker, så er det ikke for å bli ruset, for det blir jeg ikke av en øl. Men jeg syns det er fint å sitte på kaien en varm sommerdag med smaken av kald øl. Likevel liker jeg å ha en slags rustilstand en og annen gang. Dette er, som sagt, ytterst sjelden, og det er ikke slik at jeg hele tiden tørster etter mer. De månedene i mellom hver gang føler jeg meg tilfreds og tenker ikke på det stort.

Skrevet

Tror jeg gjør det, ja. Er rett og slett ikke verdt det :o)

Skrevet

Jeg er dama med "fyllanerver" bare jeg har tatt et par øl :P

Så derfor drikker jeg svært skjeldent ;)

Annonse

Skrevet

Du er nok ikke den eneste som har det slik nei. Ofte derfor mange alkoholikere tyr til beroligende medisiner i tillegg. Tror neppe bruk av andre rusmidler gjør angsten bedre deriomot.

Skrevet

Jeg har ikke opplevd verken depresjon eller angst etter at jeg kuttet all alkoholbruk, og jeg har aldri opplevd noe lignende i forhold til andre rusmidler. Bedre, nei, men ikke verre heller.

Gjest Rebel m/jente
Skrevet

Eksen min var sånn. Han ble også voldelig og suicidal når han drakk. (Altså hver dag)

det er ikke unormalt, siden alkohol faktisk påvirker hormonene dine ganske sterkt.

Du bør unngå all form for rusmidler hvis du ikke vil dette skal skje igjen, for det går ikke bort.

det er ikke deg det er noe galt med, det er sånn den kjemiske reaksjonen blir hos mange.

drikk alkoholfritt øl istedenfor. smaker omtrent det samme, og gir deg ikke kjipe vibber.

Skrevet

Får ihvertfall angst oh noia dagen derpå, derom jeg kvleden før har drukket for lite.

Tåler heller ikke sprit, forandrer helt personlighet, innbiller meg alt mulig rart, ikke noe morro det- så det lar vi være med.

Skrevet

ehhh.. angs OG noia dagen derpå, derSom jeg KVELden før har drukket for MYE

Skrevet

Foreligger det egentlig noe fasitsvar på hvordan man skal bli ved inntak av så så mye alkohol?

Jeg mener, og har erfart at folk reagerer helt forskjellig. Det er jo gift da, og at du får angst, er vel din kropp sin måte å reagere på. Noen får angst, andre kan få allergiutbrudd av en slurk vin. Jeg selv får angst dagen etter, hvis jeg har drukket for mye. Men det har ingen sammenheng med hva jeg gjorde. Jeg kan sitte i sofaen og se tv for den del. Angsten kommer likevell.

Derfor sørger jeg for å ikke drikke for mye. Du får enten kutte ut helt å drikke, eller forsøke å jobbe med angsten. Den har jo som regel en mer dyptliggende grunn. Kan jo være noen traumer eller noe også, som du ikke er bevisst på.

Skrevet

Er jeg på en skikkelig stupfylla, så får jeg fylla angst dagen derpå, helt uavhengig av hva jeg har gjort. Dette er ganske normalt, tror jeg. Men da snakker jeg altså om at man er FULL, ikke bare litt brisen.

Hvis du ikke drikker for å blir beruset, så vil jeg anbefale Munkholm!! Den smaker nett som vanlig øl, kjempegod, og så får man ikke disse ekle svettetoktene dagen etterpå... ;-) Alkoholfri hvitvin er også ganske godt, men rødvinen ikke fullt så god..

Skrevet

1,6179775 jeg skjønner ikke hva DU får fylleangst for...???? hehe:)

Skrevet

Nei huff. Alkoholfri hvitvin er IKKE godt. hehe :) Det er grusomt!

Skrevet

Jo, det var en jeg fikk på et julebord når jeg var gravid. Husker ikke hva den het, noe på A, kanskje. Ariel, eller noe??

Den var veldig god. Men nå holder jeg meg til alkoholisert vin.... ;)

Skrevet

Jeg får angst av å tenke på alkohol eller å vite at noen drikker der jeg skal.

Skrevet

God gammeldags fylleangst vil nå jeg si. Kjenner de søndagene ja. =p

Drikker bare noen ganger i året nu, heldigvis =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...